مهمترین دلایل ناباروری مردان چیست؟

 

واریکوسل: واریکوسل، تورم رگ تخلیه کننده بیضه است. این بیماری یک علت شایع ناباروری در مردان است. این مشکل با التهابی که ایجاد می‎کند اجازه نمی‎دهد بیضه‎ها به طور طبیعی خنک شوند و همین امر منجر به کاهش تعداد اسپرم‎ها و حرکت کمتر آنها می‎شود. 

 

  عفونت: بعضی عفونت‎ها می‎توانند در تولید و سلامت اسپرم اختلال ایجاد کنند یا می‎توانند موجب زخم یا اسکاری شوند که این اسکار مانع عبور اسپرم‎ها به بیرون می‎شود. این موارد شامل برخی از عفونت‎های جنسی مانند کلامیدیا و گنوره، التهاب پروستات (پروستاتیت)، التهاب بیضه‎ها ناشی از اوریون و دیگر عفونت‎های دستگاه ادراری و یا دستگاه تولید مثلی هستند.

 

مشکلات انزال: برگشت مایع انزال هنگامی‎ رخ می‎دهد که مایع منی هنگام اوج لذت جنسی به جای بیرون آمدن از نوک آلت تناسلی وارد مثانه شود. مشکلات پزشکی مختلف می‎تواند به پس رفتن انزال منجر شود؛ مشکلاتی شامل دیابت، آسیب‎های نخاعی، جراحی مثانه، پروستات و پیشاب‎راه. برخی از داروها نیز ممکن است در پس رفتن انزال نقش داشته باشند، داروهای فشار خون که به عنوان مسدود کننده‎های آلفا شناخته شده اند از این دسته‎اند. برخی از مردان مبتلا به آسیب‎های نخاعی یا بیماری‎های خاص می‎تواند در کل نمی‎توانند مایع منی تولید کنند، هر چند آن‎ها هنوز هم می‎توانند اسپرم تولید کنند.

 

حمله آنتی بادی‎ها به اسپرم: آنتی بادی‎های ضد اسپرم، سلول‎های سیستم ایمنی بدن هستند که به اشتباه اسپرم را به عنوان دشمن و مهاجم و مضر برای بدن شناسایی کرده و تلاش می‎کنند آنها را از بین ببرند. این مشکل به‎خصوص در مردانی که وازکتومی‎ داشته‎اند رایج است.

 

تومور : سرطان و تومورهای خوش خیم می‎توانند در اندام‎های تناسلی مرد را به طور مستقیم اثر بگذارند یا می‎توانند بر غددی که هورمون‎های مربوط به تولید مثل را آزاد می‎کنند (مانند غده هیپوفیز) اثرگذار باشند. همچنین جراحی،رادیوتراپی یا شیمی‎ درمانی برای درمان تومورها می‎تواند باروری مردان را تحت تأثیر قرار دهد.

 

بیضه‎های پایین نیامده : در طول رشد جنین گاهی اوقات یک یا هر دو بیضه موفق به فرود از شکم به داخل کیسه بیضه نمی‎شوند. باروری در مردانی که چنین مشکلی دارند دچار اختلال شده و کاهش می‎یابد.

 

عدم تعادل هورمون‎ها: هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه‎ها تولید هورمون‎هایی که در نهایت منجر به تولید اسپرم می‎شوند را ترشح می‎کنند. تغییرات در این هورمون‎ها و همچنین از سیستم‎های دیگر مانند تیروئید و آدرنال، ممکن است تولید اسپرم را مختل کند.

 

نقص مجرای اسپرم : لوله‎هایی که اسپرم را حمل می‎کنند ممکن است در اثر بیماری یا جراحت آسیب دیده باشند. برخی از مردان با انسداد در بخشی از بیضه‎ها که اسپرم‎ها را در خود ذخیره می‎کند ( اپیدیدیم ) یا انسداد یکی از لوله‎هایی که اسپرم را از بیضه‎ها خارج می‎کنند به دنیا آمده‎اند (در نتیجه اسپرم وارد مایع منی نمی‎شود). مردان مبتلا به فیبروز کیستیک و برخی از شرایط به ارث برده دیگر ممکن است درکل بدون مجاری اسپرم متولد شوند.

 

نقص کروموزوم: اختلالات به ارث برده از جمله سندرم کلاین فلتر را – که در آن یک مرد دو کروموزوم X و یک کروموزوم Y به جای یک X و یک Y دارد- باعث رشد غیر طبیعی اندام تناسلی مرد می‎شوند. سایر سندرم‎های ژنتیکی مرتبط با ناباروری شامل فیبروز کیستیک، سندرم کالمن، سندرم یانگ و سندرم کارتاژنر هستند.

 

بیماری سلیاک : این بیماری یک اختلال گوارشی ناشی از حساسیت به گلوتن است. بیماری سلیاک می‎تواند به ناباروری مردان منجر شود. باروری ممکن است پس از گرفتن یک رژیم غذایی فاقد گلوتن بهبود یابد.

 

برخی از داروها: درمان جایگزین تستوسترون TRT ، استفاده از استروئید آنابولیک در دراز مدت، داروهای ضد سرطان (شیمی‎درمانی)، برخی داروهای ضد قارچ، برخی از داروهای زخم معده و برخی از داروهای دیگر می‎توانند تولید اسپرم را مختل کرده و باروری مردان را کاهش دهند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *