می توان گاهی کودک را تنبیه بدنی کرد؟

شیوه های تربیتی غیرفیزیکی نتایج بهتر و پیامدهای منفی کمتری دارند. تنبیه بدنی باعث پرخاشگرتر شدن کودک می شود.

والدین با این شیوه تصور می کنند که آسیب رساندن به کسی که دوست دارند مانعی ندارد و حتی امکان دارد کنترل از دست والدین خارج شود و بر اثر شدت تنبیه به کودک آسیب برسد. برای موثر بودن اصول تربیتی، لازم است به نکته های ذیل توجه شود:

▪ شیوه های تربیتی باید با وضعیت کودک هماهنگی داشته باشد.

موثرترین روش، پی بردن به خلق و خوی کودک است.

توجه داشته باشید که هدف تبدیل کردن او به شخصی دیگر نیست.

▪ این روش ها را یک باره برای فرزند خود اعمال نکنید. برای فرزندان بزرگتر با توضیح دادن این روش ها، علت استفاده از آن و نتایج امیدوارکننده را بگویید. حتی می توانید از آن ها بخواهید که درخصوص پاداش و پیامدهای آن پیشنهاد دهید.

▪ احترام گذاشتن حتی هنگام تربیت کردن وی به او می آموزد چگونه به بزرگترها احترام بگذارد. اگر به علت از دست دادن کنترل، به او بی احترامی کردید، بلافاصله از او پوزش بخواهید.

▪ در صورتی که در امر تربیت فرزند خود محکم نباشید از عهده این کار برنمی آیید. به عنوان مثال اگر فرزند خود را به علتی یک هفته از تماشای تلویزیون محروم می کنید، باید روی حرف خود پافشاری کنید و در غیر این صورت در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. درخصوص روش تربیتی فرزند، والدین باید اتفاق نظر داشته باشند.

▪ پس از سپری شدن زمان تنبیه، از فرزند خود انتظار معذرت خواهی نداشته باشید و از سرزنش کردن او به طور جدی خودداری کنید.

▪ قبل از تنبیه کردن، از این که خواسته های شما را درست فهمیده یا نه؟ مطمئن شوید. انجام برخی از خواسته های والدین از توانایی فرزندشان خارج است.

▪ علت بدرفتاری او را جویا شوید. در صورتی که متوجه نمونه های زیادی از رفتارهای نامطلوب شدید، علت آن را جویا شوید. به عنوان مثال شاید یکی از دوستان نزدیک او از محل سکونت شما رفته و یا شاید در مدرسه مشکلی داشته باشد یا این که مشکلاتی که در خانواده به وجود آمده، او راپرخاشگر کرده است. هرچند که این مسائل بهانه ای برای بدرفتاری نیست اما پی بردن به مشکل او و حل کردن آن ها می تواند برای حل مسائل و مشکلات او در آینده مفید باشد.

▪ هرچقدر هم فکر می کنید که از بهترین روش های تربیتی برای فرزند خود استفاده می کنید اما بعضی از روزها پیش می آید که به نتیجه نمی رسید. در این هنگام به خود استراحت دهید و فراموش نکنید که تربیت کودک به زمان، حوصله و تمرین زیادی نیاز دارد.

 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. کارشناسان تعلیم و تربیت برای تنبیه بدنی آثار مخرب فراوانی ذکر کرده اند که هر یک از آنها به تنهایی می تواند تأثیر بسزایی در روحیه و شخصیت آینده کودک ما داشته باشد و انگیزه ای باشد که والدین به هیچ عنوان از تنبیه بدنی برای کودک خود استفاده نکنند.
    ۱- اضطراب : تنبیه بدنی باعث می شود کودک دائم مضطرب باشد زیرا همواره احساس می کند بر اثر عمل مشابهی دوباره و به ویژه در حضور دیگران تنبیه خواهد شد ، این اضطراب مانع از پیشرفت شده و زمینه ایجاد اختلالات روانی را ایجاد می کند.
    ۲- از بین رفتن اعتماد به نفس : کودکی که به طور دائم تنبیه بدنی می شود به خاطر ضعف عملکرد و ناتوانی در انجام کارهایش به تدریج اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و احساس بی کفایتی کرده و شهامت انجام کارهای بزرگ را ندارد.
    ۳- احساس حقارت : کودک یا نوجوانی که کتک می خورد ، شخصیتش تحقیر شده و به مرور زمان ، عزت نفس خود را از دست می دهد و به این باور می رسد که ارزشی ندارد و در این صورت است که هرکار خلافی را به راحتی انجام می دهد . در روایات ما آمده است : « کسی که خودش را حقیر می پندارد ، خود را از شر او در امان ندان .»
    ۴- روحیه زورگویی : تنبیه بدنی به کودک یاد می دهد که می تواند دیگران را کتک زده و از این طریق به خواسته هایش برسد . از این پس او هم به ضعیف تر از خود زور می گوید و آنان را کتک می زند .
    ۵- دروغ گویی : یکی از علت های دروغ گویی کودکان ، ترس از مجازات است . تنبیه بدنی باعث می شود کودک برای فرار از مجازات ، به دروغ گویی متوسل شده ، به مرور زمان این رفتار در او تثبیت شود .
    ۶- به دل گرفتن کینه تنبیه کننده : تنبیه مداوم کودک باعث می شود کینه تنبیه کننده را به دل گرفته و در آینده به شکل های گوناگون از تنبیه کننده ، انتقام بگیرد .همچنین باید توجه داشت ، کودکان زیر ۵ سال ،معنای تنبیه را به درستی نفهمیده و از آن دشمنی ، عدم امنیت و خطر برداشت می کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *