ناباروری افسردگی می آورد!

عوامل بسیاری در ایجاد افسردگی نقش دارند؛ بیماریهایی با درمان مشکل و زمان بر از جمله نازایی از این دسته هستند. شیوع نازایی در حدود ۱۵ درصد برآورد می شود. در یک مطالعه شیوع افسردگی در افراد نابارور برابر با شیوع آن در افراد مبتلا به سرطان، بیماریهای قلبی و فشار خون بالا به دست آمد.

به جز عوامل مستعدکننده افسردگی در افراد نابارور یک سری عوامل مستعدکننده اختصاصی در رابطه با مشکل نازایی می تواند آنها را بیش از پیش در معرض افسردگی قرار دهد؛ از آن جمله میتوان از عدم موفقیت درمان، مدت نازایی ۲ تا ۳ سال، نوع نازایی، باروری قبلی زوج یا زوجه، هزینه درمان بالا، افزایش آزمونهای تشخیصی و درمانهای انجام شده قبلی، میزان تمایل طرفین به داشتن فرزند، علت نازایی، تحصیلات، سطح اقتصادی اجتماعی پایین و عدم همکاری همسر را نام برد. 

تحقیقات نشان می دهد افراد نازا در محدوده زمانی خاصی (حدود۲-۳ سال) در خطر افسردگی هستند؛ بعد از این دوره بروز بیماری کاهش می یابد. تمایل مرد به بچه دار شدن، احتمال افسردگی زن را افزایش می دهد. تحصیلات و موقعیت اجتماعی – اقتصادی نیز به طور کلی دو عامل مهم در ارتباط با افسردگی هستند. محققین نشان داده اند که میزان استرس در افراد نابارور با مقدار هزینه، دفعات آزمونهای تشخیصی و درمانهای انجام شده ارتباط مستقیم دارد. سطح اقتصادی-اجتماعی پایین نیز جزء عوامل مستعدکننده به افسردگی در نازایی معرفی شده است. نداشتن تحصیلات می تواند نشانه ای از موقعیت اجتماعی-اقتصادی پایین باشد و می توان توضیح داد که در گروههایی با موقعیت اجتماعی- اقتصادی پایین، سطح بیسوادی بیشتر است. 

نازایی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود. داشتن فرزند از میزان استرس درافراد مراجعه کننده برای درمان نازایی ثانویه می کاهد. 

علت نازایی یکی از مسایل مهم در ایجاد افسردگی است. گزارش شده است که نازایی با علت نامعلوم خطر افسردگی را بالا می برد. یافتن عوامل مستعدکننده ی افسردگی در افراد نابارور و غربالگری افراد در معرض خطر و حمایت  و محافظت آنها از این نظر می تواند در بهبود نتیجه درمان نازایی بسیار با ارزش باشد.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *