نازایی خطرناک تر از سرطان است!

تمام موجودات دنیا برای تداوم نسل خود به تولید مثل وابسته هستند و این یك امر غریزی است زیرا ایشان بدین گونه، احساس جاودانگی می‌كند.

انسان‌ها نیز همانند تمامی‌جانداران این پتانسیل را در درون خود احساس می‌كنند و هر زوجی معتقد است قطعاً پس از ازدواج بچه‌دار خواهند شد و هیچ گاه به بچه دار نشدن فكر نمی‌كنند اما همین زوج اگر یك سال از زمانی كه تلاش‌های خود برای تولید نسل را آغاز كرده، بگذرد و در این را موفق نشود دچار استرس و ناراحتی خواهد شد زیرا این امر نشان دهنده مشكلی است كه در زنان آن را نازایی و در مردان ناباروری می‌گویند.

دکتر ابوطالب صارمی، فوق تخصص نازایی در پاسخ به‌این سؤال كه علت اصلی نازایی در ایران كدامیك از زوجین هستند، عنوان كرد : با مراجعه به‌ آمار بیماران خودم در بیمارستان فوق تخصصی زنان و زایمان صارم باید بگویم كه ۶۰ درصد موارد مردان و در ۴۰ درصد باقی مانده مشكلات زنانه عامل جلوگیری از ازدیاد نسل است.

البته باید این را هم متذكر شوم كه بین خانم‌های ایرانی بیماری‌های عفونتی و مقاربتی تاكنون ندیده‌ام كه‌این ناشی از وضعیت مذهبی جامعه است. اما متأسفانه بیماری سل كه مخرب لوله‌های رحم است به ویژه در بین زنان مناطق غرب كشور به شدت رایج بوده و علت اصلی نازایی زنان این بخش از كشورمان است.

دکتر صارمی در ادامه این چنین عنوان كرد : من برای شما می‌توانم ثابت كنم كه خطر ناباروری از بیماری سرطان هم بدتر است. دلیل این ادعای من عوارض جانبی این امر است. در سرطان تنها یك خانواده، آن هم پس از مرگ فرد و در یك دوره زمانی خاص و نه همیشگی ضرر می‌بیند و البته بدلیل آمادگی خانواده برای فرارسیدن مصیبت، فاجعه كمتر است.

اما در ناباروری امكان نابودی كامل یك خانواده در حالی وجود دارد كه سایه سنگینی هم برای همیشه بر خانواده‌های هر دو زوج ایجاد شده و آنها هم با مشكلات گوناگون اجتماعی در حالی روبرو خواهند بود كه قصد دارند سال‌های سال زندگی كرده و از بطن آنها خانواده‌ها دیگری ایجاد شود. بر همین اساس تلاش دارم به مسؤولان بفهمانم كه ناباروی بیماری لوكس نیست بلكه یك عازضه جدی است كه جامعه را با مشكل مواجه می‌كند. یك زوج، واحد اجتماعی هستند كه اگر دچار مشكل شوند جامعه‌ای دچار مشكل می‌شود. متأسفانه هزینه‌های درمان ناباروری بسیار بالا است و هیچ گونه كمكی به‌این بیماران ارایه نمی‌شود. بیمه‌های كشور نیز نازایی را به عنوان بیماری قبول ندارند و بیماران را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و این در حالی است كه از نظر من این مسأله حتی از سرطان هم خطرش برای جامعه بیش تر است.

‌این فوق تخصص زنان كه بازسازی تنها بیمارستان زادگاهش دره گز، فعالیت در بین كپر نشین‌های بوشهر، خدمت رسانی به مصدومان انقلاب در بیمارستان شهدای تجریش و آموزش و درمان در بیمارستان شریعتی را از جمله افتخارات خود می‌داند در پاسخ به سؤالی درباره تاٌثیر زندگی شهری و آلودگی هوا بر گسترش نازایی گفت : تمدن و پیشرفت هرچند دارای اثرات مثبتی بوده، اما تأثیرات منفی بسیاری را هم بر جای گذاشته است كه خرابی طبیعت و تغییرات ژنتیكی موجودات زنده از آن جمله است. بر همین اساس تمام معضلات مهم شهر نشینی همانند آلودگی هوا، آلودگی صوتی، غذاهایی كه كامل نیستند و ما آن‌ها را با نام غربی فست فود می‌شناسیم، همگی اختلالات هورمونی ایجاد كرده و باعث بروز مشكل در سیستم بدن می‌شوند.

میزان آلودگی هوا و تأٌثیرات آن بر گسترش ناباروری مورد بررسی قرار گرفته است و ثابت شده كه سرب هوا باعث مشكلاتی در توانایی بارور سازی مردان می‌گردد. از سوی دیگر آلودگی صوتی، امواج و استرس عامل مهمی‌در نازاییزنان است و تمدن كه خیلی‌ها به آن فخر فروخته و به آن می‌بالند باعث جلوگیری از تدوام نسل شده است. پس آلودگی هوا قدرت باروری را پایین می‌آورد. آلودگی صوتی استرس زا است و باعث كاهش زایمان می‌شود. 

برای رفع این معضلات هم توصیه من به مادران باردار و البته مردانی كه می‌خواهند دارای فرزند شوند این است كه سعی كنند از آلودگی‌های صوتی، هوا، سرب و…. فاصله گرفته و پرهیز كنند زیرا از همان بدو ساخته شدن و تشكیل نطفه و تقسیم سلولی، نخست روح پرعظمت جنین به محیطی آرام و به دور از تشنج، نزاع و آلودگی نیاز دارد. این فوق تخصص نازایی كه نخستین مركز نازایی ایران را در سال ۶۴ در بیمارستان شریعتی تهران دایر كرده بود و اكنون نیز مدیریت تخصصی ترین مركز نازایی ایران یعنی بیمارستان صارم را بر عهده دارد.

در پاسخ به سؤال كه كدام روش زایمان از دیدگاه شما برتر است، عنوان كرد : اگر قصد پرداختن به معایب و محاسن تمام روش‌ها و انواع زایمان را نداشته باشم، باید بگویم كه زایمان طبیعی بهترین راه است هر چند كه به دلایل گوناگون بیشتر زنان باردار خواهان رستم زاد یا سزارین هستند، كه در این باره باید بگوییم كه هرچند مشهور شده كه سزارین برای هر دو گروه پزشكان و مادران باردار راحت است اما در همین روش اگر مادر به هوش نیاید و یا دچار خونریزی شود و یا بچه با مشكل روبرو شود كل مسأله زیر سؤال می‌رود و به همین منظور باید تلاش شود تا مادران از خطرات سزارین آگاه شوند. البته در حال حاضر روش‌های نوینی هم برای زایمان بدون درد در دنیا ابداع شده است. برای مثال روشی كه در آن با استفاده ازبی حسی نخاعی و گاز خنده، مادرباردار می‌تواند یك زایمان طبیعی بدون درد و حتی بدون جیغ زدن را تجربه كند.‌

اما باز هم می‌گویم بدان دلیل كه حاملگی یك جریان طبیعی و فیزیولوژیك در حیات و زیست یك زن است، بهتر است زایمان به روش طبیعی صورت گیرد. صارمی‌سپس بایدها و نبایدهای لازم برای یك زن باردار را، این گونه عنوان كرد : اگر خانمی‌قبل از باردار شدن چهار مشاوره را انجام دهد، بسیاری از مسایل روشن و قابل پیشگیری است. این چهار مشاوره عبارتند از: مشاوره با یك روانشناس، یك متخصص اطفال، یك پزشك زنان و سرانجام در صورت داشتن نسبت خانوادگی زوجین مشاوره با متخصص ژنتیك.اما چنان كه زن بدون مشاوره باردار شد، نخستین قدم، مراجعه به متخصص است.

بعد از اجرای این مراحل نخستین توصیه به مادر این جمله است : زندگی طبیعی ات را ادامه بده!‌مادر نباید اصلاً نگران این باشد كه‌ آیا غذا به اندازه كافی به جنین می‌رسد یا نه!خداوند به زن موهبتی را بخشیده كه جنین می‌تواند از طریق جفت، یون‌های لازم برای رشد را دریافت كند و در صورت نیاز، پزشك معالج چنانچه مادر باردار مثلاً به آهن نیاز داشته باشد، حتماً تجویز می‌كند.اساساً طی سه ماهه نخست بارداری، تغذیه مادر به دلیل تهوع و گاه استفراغ چندان منظم نیست، وانگهی اندازه جنین در این زمان به ندرت از پنج سانتی متر تجاوز می‌كند، بنابراین كافی است مایعات به روال عادی خود به بدن مادر برسد. همچنین دیگر موردی كه بهتر است انجام شود معاینات دوره‌ای توسط پزشك است. 

در تمام طول دوران بارداری یعنی ۹ ماه كار پزشك فقط نظارت كردن و نه دخالت كردن است. به عبارتی او مواظب است كه همه چیز قابل كنترل باشد. در مورد خوراك مادر باردار نیز صرف نظر از اینكه مادر باید رژیم متناسب با وضعیت خودداشته باشد، اما توصیه‌این است كه بگذارید مادر باردار هرچه می‌خواهد و دوست دارد بخورد! و در یك كلام باید گفت نباید حاملگی و بچه دار شدن را آنقدر پیچیده كرد.‌این فوق تخصص نازایی در پایان این گفت‌و‌گو، درباره وضعیت وزنی مادران به هنگام بارداری گفت : داشتن اضافه وزن، زایمان را سخت می‌كند. حال اگر خانم باردار زیرنظر پزشك است، باید هر ماه یك كیلو و نه بیشتر اضافه كند.‌

پرهیز از خوردن غذاهای موسوم به فست فود ‌‌Fast Food كه فاقد یون‌ها و املاح لازم برای رشد جنین است و مصرف تمام گروه‌های غذایی در محیطی آرام بهترین توصیه به مادران باردار است.راه تندرستی و تغذیه سالم، مستلزم بازگشت به غذای سنتی كشور است.موضوع دیگر هم عدم تحرك زنان باردار است كه توصیه می‌كنم مادران باردار دست كم روزی یك ساعت پیاده روی كنند.اصولاً ورزش در دوران بارداری سبب تقویت عضلات می‌شود و با این وجود، فعالیت‌های سخت و پرانرژی اصلاً توصیه نمی‌شود.‌

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
55 نظر
  1. ن ۳ساله ازدواج کردم وقتی برای بررسی آزمایشات و سونو قبل بارداری اقدام کردم کیست کوچکی داشتم که به توصیه پزشک قرار شد یکماه ال دی مصرف کنم-جواب آزمایشاتم خوب بود
    پریودهامم تقریبا ۳۰ تا۳۲ روزه است -ماه پیش از ۵امین روز عادت ال دی خوردم اما متاسفانه برخی شبها یکی دوساعت دیر و زود میشد قرص خوردنم.
    ۱۵ام قرصام تموم شد و ۱۹ ام و ۲۰ ام و صبح ۲۱ ام ترشحات قهوه ایی و گاهی ترشحات خونی داشتم (خیلی بیشتر از لک اما خونریزی نبود) اما ظهر کاملا قطع شد و تمیز تمیز شدم
    با توجه باینکه امروز (۲۲)۷روز از اتمام قرصم گزشته و باید امروز نهایتا پریود میشدم اما نشدم بنظرتون دلیلش چیه؟ و چکار کنم؟ ممکنه بدونه پریود تخمک گزاری اتفاق بیوفته؟اخه یکم دل درد و افسردگی دارم
    من این ماه واقعا میخام اقدام کنم.ممکنه اصلا اینماه تخمک گزاری نداشته باشم.
    توروخدا راهنماییم کنید

    1. دوست عزیز پریودی الان شما ربطی به تخمک گذاری این دوره شما ندارد یعنی اینکه زمانی که تخمک گذاری می کنید ۱۴ روز بعد شما پریود میشوید بنابراین میتوانید در زمان تخمک گذاری خود یک شب در میان برای بارداری اقدام کنید.

  2. ممنونم از پاسختون
    فقط اینکه من از کجا بفهمم الان تخمک گزاری دارم یا نه؟البته یکم ترشحات دارم دیشبم کیت تخمک گزاریم دو خط هاله ای کمرنگ شد
    توروخدا زود جوابمو بدید آخه من فکر میکردم باید حتما پریود شم و ۱۲ شب بعد اقدام کنم
    من الان آخرین پریودم ۲۲اردیبهشت شدم و بعد ال دی مصرف کردم از شب پنجم.
    یعنی بخاطر قرص ممکنه پریود نشم اما تخمک گزاری انجام بشه؟

    1. استفاده از قرص ال دی از بارداری پیشگیری می کند. اما برای دوره اول مصرف روش مطمئنی برای پیشگیری از بارداری نیست. اگر علایم تخمک گذاری دارید یک شب در میان نزدیکی کنید.

  3. امیدوارم خدا خیرتون بده که با صبر جواب میدید
    حالا دلیل محبوبیت سایتتون رو میفهمم
    فقط یه سوال دیگه پس نیازی نیست منتظر عادت ماهانه بمونم؟
    اگر باردار بشم ایشالا چجور سن حاملگیو متوجه بشم؟آخه من شنیدم از زمان پایان عادت ماهانه میسنجن ولی واسه منی که پریود نشدم چجور محاسبه میشه سن بارداری؟

    1. لطفا سوالات خود را به طور کامل و مستقل از سوالات قبلی مطرح فرمایید.

  4. سلام
    من با توجه به اینکه ۱۰ روزه از قطع قرص ال دی جهت رفع کیستم میگزره وهنوز پریود نشدم البته ۲روز لک بینی قهوه ای داشتم اما بعد کاملا تمیز شدم
    از دیشبم ترشح دارم و کیت تخمک گزاری هم ۲خط صورتی کمرنگ نشان داد ا
    ۱-ممکنه بدون عادت ماهانه تخمک گزاری اتفاق بیافته؟
    ۲-در صورتی که امکان داشته باشه و اقدام کردم و ایشالا بارداری اتفاق افتاد چجوری سن بارداریو محاسبه باید کرد آخه من شنیدم سن بارداری از آخرین روز پریود محاسبه میشه
    واسه منی که ۲۲ اردیبهشت آخرین پریودم بوده و اینماه پریود نشدم چجور محاسبه میشه؟

    1. سلام با توجه به اینکه دو خط کیت تخمک گذاری شما روشن شده میتوانید این ماه برای بارداری اقدام کنید.

  5. سلام من با توجه به اینکه ۱۰ روزه از قطع قرص ال دی جهت رفع کیستم میگزره وهنوز پریود نشدم البته ۲روز لک بینی قهوه ای داشتم اما بعد کاملا تمیز شدم از دیشبم ترشح دارم و کیت تخمک گزاری هم ۲خط صورتی کمرنگ نشان داد ا ۱-ممکنه بدون عادت ماهانه تخمک گزاری اتفاق بیافته؟ ۲-در صورتی که امکان داشته باشه و اقدام کردم و ایشالا بارداری اتفاق افتاد چجوری سن بارداریو محاسبه باید کرد آخه من شنیدم سن بارداری از آخرین روز پریود محاسبه میشه واسه منی که ۲۲ اردیبهشت آخرین پریودم بوده و اینماه پریود نشدم چجور محاسبه میشه؟

  6. شب خوش
    من کیست داشتم و پریود نامنظم و خونریزی طولانی دکتر بعد از سنو وآزمایش برام قرص روکین نوشت بچه ام هم ۶ماهه هست
    شب پنجم از مصرف قرص سکس داشتیم و شوهرم رعایت نکرد.میخواستم ببینم احتمال حاملگی هست؟باید اورژانسی مصرف کنم ؟
    درضمن به خاطر خون ریزیم دکتر روکین رو تجویزکردند وبلافاصله بامصرف قطع شد

    1. خیر نیازی به مصرف قرص اورژانسی نیست.

  7. سلام خسته نباشید .من یک سال از قرص مارولین برای جلوگیری استفاده کردم این دفعه که پریود شدمقرص پیدا نکردم ۱۰ روز بعد از پریودم قرص روکین پیدا کردم و جایگزین کردم روز سوم رابطه ی بدون جلوگیری داشتم.ایا تحتمال بارداری هست؟ممنون خیلی نگرانم

  8. سلام خسته نباشید .من برای جلوگیری از قرص استفاده میکنم آیا برای اون ۷ روز استراحت باید روش دیگه ای برای جلوگیری داشته باشم یا نیازی نیست .ممنونم

    1. سلام خیر نیازی نیست.

  9. با سلام ، من یک سقط کروموزومی در هفته ۵ بارداری داشتم و سنم ۳۷ سال هست میخواستم بدونم امکان دارد دچار سقط های مکرر شوم و صاحب بچه نشم

    1. سلام خیر نمی توان صد در صد گفت بهتر است بعد از ۳ ماه از سقط مجدد برای بارداری اقدام کنید.

  10. سلام.ممنون که انقدر خوب به سوالات پاسخ میدین
    من به مدت ۴ سال هست که قرص سیپروترون کامپند بخاطر تخمدان پلی کیستیک مصرف میکنم چون پریود نا منظم داشتم و جوش صورت .۴ ماه پیش سونو انجام دادم و گفتند وضعیتم بهتر شده منم دوماه قرص نخوردم .مجدد صدرتم شروع به جوش زدن کرد و ریزش مو پیدا کردم.دوباره شروع کردم به خوردن قرص سیپروترون.الان ماه سوم شروع به خوردن قرص کردم ولی هنوز صورتم جوش میزند.قبلا که استفاده میکردم اصلا جوش دیگه نمیزدم و خیلی همه چیز عالی بود تا کی باید صبر کنم تا دیگه جوش نزنم .ممنون.

    1. سلام جوش صورت ممکن است علتهای مختلفی داشته باشد با توجه به اینکه نباید قرص های جلوگیری طولانی مدت مصرف شوند اگر پریودی منظمی دارید نیازی به مصرف قرص سیپروترون کامپاند نمی باشد .

  11. باسلام
    من ۳۲سالمه. ۵ماه پیش بارداری خارج رحم داشتم، دو ماه بعد برای بارداری اقدام کردم که باردار نشدم. به دکتر مراجعه کردم بهم قرص لتروزل و امپول دادن. و از روز ۱۵سیکلم دکتر بهم قرص دوفاستون و استرادیول والریت مصرف کردم. الان ۳ روز ازموعد پریودم می گذره و هنوز پریود نشدم. ایا ممکنه باردار باشم؟ سونون دادم و ۳تا تخمک آزاد کرده بودم و به وقتش نزدیکی داشتم. همسرم هم واریکوسل و کم تحرکی داره. خیلی نگرانم بعد از اتمام قرص پریود بشم و حامله نباشم. الان حالت تهوع و کمر درد هم دارم میخام بدون ممکنه باردار باشم؟

    1. سلام بله احتمال بارداری وجود دارد بهتر است از تست بی بی چک استفاده کنید.

  12. با سلام من ۲۴سالمه پنجم هر ماه پرید میشم، روز دوم این ماه نزدیکی داشتم و تا الان که هجدهم پرید نشدم در صورتی که پریدی منظمی دارم تست هم زدم منفی بود آیا ممکنه باردار باشم ممنون میشم اگه زودتر جواب بدین

    1. سلام خیر احتمال بارداری ضعیف است.

  13. سلام من همیشه پنجم هر ماه پرید میشدم اما این ماه نشدم رفتم دکتر سونو دادم مشکلی نبود دکتر دوتا آمپول پروژسترون تجویز کرد که الان چهار روزه که تزریق کردم ولی پریود نشدم صورتم پر از جوش شده و کنار لب ها و صورتم تب خال زدم به نظر شما عوارض آمپول و پریود نشدنه که به این وضع افتادم لازمه برم دکتر یا باید صبر کنم ممنون

    1. سلام تا ۱۴ روز بعد از تزریق آمپول پروژسترون زمان دارید تا پریود شوید.

  14. سلام خسته نباشید. من قبلا کیست داشتم ولی الان بعد از چند ماه مصرف دارو خوب شدن ولی میزان هورمون lh از حد نرمال بالاتر و سه برابر fsh هست میخوام واسه بارداری اقدام کنم احتمالش هس باردار بشم یا باید داروی خاصی استفاده کنم؟
    در ضمن دکتر برام مدروکسی پروژسترون هم تجویز کرده که از این ماه حین اقدام مصرف کنم این قرص میتونه به باردار شدنم کمک کنه یا نه؟

  15. با سلام میخواستم ببینم نیجه سونو من یرای بارداری طبیعی هست ؟۲۹ سالمه و بارداری نداشتم کیست هم ندارم
    ابعاد رحم در برش میدساژیتال۸۳*۳۷ و ضخامت اندومتر۱۱/۵MM

    1. سلام مشکل جدی در گزارش سونوگرافی شما ذکر نشده است.

  16. سلام من ماه گذشته پریدیم هجده روز عقب افتاد سونو دادم و مشکلی نداشتم دکتر دوتا امپول پروژسترون داد زدم بعد از دو هفته پریود شدم اما این ماه باز پریدیم عقب افتاده تست زدم منفی بود و زیر شکم سمت چپ درد دارم لطفا راهنماییم کنید دکتر گفته بیا قرص بنویسم پریودیت تنطیم بشه اسم قرص و نحوه استفاده چطوره آیا باید آزمایش دیگه ایی بدم یا نه؟؟؟ ممنونم

  17. سلام من ۱۷اسفند ماه پریود شدم ۱۷فروردین تاریخم بود که مقاربت محافظت نشده داشتم و دو سه بار مایع منی داخل ریخت چون تاریخم بود ولی پریود نشدم بعد ۴۸ساعت حدود ۶۰ساعت بعد از نزدیکی یک قرص لونژیل ۱.۵خوردم الان ۱۵روز از رابطم میگذره سه بار تا حالا تست ادرار دادم (یکی ده روز بعد نزدیکی یکی تو روز چهاردهم و پانزدهم)هر سه تاشم منفی بوده بازم امکان بارداری هست ؟نیازی نیست ازمایش خون بدم ؟اگه باردار نیستم چرا پریود نمیشم ؟ممنون میشم جواب بدین

  18. با سلام حدود سه ماه دیگه زمان ازدواجمه پیش مشاور رفتم برای جلوگیری از بارداری قرص مارولون رو بهم پیشنهاد دادن . می خواستم بدونم اگر یک ماه قبل از ازدواجم از روز اول قاعدگیم این قرص رو مصرف کنم روش مطمئنی هست؟ یا باید از روش کمکی دیگه ای هم استفاده کنم؟
    بعد اگر قرص را به خاطر تاریخ عروسیم بیشتر از ۲۱ مصرف کنم تاثیری بر جلوگیری داره؟
    بعد اینکه اگر بعد از قطع قرص تا زمان شر,ع خونریزی رابطه جنسی داشته باشیم احتمال بارداری هست؟

    1. سلام باید در ماه اول شروع به مصرف قرص جلوگیری یک هفته اول جلوگیری طبیعی نیز داشته باشید بعد از یک هفته قرص به تنهایی تا زمان شروع خون ریزی جلوگیری می دهد باید ۲۱ عدد قرص جلوگیری که تمام شد یک هفته فاصله گذاشته شود واز روز هشتم در صورت تمایل به استفاده از قرص جلوگیری آن را شروع به مصرف کنید.

  19. سلام وقت بخیر
    ببخشید من در روز تخمکگذاری با همسرم رابطه داشتم و مقداری از مایع منی بیرون ریخته و مقداری دیگر ک در الت همسرم مونده بود در رحمم آیا احتمال بارداری وجود داره ؟؟؟؟؟
    ممنون میشم جوابمو بدید

    1. سلام باید صبر کنید اگر تاخیر در پریودی داشتید آن وقت تست بارداری انجام بدهید.

  20. باسلام
    ماه اول هست مارولون مصرف میکنم تا حالا ۱۳ قرص مصرف کردم (از روز سوم قاعدگی) و الان(بعد ۱۳ روز) دچار لکه بینی شدم و حس می کنم شبیه قاعدگیمه به مصرف قرصم ادامه بدم؟ بعد از ۲۱ قرص باید منتظر باشم دوباره پربود بشم و بعد از هفت روز قرصو شروع کنم؟

  21. سلام
    من یک دوره قرص مارولون استفاده کردم . بسته بعدی رو باید ۸ روز بعد شروع کنم یا از روز پنجم پریود؟
    آیا لازمه از روش کنتراسپتیو دیگه هم مثل دوره اول استفاده کنم؟

    1. سلام باید ۷ روز بین بسته قرص فاصله بگذارید و از روز هشتم بسته قرص دوم را شروع به مصرف کنید نیازی به استفاده از روش جلوگیری دیگری نیست.

  22. سلام ۲۲سالمه مایع منی روی قسمت پایینی بدنم ریخته شد ولی داخل واژن و در حین دخول نبود. ولی احتمالش هست به لبه های واژن خورده باشه.برای محکم کاری از قرص اورژانسی استفاده کردم . ۲ روز بعد پریود شدم در صورتی که یک هفته بعدش باید میشدم . روز اول پریود که خون اومد دیگه خونریزی متوقف شد . من نگرانم که اون پریود نبوده باشه و حامله باشم.میشه پاسخ بدید.

  23. سلام.۳۲ سالمه قد ۱۶۰ و وزن ۶۷ من تخمدان پلی کیستیک دارم که از دی ماه سال گذشته تا اردیبهشت سال جاری قرص LD و دو ماه اخر قرص HD مصرف کردم اردیبهشت ماه بعد قطع اخرین قرص HD حدود ۵ روز بعد پریود شدم تاریخ ۱۸ اردیبهشت و بعد از اتمام پریود در دوره ای که احساس تخمک گذاری داشتم نزدیکی برای بارداری داشتم اما نتیجه منفی بود در خرداد ما ۱۶ام پریود شدم و در تاریخ های ۳۱ خرداد و ۱ و ۲ تیر ماه نزدیکی داشتم (از ۱۹ اردیبهشت روزی ۲ عدد متفورمین ۵۰۰ و اسید فولیک ۵ به دستور پزشک مصرف می کنم) در تیر ماه ۱۳ام پریود شدم و روز ۱۱ دوره سونو گرافی دادم و جواب سونو به شرح ذیل است:
    رحم سایز نرمال و اکو coarse و ضخامت جداری اندومتر ۴٫۵ رویت شد تخمدان ها سایز نرمال lo=34*19 و ro=30*21 با نمای pcodمشهود است مایع ازاد و در لگن مشهود نمی باشد
    اینام جواب ازمایش هورمونی بود دکتر گفته بودن انجام بدم من ازمایشگاه ارژانتین انجام دادم

    Anti mullerian hormon class 1-2= 10.780

    Tsh ecl= 0.994

    Prolactin ecl=16.720

    Fsh ecl= 6.720

    Lh ecl= 8.710

    1. سلام با توجه به سونوگرافی انجام شده شما تخمدان پلی کیستیک دارید باید با ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش دهید و تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

  24. سلام من ماه گذشته یعنی۱۱ آذر به علت اینکه دهانه رحمم باز شد در ۱۷ هفته مجبور شدم زایمان زودرس داشته باشم.دو روز قبلشم فقط ترشحاتم غلیظ بود.مثل یک زایمان طبیعی انجام شد وفردای اون روز با سونو گرافی ۵سانت از جفت باقی موند که مجبور شدم کورتاژ کنم درضمن من در۱۶فرودین یک کورتاژ دیگه ام داشتم به خاطر اینکه قلب بچه تشکیل نشد حالا از شما سوال دارم من کی میتونم باردار بشم وباید چه اقداماتی رو انجام بدم؟ممنون میشم راهنماییم کنید ۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۱۴:۳۶

    1. سلام باید آزمایشات چکاپ کامل را تحت نظر پزشک انجام دهید می توانید دو ماه دیگر مجدد برای بارداری اقدام کنید.

  25. با سلام .تو رو خدا جواب سوال من رو بديد اين ۵ روزه فقط كارم شده گريه و غصه خوردن.۲۷ سالمه و ۱۱ ماهه كه عروسي كردم روز ۱۵ پريوديم رفتم سنو براي چكاپ دادم گفت يك توده هيپواكو به اندازه ۴۲ mm(فيبروم؟) در سمت راست وجود دارد و اندازه رحم طبيعي است فوليكول هم ۱۰ بود ولي من هيچگونه علامت فيبروم ندارم و سنو فقط براي چكاپ بود سوالم اينه ايا خطر دارد؟ممكنه مانع حاملكي بشه؟ممكنه سنوگرافي اشتباه كرده باشه ؟چون من پارسال سنو دادم هيچگونه مشكلي نداشتم.تو رو خدا جواب من رو بديد واقعا استرس زيادي دارم

  26. ممنونم از پاسخگویی خوبتون.من برا چکاپ مراجعه کردم به پزشک ایشون گفتن که عفونت دارم و زخم گرفتم دارو واژینال نوشتن استفاده کردم بعد دوباره رفتم گفتن که بهتر شده.و دوباره دارو واژینال نوشت خواستم بدونم ایا زخم با دارو خوب میشه یا باید حتما فریز انجام بدم؟؟یه سوال دیگه برای اینکه بخواهیم فولیکول قوی بشه چی باید بخوریم؟؟؟بازم ممنون از سایت خوبتون

    1. خواهش می کنم بله معمولا زخم دهانه رحم با دارو درمان می شود و نیازی به انجام فریز نیست اگر مشکل تخمک گذاری دارید باید تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید.

  27. سلام .ببخشید من این ماه دوره ام ۰۲۵ روزه بود
    الان روز ۱۲ هستم . کیت تخمکگذاری گداشتم منفی بود روز ۱۱و ۱۲ به نظر شما چه رروزی تخمکگداری دارم ؟؟؟؟؟
    کیت رو دیر گذاشتم ؟؟؟؟؟
    احتمال داره من این ماه تخمک گذاری نداشته باشم .

    1. سلام بله احتمال آن وجود دارد بهتر است تا شب ۱۶ سیکل قاعدگی یک شب در میان برای بارداری اقدام کنید.

  28. سلام .چ موقع بعدازاتمام پریود.میتوانم اقدام ب بارداری بکنم.اگرباگذشت دوهفته ازاتمام پریودبگذردوبعدرابطه داشته باشم.امکان داردک تواین مدت باردارشوم؟

    1. سلام بهتر است از شب ۱۲ سیکل قاعدگی تا ۱۸ سیکل قاعدگی یک شب در میان برای بارداری اقدام کنید.

  29. سلام .من ۶ روزه لکه بینی دارم
    باردار هم نیستم چون این ماه اصلا رابطه نداشتم
    خواستم ببینم علت چه میتونه باشه
    من فقط ۴۰ روزه روزی ی لیوان عرق رازیانه خوردم
    چکار کنم پریود شم ؟؟؟؟

    1. سلام مشکل شما از عوارض مصرف طولانی مدت رازیانه می تواند باشد باید مصرف آن را قطع کنید اگر در دوره بعدی مشکل شما برطرف نشد آن وقت باید پیگیری نمایید .

  30. سلام
    ببخشید من ۳۰ روز لکه بینی داشتم البته بعد ۲۰ روز شدت پیدا کرد و پریود شد بعد ۷ روز دوباره لکه بینی داشتم
    رفتم دکتر برام قرص ضد باردار دزولست نوشت
    و گفت مخاط رحم بهم خورده و اختلال هورمونی کمی هست
    خواستم ببینم بعد چند روز از مصرف قرص لکه بینی قطع میشه
    ماه بعد پریود میشم اخه میخوام اقدام به بارداری کنم
    پریودهام با ی دوره مصرف قرص بهم نمیریزه
    اخه به دکترم گفتم بهم قرص لتروزل داد گفت بعداز پریودشدنم از روز سوم مصرف کنم
    خواهش میکنم جواب بدید

  31. سلام وقت بخیر
    بعد از مصرف قرص مدروکسی و استرومارین برای پریود شدن روز دوم پریودی باید آزمایش خون برای اندازه گیری هورمون انجام داد یا روز سوم؟
    پیشاپیش از پاسخ دهی شما سپاسگذارم.

    1. سلام بهتر است روز سوم پریود آزمایشات هورمونی را انجام بدهید.

  32. سلام وفت بخیر.من ۹ شهریور عادت شدم ۲۲ رابطه محافظت نشده داشتم دوتا قرص اورژانسی خوردم و تا دوتا ۱۲ ساعت دیگه ادامه دادم.۳۱ شهریور عادت شدم دوباره.تا الان نشدم.بیبی چکم زدم منفی بود.علائم عادت دارم.احتمال بارداری هست؟

    1. سلام خیر احتمال بارداری ضعیف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *