مهمترین عوارض ترومبوفیلی در بارداری چیست؟!

چرا ترومبوفیلی در بارداری ایجاد می شود؟

د‌ر برخی افراد‌، احتمال ایجاد‌ لخته خون بیشتر از د‌یگران است. د‌ر این بیماری ژنتیکی که ترومبوفیلی نام د‌ارد‌، عملکرد بعضی از فاکتورهای ضد‌انعقاد‌ی خون کمتر از حد‌ معمول است.

این وضعیت باعث می‌شود‌ سیستم انعقاد‌ی بیش از حد‌ فعال باشد‌. اگر طی بارد‌اری لخته پشت جفت تشکیل شود‌، می‌تواند‌ موجب کوچک ماند‌ن جنین، فشار خون بارد‌اری و حتی سقط و مرگ د‌اخل رحمی جنین شود‌.

ترومبوفیلی در بارداری چیست

اگر این تشخیص مطرح شود (معمولاً در موارد سقط مکرر)، پزشک آزمایش‌های لازم را درخواست می‌کند و در صورت تأیید این بیماری، داروهای مانند هپارین، سلگزان (آنوکساپارین) یا آسپرین تجویز می‌کند.

ترومبوفیلی سبب افزایش احتمال بروز تغییراتی می شود که باعث ایجاد لخته های خونی غیر نرمال می گردد. خانم های باردار مبتلا به ترومبوفیلی باید با استفاده از رقیق کننده های خونی تحت درمان قرار گیرند.

عوارض ابتلا به بیماری های ترومبوفیلی یا لخته خون در بارداری در مادر و جنین عبارت است از:

لخته خون در بارداری (ایجاد لخته هایی در جفت): جفت در داخل رحم رشد می کند و وظیفه غذارسانی و اکسیژن رسانی از طریق بند ناف را به عهده دارد. ایجاد لخته خون در جفت سبب انسداد جریان خون به جنین می شود و به رشد او آسیب می رساند.
لخته خون در بارداری (حمله قلبی): اگر لخته خون سبب انسداد جریان خون و اکسیژن به قلب شود در آن صورت قلب نمی تواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد و این سبب مرگ ماهیچه های قلبی خواهد شد.
لخته خون در بارداری (محدودیت رشد داخل رحمی): در این شرایط جنین نمی تواند رشد مناسبی داخل حفره رحمی داشته باشد.
لخته خون در بارداری (سقط): سقط به مرگ جنین قبل هفته ۲۰ بارداری اشاره دارد.
لخته خون در بارداری (پره اکلامپسی): پره اکلامپسی معمولا بعد هفته ۲۰ بارداری و یا بعد زایمان روی می دهد که مشخصه آن افزایش فشار خون در بارداری، اختلال در ارگان هایی مانند کلیه ها و کبد، دفع پروتئین در ادرار، اختلال در بینایی و سردرد شدید می باشد.
لخته خون در بارداری (زایمان زودرس): زایمان زودرس در هفته های قبل از ۳۷ بارداری روی می دهد.
لخته خون در ریه (آمبولی ریوی): آمبولی به لخته خونی اشاره دارد که از محل تشکیل حرکت کرده و به سایر بخش های بدن وارد می شود. وقتی لخته خون به سمت ریه ها حرکت کند آمبولی ریوی روی می دهد. آمبولی ریوی سبب کاهش اکسیژن در خون و آسیب به ارگان های بدن می شود. بروز آمبولی ریوی در بارداری می تواند احتمال مرگ را به دنبال داشته باشد. دشواری در تنفس، ضربان قلب نامنظم، درد قفسه سینه، غش، سرفه همراه با خون و احساس اضطراب از علائم آمبولی ریوی می باشد.
لخته خون در بارداری (مرده زایی): به مرگ جنین بعد هفته ۲۰ بارداری مرده زایی اطلاق می گردد.
لخته خون در بارداری (سکته مغزی، ترمبوز): وقتی لخته های خونی در عروق خونی ایجاد شده و سبب انسداد جریان خون شود ترومبوز ایجاد می گردد. ترومبوز اغلب در عروق عمیق وریدی پاها روی می دهد اما احتمال بروز آن در سایر بخش های بدن نیز وجود دارد. اگر لخته های خونی در ورید مغز ایجاد شود به اختصار CVT خوانده می شود. این عارضه احتمال سکته مغزی را درپی دارد. علائم این نوع لخته های خونی عبارت است از سردرد، مشکلاتی در بینایی و تشنج.

منبع خبر : گردآوری از نی نی نما

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *