من از بیهوشی کامل و اتاق عمل سزارین می ترسم…

مادرانی که کاندید عمل جراحی هستند باید از روش های مناسب بی دردی آگاه باشند و برای گزینش یک روش بیهوشی یا بی حسی، باید حق انتخاب به آنها داده شود. یک روش بیهوشی کلی یا عمومی است که طی آن هوشیاری بیمار با کمک ترکیبی از داروهای مختلف گرفته و بدنش شل می شود بنابراین شرایط فیزیولوژیک بدنش کاملا در اختیار متخصص بیهوشی قرار می گیرد. در این روش بیمار متوجه هیچ چیز نمی شود یعنی پیش از انجام جراحی به خواب می رود و بعد از پایان عمل بیدار می شود.

روش دوم بی حسی نخاعی یا اطراف نخاعی (اسپاینال یا اپیدورال) است که طی آن بیمار بیهوش نمی شود و با تزریق داروهای بی حس کننده موضعی در کنار نخاع یا در فضای اطراف آن بی دردی و بی حسی ایجاد می شد. 

شما هم از تجربه ها و خاطره های خود بگویید …

آرشیو موضوعات " هر کسی میتونه نظر بده "

اشتراک‌گذاری
49 نظر
  1. من بی حسی از کمر شدم . یکی دوماه اول هنوز احساس بی حس داشتم ولی در کل عوارض آن از بیهوشی کامل کمتر است. من راضی بودم.

  2. دکتر من هم بی حسی موضعی را توصیه کرد به هوش آمدن در بیهوشی کامل ریسک بالایی دارد.

  3. سزارین قبل از عمل هیچ ترسی نداره بعد از عمل درد زیادی داره.

  4. من اگر مجبور به انجام سزازین شوم بی حسی از کمر را انتخاب می کنم جایی خوندم بیهوشی کامل ۷ سال از عمر را کم می کنه . به هوش آمدن یا نیامدن هم مشکل بعدی است.

  5. هر چیز ناشناخته ای ترس تو وجود آدم می اندازه. وقتی زمانش برسه این ترس از بین می ره. زایمان من بی حسی از کمر بود فقط احساس می کردم تو شکمم یه کارایی دارن می کنن ولی هیچ دردی نداشت خیلی زود تموم شد.

  6. سزارین با بیهوشی کامل مثل یک خواب عمیق می مونه . می خوابی وقتی بیدار شدی یه کوچولوی ناز تو بغلته. سزارین بعدش ترس داره!

  7. همه ی اونهایی که می شناسم و سزارین شدند از بعد عمل شکایت داشتند ترس از اتاق عمل و بیهوشی بجا نیست البته با توکل به خدا.

  8. مطمئن باشید این ترس کاذب روز عمل ازبین می رود . اومدن نی نی و خستگی از بارداری اونقدر انگیزه می ده که این استرسهای بیجا از بین می ره. به امید سلامتی همه مادران دنیا

  9. تاریک روشن صبح … هوای سرد زمستونی … بیمارستان … پذیرش … آزمایش خون … پوشیدن لباس مخصوص عمل … وصل سوند … اتاق عمل … دکترای مهربون … تزریق … یه خواب راحت … یه نی نی ناز … اما بعدش … درد فراوان…

  10. من به دلیل فشار خون بارداری مجبور به سزارین هستم و ترس بیشتر من از سلامت جنین هست. اتاق عمل و سزارین هرچه باشد خیلی ها انجام داده اند البته عوارضش برای همه روشن است. برای سلامتی همه مادران و کوچولوها دعا کنید.

  11. همیشه از مراقبتهای جسمی در بارداری می شنویم در حالیکه مراقبت ذهنی و روحی هم بسیار مهم هستند. یوگا ، گفتن ذکر ، بالا بردن آگاهی این ترسها را از بین می برد.

  12. با صحبت با کسانی که این تجربه ها را داشتند میشه شجاعت گرفت. مخصوصاً پرسنل یک بیمارستان و نحوه ی برخورد اونها یه دلگرمی خاصی میده.

  13. “الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكرِ اللَّهِ أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ”
    ( آنها كسانى هستند كه ايمان آورده و دلهايشان به ياد خدا آرامش مى‏ گيرد، آگاه باشيد كه تنها با ياد خدا دلها آرام مي گيرد)

  14. برای اینکه ترستون بریزه سعی کنید چندین بار بیمارستان و پرسنلش را ببینید و صحبت کنید و البته بهتر است برای ویزیت به جای مطب دکتر به مطب بیمارستانش بروید تا ذهنتان با فضا انس پیدا کند. این تجربه من بود.

  15. من که این مرحله را از سر گذراندم به شما توصیه می کنم به جای این ترس پوچ اطلاعاتتان را درباره بیهوهشی ، نگهداری و مراقبت از نوزاد و خودتان بالا ببرید تا با این افکار مزاحم راحتتر کنار بیایید. بیهوشی ترسی ندارد آسیبهای زیادی دارد. به سلامتی همه مادران و نوزادان یک صلوات ختم کنید.

  16. پزشک حاذق انتخاب کنید و خود را به خدا بسپارید. والسلام

  17. تجربه های اول همیشه پر اضطراب است من در دوران حاملگی یه سر به بیمارستان زدم و قسمت استراحت مادران رفتم و از نزدیک با اونها صحبت کردم همه از درد بعدش شکایت داشتند تا اتاق عمل و بیهوشی.

  18. در سزارین بی حسی از کمر ریسک بیهوشی ندارد. من تا نازکم به دنیا بیاد ذکر گفتم و این لحظات به خوبی گذشت.

  19. بیمارستان خوب خیلی مهمه .چون اطمینان داری که همه پرسنلش درجه ۱ هستن و ای طوری با توکل به خدا نگرانیت کم میشه.

  20. سعی کنید عمل سزارینتان صبح باشد … انرژی های مثبت زیادتر است.

  21. بهتر است به خدا اعتماد کنیم و زایمان طبیعی را انتخاب کنیم.

  22. بیهوشی مثل یه خواب راحت می مونه ولی درد بخیه های بعدش کشندست! تو را به خدا اگر می توانید سزارین نکنید.

  23. سید میرطاهر بجنوردی پاسخ

    باسلام.بنده ساکن اهواز هستم.همسر بنده ۴ ماه دیگر عمل سزارین دارد.به نظر شما در تهران بیمارستانی وجود دارد که تمام کادر اتاق عمل خانم باشند که ایشان را برای وضع حمل به تهران بیاوریم؟اخانومم اصرار دارند که حتی دکتر بیهوشی هم خانم باشند.

    1. پدر گرامی شما می توانید لیست بیمارستانها را از منو نوزاد و کودک و زیر منو بانک اطلاعات کودک و مادر دریافت کنید و با آنها تماس بگیرید و مسئله خود را مطرح فرمایید.

  24. من هم این ترس را مثل همه زایمان اولی ها داشتم که این ترس بی مورد بود و بیشترین ناراحتی و پشیمانی من از انجام سزارین است.چرا وقتی می توانستم بر اساس طبیعت زایمان کنم. راه نادرست را انتخاب کردم.

  25. بیهوشی سزارین ترسی ندارد البته اگر بیمارستان خوب باشد درد اصلی و عوارض اصلی بعد از این عمل سنگین است. بیهوشی مثل خواب می ماند. یک خواب عمیق…

  26. بیهوشی عمومی
    در بیهوشی عمومی، از طریق رگ بیمار، داروها تزریق می شوند و بیمار به طور کامل هوشیاری‌اش را از دست می‌دهد. البته متعاقب آن عوارض خاصی نیز ممکن است برای بیمار ایجاد شود؛ به عنوان مثال شاید وی دچار ایست تنفسی شود که در آن شرایط نیاز است از دستگاه‌های پیشرفته‌ای استفاده کرد. در طول جراحی به طور کامل از بیمار مراقبت شده، فشار خون و شرایط قلبی وی را کنترل می کنند.
    بهتر است تا حدی که امکان دارد از روش بیهوشی عمومی به دلیل اثراتی که روی قلب و ریه می‌گذارد، پرهیز شود. به غیر از عوارضی که ممکن است حین عمل برای بیمار پیش بیاید، عوارضی نیز وجود دارد که شاید بعدها بیمار را درگیر کند.
    در مواردی نادر، بیمار ممکن است طی عمل جراحی در حالت بیداری باشد، به این معنا که چشمانش بسته بوده و کاملا بی‌حرکت باشد، اما صداهایی را شنیده و حتی اندکی درد داشته باشد. این موارد می‌تواند باعث شود بیمار در آینده دچار ناراحتی‌های عصبی، بی‌خوابی و حواس‌پرتی شود.
    در برخی جراحی‌های خاص مانند سزارین و در مورد بیماران تصادفی که به اتاق عمل می‌آورند، به دلیل استفاده از میزان کمتر داروی بیهوشی، احتمال بروز این مشکلات بیشتر است.
    البته با توجه به پیشرفت‌های علم، امروزه بیهوشی عمومی نیز روشی کم خطر و با عوارضی کم است.
    بی‌حسی نخاعی
    در این روش، دارو در قسمت کمر بیمار و در جایی که نخاع وجود دارد، تزریق می‌شود. نوع دارو نیز با توجه به طول مدت زمان جراحی انتخاب می‌شود. البته در شرایطی که عمل طولانی باشد ـ معمولا بیشتر از ۵/۲ ساعت ـ باید از بیهوشی عمومی استفاده کرد.
    بی حسی نخاعی
    عوارضی مثل افت فشار خون و کاهش ضربان قلب نیز طی مدت جراحی ممکن است وجود داشته باشد.
    برخی عوارض نادر نیز ممکن است بعد از عمل جراحی ایجاد شود؛ مثل سردرد که البته امروزه به علت استفاده از سوزن‌های ریزتر احتمال بروز آن خیلی کم شده است. این سردردها خفیف بوده و حتی بدون درمان به‌طور معمول پس از دو هفته کاملا از بین رفته و هیچ اثری از آن باقی نمی‌ماند.
    کمردرد نیز دیگر عارضه‌ای است که به احتمال خیلی کم ممکن است بروز کند. اما در این شرایط نیز مریض با دارو درمانی خوب خواهد شد. گاهی نیز کمردرد به علل مختلف دیگری ایجاد می‌شود. برای نمونه پس از بارداری، کمردرد وجود دارد؛ چه زایمان با بی‌حسی نخاعی انجام شود و چه با روش دیگر.
    در کل بی‌حسی نخاعی از بیهوشی عمومی روشی بهتر و مناسب‌تر است، خطرات کمتری دارد و عوارض بعدی آن نیز کمتر است.

    بی‌حسی موضعی
    در بی‌حسی نخاعی، کل اعصابی که از نخاع خارج می‌گردد، بلوکه (بی حس) می‌شوند. ولی حالتی نیز به نام بلوک عصبی محیطی (بی حسی موضعی) وجود دارد، به این معنا که خود عصبی را که وارد منطقه جراحی می‌شود بلوکه می‌کنیم.
    بی‌حسی موضعی کم خطرترین روش است و برای کاهش استرس بیمار از داروهای آرام بخشی که خطر کمی دارند، نیز می‌توان استفاده کرد.

  27. روش اصلی انجام بیهوشی در جراحی‌های سزارین مانند همه روش​های جراحی دیگر، بیهوشی عمومی است، نکته متفاوت در سزارین با روش​های جراحی دیگر این است که پزشک در دقایق اولیه آن استرس زیادی دارد، چون باید به سرعت به رحم دسترسی پیدا کند و جنین را از رحم خارج کند، در غیر اینصورت ممکن است ورود داروهای بیهوشی از طریق خون مادر به جنین باعث شل شدن بچه و بیهوشی و حتی خفگی جنین شود. وارد شدن این دارو‌ها به بدن جنین می‌تواند آسيب​هاي مغزی خاصی را نیز برای نوزاد به وجود بیاورد که اثرات آن ممکن است تا سال‌ها بعد خود را نشان ندهند، به غیر از همه این‌ها، خود بیهوشی عمومی هم مانند همه جراحی‌های دیگر خطرات خاص خود را برای مادر به همراه دارد از جمله عفونت‌های ریوی، آسیب​های مغزی در اثر ماده بیهوشی و دردهای شدید بعد از عمل جراحی که معمولا با برطرف شدن بیهوشی به وجود می‌آیند.

    به دليل همه خطرات فوق، پزشکان از روش​های بی​حسی موضعی اپیدورال یا نخاعی هم برای انجام سزارین استفاده می‌کنند. در روش بی​حسی نخاعی که ساده‌تر و سریع‌تر است، ماده بیهوشی به خود فضای نخاعی تزریق می‌شود، اما روش اپیدورال برای این عمل جراحی کمی بیشتر طول می‌کشد و دقت بیشتری را می‌طلبد. نکته مثبت این روش بی​حسی، هوشیار بودن مادر حین انجام جراحی است. اگرچه مادر نمی‌تواند محل انجام عمل را ببیند اما به سرعت و بعد از خارج کردن جنین از رحمش می‌تواند نوزاد را در آغوش بگیرد و این از نظر روحی و ارتباط عاطفی مادر و نوزاد بسیار حائز اهمیت است. سزارین معمولا وقت زیادی نمی‌گیرد و روش​های بی‌حسی موضعی، زمان مناسبی در اختیار پزشک قرار می‌دهند تا بدون استرس از آسیب‌های احتمالی به جنین، کار خود را انجام دهند.

    با توجه به نکات فوق معمولا توصیه می‌شود بیهوشی عمومی فقط در مادرانی که امکان انجام روش بیهوشی موضعی وجود ندارد، انجام شود. انتخاب روش مناسب بیهوشی هم باید با مشورت متخصص زنان و پزشک متخصص بیهوشی و با توجه به شرایط مادر انجام شود.

  28. اضطراب و استرس جراحی مشکلی روانشناسی است که در آن ترس بیمار از عمل جراحی آنقدر زیاد است که موجب بروز علائم جسمی مثل تپش قلب، حالت تهوع و درد سینه می‌شود. اضطراب شدید معمولاً “حمله وحشت” نامیده می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که بیمار به ترس خود از جراحی فکر می‌کند یا عمل جراحی او آغاز می‌شود.

    بیماران مبتلا به اختلال اضطراب بیشتر مستعد ترس و اضطراب جراحی هستند اما بسیاری افراد وقتی برای اولین مرتبه تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، دچار آن می‌شوند. دلیل ایجاد این اضطراب متفاوت است مثل داشتن تجربه بد از جراحی‌های قبلی یا ترس از نتیجه عمل، مثل ایجاد تغییر در ظاهر بدن مثل ماستکتومی. جراحی دیگری که بر اعتماد به‌ نفس بیمار تاثیر می‌گذارد، جراحی پروستات است که فرد ترس از خطر از دست رفتن عملکرد جنسی خود را دارد. با اینکه همه جراحی‌ها حطر مرگ دارند، در برخی از آنها این خطر بارزتر است.

    صرفه نظر از علت این اضطراب، خیلی مهم است که بیمار تحت مراقبت و درمان قرار گیرد تا سلامتی وی به خطر نیفتد. اضطراب می‌تواند مشکلات دیگری هم ایجاد کند. استرس و علائم جسمی موجب بی‌خوابی فرد شده که درمقابل موجب وخیم‌تر شدن اضطراب می‌شود. بسیاری از بیماران که دچار اضطراب شدید هستند از انجام جراحی سرباز می‌زنند یا آن را به تاخیر می ‌اندازند، حتی اگر برای سلامتی آنها مضر باشد. کنترل اضطراب برای انجام بموقع جراحی امری لازم است.

  29. چرا باید به ترس فکر کنیم؟ چرا نیمه خالی لیوان؟ همه چیز را تحت کنترل خود دربیاورید…بعد از انجام وظیفه خود را به خدا بسپارید و به کوچولوی نازنینی فکر کنید که ماهها انتظار دیدنش را داشتید.

  30. اگر اضطراب ناشی از نداشتن اطلاعات کافی درمورد عمل باشد، لازم است کلیه سوالات خود از پزشک مربوط پرسیده و پاسخ آن را به طور کامل دریافت کنید. برای بسیاری افراد، اضطراب واکنشی طبیعی به گرفتن یک تصمیم مهم با اطلاعات کم است. وقتی بیمار از واقعیت‌های لازم باخبر شود، اضطراب او کمتر خواهد شد.

  31. رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه کشور در خصوص علت ترس مردم از بیهوشی در اتاق عمل گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر و به دلایلی از جمله تشکیک در کیفیت – ترکیب و نوع داروهای بیهوشی دچار ترس شده اند که این ترس گاهی اوقات به جاست اما اکثر اوقات بی مورد است.

    به گزارش مهر، دکتر محمدمهدی قیامت افزود: طی تحقیقات دانشگاهی که طی ۵ سال اخیر انجام دادیم مشخص شد علت عمده این ترس حاکی از پخش گزارشها و اخبار برخی رسانه ها و بیمارستانها مبنی بر اعلام مرگ برخی افراد بر اثر مواد بیهوشی در اتاق عمل بوده است. که به طور قطع برای از بین بردن این ترس عمومی به ایجاد اعتمادسازی میان افراد جامعه نیاز مبرم داریم.

    معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران با بیان اینکه این اعتمادسازی باید از طریق انجمن بیهوشی که مسئول این کار است با همکاری متخصصین بیهوشی انجام شود توصیه کرد: بیماران قبل از عمل بهتر است از طریق پزشک متخصص با انجام ویزیت و مشاوره احساس امنیت کنند و با خیالی آسوده و اعتمادی کامل به اتاق عمل بروند.

    قیامت وضعیت داروهای بیهوشی را نسبت به یک سال اخیر بسیار با کیفیت تر دانست و خاطر نشان کرد: خوشبختانه از لحاظ نوع و کیفیت داورهای بیهوشی مشکلی در کشور وجود ندارد. حال آنکه تنها گاهی اوقات در برخی داروهای خاص دچار کمبود می شویم که اگر مسئله کمبود و عدم دسترسی نیز حل شود دیگر مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

    وی تاکید کرد: مردم به هیچ عنوان نگران داروهای بیهوشی نباشند و به پزشکان متخصص اعتماد کنند. چراکه پزشکان بیهوشی ایران از بهترین های دنیا هستند .

  32. یک متخصص بیهوشی قبل از جراحی، باید بیمار را با شرایط زمان بیهوشی آشنا کند و توضیحات لازم که باعث کاهش اضطراب بیمار می شود را برای او بدهد. همچنین پس از انجام جراحی نیز شرایط بیمار از نظر وضعیت قلبی تنفسی، مغزی، کلیوی و دیگر ارگان های حیاتی باید تحت کنترل باشد. معمولا پس از انجام عمل جراحی، بیمار با برخی عوارض پس از جراحی مثل درد، تهوع، استفراغ و … روبه رو می شود. کنترل حالات بیمار پس از جراحی بسیار بااهمیت است و در این میان گروه بیهوشی می تواند کمک بسیاری به بیمار بکند تا از عوارض پس از عمل بیمار کاسته شود و در عین حال سلامتی او نیز به خطر نیفتد.

    حال اگر از دوره حول و حوش اتاق عمل بگذریم، به دیگر وظایف متخصصان بیهوشی می توانیم اشاره کنیم. یکی از مهم ترین وظایف متخصصان بیهوشی، تسکین دردهای مزمن بیماران است. در زمینه کاهش دردهای مزمن در بیماران مبتلا، متخصص بیهوشی به همراه دیگر همکاران متخصص، با یکدیگر فعالیت و همکاری می کنند و هدف این گروه که معمولا به صورت دو یا چند تخصصی فعالیت می کنند، کاهش دردهای مزمن و صعب العلاج در بیماران است. از دیگر وظایف متخصصان بیهوشی، رسیدگی به وضعیت بیماران در بخش های آی سی یو است. معمولا در بخش های آی سی یو متخصص بیهوشی به همراه رشته های تخصصی و فوق تخصصی ریه، داخلی، جراحی، اعصاب، کلیه، قلب و عروق و دیگر همکاران تیم احیای قلبی تنفسی به بیمارانی که نیازمند مراقبت های ویژه هستند، کمک می کنند و عملیات احیا را انجام می دهند.

  33. معایب و خطرات بیهوشی عمومی برای بیمار
    ۱- ترس از به هوش نیامدن
    ۲- حساسیت به داروهای متنوع بیهوشی عمومی
    ۲-۱) کمبود کولین استراز پلاسمایی
    ۲-۲) هیپرترمی بدخیم
    ۲-۳) هپاتیت هالوتانی
    ۲-۴) حساسیت به نسدونال
    ۳- تهویه مشکل
    ۴- لوله گذاری مشکل تراشه
    ۵- آسیب به دندانها هنگام لوله گذاری
    ۶- آسیب به تراشه در اثر لوله گذاری
    ۷- لوله گذاری مری بجای تراشه
    ۸- پنوموتوراکس بدلیل تهویه مکانیکی
    ۹- گلودرد ناشی از لوله تراشه
    ۱۰- احساس درد و کوفتگی پس از به هوش آمدن به خاطر داروهای تاثیر گذار بر عضلات
    ۱۱- بیدار شدن زیر بیهوشی
    ۱۲- لرز پس از به هوش آمدن
    ۱۳- اسپاسم پس از خارج کردن لوله تراشه
    ۱۴- مرگ ومیر بالاتر نسبت به بیهوشی موضعی(در سزارین مرگ و میر بیهوشی عمومی ۷ برابر بیهوشی از کمر است)
    ۱۵- آسیب رشته های عصبی اندامها در اثر تحت فشار ماندن زیر بیهوشی
    ۱۶- خطر درست کار نکردن دستگاههای بیهوشی و اکسیژن نرسیدن به بیمار
    ۱۷- رسیدن داروهای بیهوشی به جنین در سزارین
    ۱۸- ترخیص دیرتر از بیمارستان
    ۱۹- هزینه بیشتر
    ۲۰- استفراغ زیر بیهوشی و ورود محتویات معده به ریه

  34. من توصیه می کنم سزارین آخرین انتخابتون باشه نه اولین!

  35. اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد که با انتخاب سزارین بتوانید زمان دقیق تولد نوزادتان را بدانید و از انتظار، عدم اطمینان و درد هنگام زایمان طبیعی پیشگیری کنید؛ با این حال باید در نظر بگیرید که سزارین نیز یک عمل جراحی مهم است و مانند هر عمل جراحی دیگر، خطر‌های خاص خود را به همراه دارد که شامل این موارد می‌شوند:
    خونریزی؛
    عفونت؛
    آسیب رسیدن به مثانه یا روده؛
    واکنش به دارو‌ها؛
    لخته شدن خون؛
    مرگ (بسیار نادر)؛
    آسیب رسیدن احتمالی به نوزاد.

  36. در کشور ما ورزش‌ها و تمرین‌های دوران بارداری بخوبی تبلیغ و آموزش داده نمی‌شود. این تمرینات باعث می‌شود تا ساختار بدن هم برای زایمان طبیعی آماده شود و هم عوارض ظاهری زایمان بر جسم مادر نمودی نداشته باشد؛ اما متأسفانه به دلیل نبود آگاهی، مادران باردار در این ۹ ماه، مدام به پرخوری و کم تحرکی از سوی اطرافیان تشویق می‌شوند که نهایتا این رفتار‌ها، آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

  37. محبوبه (مامی عرشیا) پاسخ

    بزرگ‌ترین عیب سزارین داروهای بیهوشی و پاره کردن پوست در واقع انجام عمل جراحی است.این داروها ممکن است روی جنین عوارض داشته باشند باید اذعان کنیم که احتمال مشکلات تنفسی در نوزادان بعد از سزارین بیشتر است.اما در رابطه با خود مادر، احتمال عفونت رحم، عفونت‌های ادراری، خطر عفونت در محل بخیه و احتمال یبوست به‌دلیل استفاده از داروهای بیهوشی وجود دارد. همچنین خونریزی در سزارین دوبرابر بیشتر از زایمان طبیعی است.زایمان طبیعی یک فرآیند طبیعی است و فقط نیاز به اقدامات پیشگیری و حمایتی دارد. همچنین نسبت به سزارین دارای مزایای بیشتری است و عوارض کمتری دارد؛ اما زایمان طبیعی هم خالی از عارضه نیست و به همه مادران توصیه نمی‌شود مثلا مادرانی که قد بسیار کوتاهی دارند یا دیابت بارداری دارند در زایمان طبیعی‌شان احتمال گیر کردن شانه جنین به هنگام خروج جنین از واژن وجود دارد. این امر می‌تواند سبب آسیب‌های واژن و خونریزی پس از زایمان برای مادر و آسیب‌های شانه و بازویی برای نوزاد باشد و پس به‌طور مطلق نمی‌توان گفت سزارین یا طبیعی کدام زایمان بهتری است، بلکه برای هر مادر بسته به شرایط جسمانی و روحی او روش مناسب‌تر توسط متخصص و خود مادر گزینش خواهد شد
    سزارین یکی از شایع‌ترین جراحی‌های حال حاضر کشور ما است.

  38. نكات مهم پس ازسزارين

    ١-حمام كردن:چنانجه پانسمان شما ضد اب است روز پس از ترخيص از بيمارستان ميتوانيد دوش ايستاده بگيريد
    ولى اگر پانسمان معمولى داريد از روزسوم بعد از سزارين ميتوانيد ايستاده دوش بگيريدودرروزهاى بعد اين كاررا تكرار كنيد
    ٢-محل بخيه هارا با شامپو ويا كف صابون شستشو دهيد وفقط بطور ملايم با كف دست محل بخيه رابشوييد و از ليف حمام استفاده نكنيد
    ٣-ميتوانيد محل سزارين را بعد ازخروج از حمام با سشوار خشك نماييد( از گاز استريل نيز ميتوانيد براى خشك كردن محل بخيه ها بعد از خروج از حمام استفاده كنيد)
    ٤-براى جلوگيرىازشل شدن جدارشكم شكمتان را با شكم بند يا يك شال نازك ببنديد ولى مواظب باشيد روى محل عمل قرار نگيرد
    ٥-راه رفتن زيادرافراموش نكنيد هر چه بيشتر راه برويد بازگشت شمابه فعاليت روز مره زودتر امكان پذير خواهد بود
    ٦-تا ٤٠ روزبعدازسزارين از مقاربت بپرهيزيد وقبل از ان به پزشك خود جهت جلو گيرى از باردارى مراجعه فرماييد
    ٧-به تغذيهخود اهميت بدهيد از خوردن شيرينى وشوكولات كه فقط باعث افزايش وزن شما شده و ممكن است ارزش غذايى كافى در مقايسه با ميوه جات وسبزيجات نداشته باشند خوددارى كنيد

  39. سلام و ممنون از كامنت ها و اطلاعات خوب سايت،اما بعضي از كامنت ها واقعاً استرس من رو دو چندان كرد،من براي اوايل فروردين ٩٥ وقت زايمان دارم ،و سزارين بايد بشم از طرفي به اتاق عمل شديدا فوبيا و ترس دارم از بيهوشي و جراحي هم ميترسم ،از اونور م اونقدر از اپيدورال ك همون بي حسي هس گفتن ك كمر درد مياره و من بيدار تو اتاق عمل هستم وحشت من رو فرا گرفته البته ك به خدا توكل دارم و مطمئنم حس مادرانه ام اون روز به دادم ميرسه اما ميخواستم از الان به ارامش برسم

  40. مریم جون ان شاءاله زایمان خوبی داشته باشی.من بی حسی از کمر شدم برای دختر اولم و راضی بودم .چون مواد بیهوشی کمتر وارد بدن میشه و رسک به هوش اومدن نداره و احتمال افسردگی هم کمتره. شاید اون اوایل کمی درد داشته باشه ولی بعدها اثرش میره. تو اتاق هم که چیزی احساس نمی کنی فقط بدنت را انگار کسی تکون میده!
    به موقعش یه آرامش خاص پیدا می کنی عزیزم.

  41. سلام من ۱هفته قبل سزارین کردم.درحالیکه تا آخرین لحظه خواهان زایمان طبیعی بودم اما بعلت تنگی لگن مجبور به سزارین شدم و بیحسی اسپاینال رو انتخاب کردم اما چند ثانیه بعد از تزریق بی حسی وجار ایست تنفسی و قلبی و افت شدید فشار خون شدم که دکترم با وحشت تمام از دکتر بیهوشی میمرسید چرا اینجوری شده چرا فشارش اینقد سریع داره میاد پایین من مرگ و با چشام دیدم اصلا نمیتونستم نفس بکشم.بلافاصله ماسک اکسیژن بهم زدن و دکتر بیهوشی گفت ۲ سی سی بهش تزریق کن نمیدونم چی تزریق کردن که بعدش بیحال شدم و تو خواب و بیدار بودم حتی صدای گریه بچه رو نشنیدم.خیلی بد بود خیلی

  42. وای. ترو خدا اینقدر از بیهوشی بد نگین. من فردا عمل جراحی دارم. الان از ترس قلبم داره یک خط درمیون میزنه.
    خیلی میترسیدم. این نوشته ها رو خوندم بدتر شدم.

  43. نگران نباش خانومی بچه اول من با بیهوشی کامل به دنیا اومد بیهوشی مثل یک خواب راحت و عمیق میمونه. اصلاً نترس

  44. سلام …منم بچه ی اولم سزارین شدم اولش خیلی میترسیدیم حتی رو تخت جراحی قبل عمل میلرزیدم جوری که صدای دندونامو دکتر میشنید…بیهوشی رو انتخاب کردم ..چون میترسیدم بیدار باشم و تجسم کنم چه بلایی سرم میاد خدا رو شکر بدون اینکه بفهمم خوابم کرفت و ۴۵دقیقه بعد تو ریکاوری صداهارو میشنیدم…بعدش اومدم بخش…درد نداشتم تا شب که میخواستم بلند بشم…تا یه چند روزی درد بخیه ها رو داری که میشه تحمل کرد …علم پزشکی پیشرفت کرده…سزارین هم زیاد طول نمیکشه ..عمل طولانی نیست..توکل کنید به خدا

  45. نمیدونم چرا دیگه کسی نمیتونه زایمان طبیعی بکنه ،قدیما مادرای ما چه جوری بدون هیچ مشکلی ۵ تا ۶تا بچه به دنیا می آوردن ؟؟؟؟؟؟
    من خودم تیرماه دخملم به دنیا میاد میخام طبیعی زایمان کنم .

    1. وای خداروشکر انگیزم برای عمل بیشتر شد

  46. مامان سویلای پاسخ

    خب اگه کسی از زایمان طبیعی یا بیهوشی میترسه میتونه از بیحسی موضعی زایمان کنه.مثل خود من.که دخمل تپلمو ا
    با بیحسی به دنیا آوردم.یه آمپول از کمر و بعدش انگار هیچ وقت پا نداشتی.بیحس بیحس.یه پزشک بیهوشی دایم بالاسرته و حالتو میپرسه.هر تغییری تو حالتونه باید بهش بگین.بعدشم که نی نی بهدنیا میاد.بعدشم درد فراوان بخیه ها و ونگ ونگای نی نی شروع میشه.خدا قوت.

  47. بچه ها من یک ماه دیگه زایمان دارم. سزارین هستم و بچه دوم
    دکترم گفته حتما بهت سوند وصل میکنم . من خیلی میترسم بگین چیکار کنم. دوستم پرستار توی همون بیمارستان و گفته اگر تونستم باهات میام داخل اتاق عمل و میگم موقع بیهوشی برات وصل کنند . نظرتون چیه؟
    میترسم اساسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *