نبات داغ برای نوزاد

دادن نبات داغ و عرق نعناع به نوزاد چه مضرات و فوایدی دارد؟

نبات در مقایسه با انواع آبنبات ها خاصیت ملین و ضد نفخ بالایی داشته و ماده اولیه آن با قند و شکر یکسان و از نوع ساکاروز است. نبات در مقایسه با قند نیز طبع گرم تری دارد و اگر آن را بسوزانید تبدیل به یک ماده قهوه ای مایل به سیاه با مزه ای تلخ می شود، که به دلیل قابض بودن برای درمان اسهال بسیار نافع است.

نبات داغ برای نوزاد

برای رفع دل درد نوزاد حتما از نبات سفید بدون زعفران استفاده کنید. و.به یاد داشته باشید که نبات داغ برای نوزادان بالای شش ماه موثر است و از خوراندن نبات داغ به نوزادان زیر ۶ ماه خودداری کنید.

گاهی علت نفخ و دل درد نوزاد این است که فرایند شیردهی خوب انجام نمی شود و یا آروغ بچه را خوب نمی گیرند و بچه دچار نفخ شده است، لذا توصیه می شود در فرایند شیردهی نکات زیر رعایت شود:

مادران باید در موقعیت راحتی به نوزاد شیر بدهند. باید بنشینند و تکیه بدهند و بالشی زیر دستشان بگذارند و به نوزاد شیر بدهند تا هم خودشان در شرایط مناسبی باشند و خسته نشوند و هم نوزاد راحت باشد و با آرامش شیر بخورد، به اصطلاح مادران باید روی یک تخت چهار بالش بنشیند و بچه شیر بدهند چرا که شیر دهی یک مکانیسم ذهنی – جسمی می باشد.

همچنین به زور نباید سینه را داخل دهان کودک گذاشت چرا که نوزادان مقدار کمی شیر که می خورند، نفس می گیرند و مجدداً شیر می خورند و این امر نیاز به صبر و حوصله مادر دارد.

ضمناً برای جلوگیری از پس زدن سینه مادر توصیه می شود مادران اولاً بهداشت سینه شان را خوب رعایت کنند ثانیاً احوال و تغذیه مناسب آنان باعث طعم مطبوع شیر و علاقه مندی کودک به آن می گردد.

پس از شیردادن حتماً آروغ نوزاد را بگیرید. سر نوزاد را روی شانه خود قرار دهید و آرام آرام به پشت او بزنید تا باد گلو بزند.

دادن نبات داغ و عرق نعناع به نوزاد

مضرات نبات داغ برای نوزادان

  1. ایجاد اضافه وزن در نوزادان
  2. بروز احتمال ابتلا به دیابت
  3. احتمال بروز بیماری های قلبی
  4. احتمال بروز التهاب در بدن نوزادان
  5. احتمال بروز گلیساسیون سلولی
  6. احتمال بروز تغذیه سلول‌های سرطانی
  7. احتمال بروز مشکلات رفتاری در کودک
  8. سرکوب سیستم ایمنی بدن تا حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد به مدت ۵ ساعت پس از مصرف
  9. تغذیه باکتری‌های مضر موجود در روده

جایگزین های مناسب نبات داغ برای نوزادان

  1. شربت گریپ میکسچر
  2. ماساژ نوزاد
  3. برقراری تماس پوست با پوست
  4. شیردهی یا مکیدن پستانک
  5. تغییر در محیط خواب
  6. تنظیم دمای اتاق
  7. پوشاندن لباس مناسب با دمای اتاق به نوزاد

دادن نبات داغ و عرق نعناع به نوزاد

گاهی اوقات بعضضی از خانواده ها برای آرام کردن گریه و یا تسکین درد نوزاد خود درمانی را تجویز کرده و راهکارهایی مانند قنداق، و نوشاندن آب نبات و سایر جوشانده های گیاهی را پیشنهاد میدهند. در صورتی که مسائلی از این دست خود می تواند به امراض و دردهای نوزاد اضافه کند. البته نوشیندنی هایی مانند عرق نعنا می تواند کارساز باشد. و یا با مشورت با پزشک  می توان از انواع ترکیبات عرق نعنا استفاده کرد.

همچنین مادران می توانند برای رفع نفخ در نوزاد، خودشان نیز عرق نعناع استفاده کنند و گاهی اوقات یک قاشق چای خوری کوچک هم در گلوی بچه بریزند تا نوزاد با آن آشنا شود.
برای رفع نفخ نوزادان نیز مادر هر روز یک لیوان جوشانده رازیانه و زیره همراه با عسل میل کنند. به نوزاد هم می توانید بجای داروهای شیمیایی همچون گريپ ميكسچر، عرق نعناع یا عرق زنیان گرم کرده که با کمی ترنجبین شیرین کرده اید بخورانید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *