مقایسه ی “نمک دریایی” و “نمک معمولی”/ کدام بهتر است؟!

نمک دریایی و نمک خوراکی از لحاظ استخراج، خواص فیزیکی مانند رنگ ، بافت و طعم با یکدیگر تفاوت دارد. در این مقاله به تفاوت‌های میان نمک دریایی و نمک خوراکی به همراه خواص فیزیکی فوق الذکر و مسائل مرتبط با مصرف بیش از حد نمک اشاره شده است.
تقریباً ۷۵ درصد بدن ما از آب تشکیل شده است که انواع مختلفی از نمک‌ها در آن حل شده است. نمک‌ موجود در سلول‌ها و بافت‌ها فرآیند‌های مختلف بدن مثل انقباض عضلات ، انتقال مناسب تکانه‌های عصبی و حمل مواد مغذی به سلول‌ها را تسهیل می‌کند. سدیم کلرید ترکیبی شیمیایی است که سبب شور شدن آب دریا می‌شود. سدیم کلرید در مایع خارج سلولی تقریباً تمام موجودات چند سلولی نیز وجود دارد. سدیم کلرید را می‌توان از آب دریا یا رسوبات زیر زمینی به دست آورد.

منبع استخراج

نمک دریایی: همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع نمک از دریاها و اقیانوس‌ها استخراج می‌شود.
نمک خوراکی: نمک خوراکی را می‌توان از سنگ نمک که در بسترهای معدنی به خاطر خشک شدن آب تشکیل می‌شود استخراج کرد.

فرآوری

نمک دریایی: نمک دریایی را می‌توان با کمترین فرآوری به دست آورد. نمک دریایی با تبخیر آب دریا یا اقیانوس استخراج می‌شود. این روش تبخیر خورشیدی نامیده می‌شود. برای آسان‌تر کردن کار، آب دریا به استخرهایی در امتداد سواحل حفاظت شده هدایت می‌شود و سپس زیر نور خورشید رها می‌شود تا تبخیر شود. بعد از تبخیر آنچه باقی می‌ماند کریستال‌های نمک است.
برخی اوقات از روش‌های گرمایش مصنوعی استفاده می‌شود که در این حالت نمک بیشتری به دست می‌آید. این فرآیند تولید نمک پر هزینه‌تر است ولی با توجه به محتوای مواد معدنی که پس از فرآوری باقی می‌ماند، ارزش هزینه کردن را دارد.
نمک خوراکی: نمک خوراکی را می‌توان با استفاده از دو روش استخراج کرد – معدن‌کاری و معدن کاری محلول
معدن‌کاری عبارت است از معدن‌کاری سنگ نمک که خود به دو روش دیگر تقسیم می‌شود.
در معدن‌کاری محلول، آب با فشار بسیار زیادی به لایه‌های نمکی موجود در زیر زمین تزریق می‌شود. نمک در آب حل می‌شود و آن را به آب نمک تبدیل می‌کند. سپس، این آب نمک استخراج می‌شود و به قسمت خالص‌سازی پمپاژ می‌شود که در آن جا منیزیم ، کلسیم ، پتاسیم و مواد معدنی کم مقدار دیگر جداسازی می‌شود. سپس، محلول دارد مرحله‌ی تبخیر می‌شود. از بخار برای گرما دادن به آب نمک استفاده می‌شود. این کار باعث تشکیل کریستال‌های کوچک نمک می‌شود.

خواص شیمیایی

نمک دریایی: ۹۷ درصد سدیم کلرید ، ۲ درصد پتاسیم کلرید
نمک خوراکی: ۵ر۹۷-۹۹ درصد سدیم کلرید

بافت

نمک دریایی: نمک دریایی بافت بسیار درشتی دارد که گواهی بر این ماجراست که تصفیه نشده است. هرچند، هنگامی که حل می‌شود همه‌ی مواد معدنی خود را از دست می‌دهد و همانند نمک خوراکی می‌شود.
نمک خوراکی: نمک خوراکی بافت ریزی دارد که مخلوط کردن آن را آسان‌تر می‌سازد.

طعم

نمک دریایی: شوری نمک دریایی کم است. هنگامی که مقداری از این نمک طبیعی را روی زبان خود قرار دهید، بعد از مدتی طعم شیرین و دلچسبی احساس خواهید کرد. همه‌ی این خواص نمک دریایی را تبدیل به انتخابی محبوب برای سرآشپزها کرده است. از نمک دریایی در غذاهای فرانسوی و تایلندی زیاد استفاده می‌شود.
نمک خوراکی: نمک خوراکی به خاطر افزودنی‌هایی که در آن وجود دارد، طعم شور تندی دارد.

رنگ

نمک دریایی: رنگ نمک دریایی به محتوای معدنی و جلبک‌های موجود بستگی دارد. بنابراین، رنگ نمک ممکن است بسته به محل استخراج متفاوت باشد. نمکی که رنگ سفید دارد از سطح آب نمک به دست آمده است. رنگ خاکستری نشان می‌دهد که نمک مواد معدنی و محتویات گل بیشتری دارد . از ته مخازن نمک استخراج شده است.
نمک خوراکی: نمک خوراکی رنگ سفیدی دارد که به خاطر فرآوری آن می‌باشد. رنگ مایل به صورتی یا خاکستری به خاطر حذف مواد معدنی و عناصر کم مقدار از بین می‌رود.

تأثیرات نمک بر روی سلامتی

نمک دریایی: اشاره به این نکته مهم است که هر دوی این نمک‌ها تقریباً محتویات سدیم کلرید یکسانی دارد و مشکلات به خاطر دریافت بیش از حد سدیم کلرید ایجاد می‌شود. از اینرو، استفاده به مقدار متوسط از نمک برای جلوگیری از بروز مشکلات مهم است. جدا از طعم آن، این نمک برای تقویت سیستم ایمنی ، کارکرد صحیح مغز ، سلامت عضلات و غیره مفید است. مزیت دیگر نمک دریایی عدم وجود افزودنی‌های شیمیایی است که باعث ایجاد مشکلات متعددی برای بدن می‌شود. بهترین راه‌ برای استفاده از این نمک بدون از دست دادن مواد معدنی آن، پاشیدن کریستال‌های نمک بر روی غذای تهیه شده است. این کار نه تنها طعم خوبی به غذا می‌بخشد بلکه به حفظ مواد مغذی ضروری نیز کمک می‌کند.
نمک خوراکی: دریافت بیش از حد نمک برای بدن سمی است. شایع‌ترین مشکلی که با مصرف زیاد نمک ایجاد می‌شود، فشار خون بالاست. افزایش میزان مصرف نمک توانایی کلیه‌ها برای دفع آب را کاهش می‌دهد و مواد مایع اضافی موجود باعث ایجاد فشار در رگ‌ها می‌شود که به موجب آن فشار خون افزایش می‌یابد. نمک آب را از جریان خون به طرف خود می‌کشد که باعث می‌شود فرآیند عادی جذب آب با اختلال مواجه شود. این می‌تواند باعث ایجاد تشنگی شدید و یبوست شود.

می‌توان نتیجه گرفت که تفاوت قابل توجهی میان خواص شیمیایی نمک دریایی در مقایسه با نمک خوراکی وجود ندارد.

آن‌ها بافت ، طعم و روش‌های فرآوری متفاوتی دارند. اگر می‌خواهید از فواید نمک دریایی بهره‌مند شوید، مطمئن شوید نمکی را تهیه می‌کنید که تصفیه نشده است و همه‌ی مواد معدنی لازم را داراست. به خاطر داشته باشید که صرف نظر از نوع نمکی که مصرف می‌کنید، باید به مقدار کم از نمک استفاده کنید تا سالم بمانید. غذاهای فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید زیرا، دارای مقدار نمک زیادی است. دریافت روزانه‌ی سدیم باید کمتر از ۲۲۰۰ میلی‌گرم باشد. افراد با سن بالاتر از ۵۱ سال و کسانی که فشار خون بالا ، دیابت یا مشکلات کلیوی دارند باید مصرف روزانه‌ی نمک خود را به کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم کاهش دهند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.