نازایی ژنتیکی!/ کشف ژنی که در ناباروری زنان موثر است!

نازایی می تواند علت ژنتیکی داشته باشد. محققان چینی، ژنی موسوم به MTOR کشف کردند که نقش مهمی در توانایی تخمدان ها برای آزادسازی تخمک های سالم ایفا می کند که در ناباروری زنان موثر است زیرا درصد زیادی از زنان نازا مشکل آزاد نشدن تخمک دارند…

نازایی ژنتیکی، ناباروری چیست،  نازایی غیر قابل درمان،  درمان مشکلات ژنتیکی

نازایی ژنتیکی

محققان چینی دریافتند که ژنی موسوم به MTOR نقش مهمی در توانایی تخمدان ها برای آزادسازی تخمک های سالم ایفا می کند.

 ژن MTOR توسط محققان جهان به عنوان هماهنگ کننده مسیرهایی شناخته می شود که ژن ها را فعال می کنند، از فعالیت می اندازند و یا به حرکت وا می دارند. این ژن مسئول تنظیم رشد، تکثیر و تمایز سلول است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، محققان دانشگاه پزشکی نانجینگ در چین در چند آزمایش روی موش ها سعی کردند که ژن MTOR را در تمامی مراحل رشد سلول تخمک از فعالیت بیاندازند.

آنها متوجه شدند زمانی که مسیرهای MTOR از فعالیت می افتند، موش های ماده قادر به آزادسازی تخمک های سالم نیستند که به ناباروری منجر می شود.
بر این اساس، محققان به زنانی که در سن بارداری قرار دارند، توصیه کردند که رژیم غذایی سالم و سَبک سالم زندگی داشته باشند، ورزش های مناسب انجام دهند و از استرس بیش از حد پرهیز کنند تا عملکرد مطلوب ژن MTOR تقویت شود.

این تحقیق به تازگی در مجله آمریکایی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

منبع خبر : salamatnews

اشتراک‌گذاری
5 نظر
  1. ما چند سال پیش ازدواج کردیم نسبت فامیلی داشتیم ولی قبل ازدواج آزمایش ژنتیک نداده بودیم
    شما اگه نرفتید
    ?ابتدا ب ی مشاوره ژنتیک برید. به یک مرکز مشاوره خوب مراجعه کنید
    اونجا وقتی نیاز ببینند براتون ازمایشاتی می نویسند. دو یا سه هفته هم جوابش برامون، طول کشید، شاید هم نیاز به آزمایش ژنتیک پیش از بارداری نداشته باشید…

  2. با سلام خدمت عزیزان

    اگر ژن سقط جنین داشته باشیم مشکل ژنتیک و نازایی قابل حل شدن است ؟

    با تشکر

  3. عزیزان، یکی از دلایل سقط مکرر مشکلات کروموزومی و ژنتیکی می باشد توصیه مشود که برای بررسی دقیق تربا پزشک ژنتیک مشورت نمایید تا ازمایشات لازم برای شما درخواست شود

  4. برای فهمیدن اینکه تشابه ژنتیکی پسر عمو + دختر عمو چقدر است
    مشاوره ژنتیک جهت بررسی سابقه بیماریها در خانواده و تعیین ریسک ضروررررری می باشد.

  5. بررسی اختلالات ژنتیکی تأثیر قابل توجهی در تعیین روش درمان ناباروری دارد و تشخیص آنها به شدت حائز اهمیت است.
    در مشاوره ژنتیک، سوابق باروری زوج، موارد سقط مکرر، شکست مکرر لانه گزینی که بیمار ارائه می دهد، از نشانه های اولیه تشخیص ناباروری با علل ژنتیکی است.
    در مرحله بعدی، تست های ژنتیکی کمک کننده هستند، کاریوتایپ که نشان دهنده اختلالات کروموزومی است، مهم ترین ابزار تشخیص ژنتیکی در زوج های نابارور است که اختلال آن از علل اصلی سقط مکرر و ناهنجاری های ژنتیکی است. افرادی که کاریوتایپ ایشان دچار اختلال است در ظاهر ممکن است هیچ علامت بالینی نداشته باشند ولی باروری ایشان با مشکل مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *