معرفی جاذبه های شهر واراناسی در کشور هند!

شهر باستانی و تاریخی واراناسی یکی از جالب ‌ترین و خاص ‌ترین جاذبه‌ های هندوستان به شمار می رود. شهرت شهر واراناسی نه فقط از معماری آن بلکه از تاریخ و نقش مهم آن در آیین هندو نشات می گیرد. این شهر باستانی به همان مقدار برای هندوها دارای اهمیت است که واتیکان در نزد کاتولیک‌ ها و همینطور شهر مکه برای مسلمانان. بر طبق داستان ها و افسانه‌ ها، یکی از خدایان هندو به نام شیوا، در حدود ۵ هزار سال قبل شهر واراناسی را بنیان نهاد. 

در فلسفه هندو، این شهر را به عنوان مرکز زمین می شناشند و تعداد زیادی از آداب و رسوم مذهبی در این مکان و در اطراف گهات (رشته‌کوهی در شبه جزیره هندوستان و یکی از ۱۰ مرکز اصلی تنوع زیستی جانوری در دنیا) انجام خواهند شد. هندوها گهات را مسیری آسمانی می شناسند. گهات در چند شهر دیگر در حاشیه رودخانه مقدس هند قرار گرفته است، با این وجود، فقط در واراناسی است که در امتداد ساحل سمت چپ رودخانه گنگ گهات قابل مشاهده است و این مکان در آیین هندو بسیار معروف است.

در کل ۸۴ گهات در واراناسی قرار گرفته است. در طول روز چیزی بیشتر از ده هزار نفر در آب گنگ به انجام فریضه تطهیر مشغول هستند. هر شب یک مراسم قربانی در گهات دشاشومید انجام می دهند. هندوها از سراسر کشور هند برای انجام فرائض دینی به این شهر سفر می کنند و انبوهی از گردشگران در بهت و شگفتی به تماشای این مراسم نفس‌گیر و هیجان‌انگیز می نشینند.

از جاذبه‌ های دیگر شهر واراناسی تور هند وجود در حدود ۲۳ هزار معبد هندو است. البته، این معبدها در گذشته های نه چندان دور به جای معابد باستانی که در طی درگیری‌ ها و نبردهای گوناگون تخریب و در کل نابود شده بودند بنا شده است.

مهم‌ ترین و مشهورترین پرستشگاه هندو معبد کاشی ویشوانا و یا معبد طلایی است که در منطقه گودلیا شهر واقع شده است. در سال ۱۸۳۵ سقف معبد با ۸۲۰ کیلو طلای خالص پر شد. معبد الهه دورگا که در قرن ۱۸ میلادی بنا شده است هم از مشهورترین معابد واراناسی به شمار می رود. تنها معبد چوبی شهر به سبک نپالی در گردنه لالیتا بنا شده است و از سوی خانواده سلطنتی نپال مورد حمایت قرار می گیرد. چوب ‌های بسیار نفیس به کار گرفته شده در معبد به صورت مستقیم از نپال به اینجا منتقل شده است. 

کلیساهای مسیحی و همینطور مساجد مسلمانان هم در شهر واراناسی موجود است. همینطور، شهر برای پیروان بودا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفته می شود گوتامای بودا بعد از تبدیل شدن به یک روشنفکر، نخستین بار در سارنات، حومه واراناسی، آغاز به تدریس کرد. در حال حاضر، سارنات با وجود معابد بودایی و صومعه‌ های بسیار زیاد زیارتگاهی برای همه بودایی‌های سرتاسر جهان شناخته می شود.

آثار معماری مذهبی تنها جاذبه‌ ها ودیدنی های شهر واراناسی نیستند. ابریشم مشهور باراناسی که یکی از باکیفیت‌ ترین و مرغوب ترین ابریشم‌ های کل کشور هند است در این مکان به تولید می رسد. الگوها و طرح‌ های بسیار جالبی از طلا و نقره از نشانه‌ های این نوع ابریشم به شمار می رود. ساری ‌های دوخته شده از جنس این ابریشم طرفداران بسیار زیادی دارد. به همین علت کارخانه‌ های تولیدی بسیاری در شهر واراناسی و حومه‌ آن موجود است و ده‌ها هزار نفر در این صنعت مهم مشغول به کارند.

و در نهایت باید اضافه کرد که شهر واراناسی یک مرکز بسیار مهم آموزشی در کشور هند نیز به شمار می رود. این شهر ترکیبی منحصر به‌ فرد از باستان و مدرنیته، آداب و رسوم سنتی و پیشرفت و ترقی و مرگ و زندگی را به وجود آورده است. تور باکو را با قیمت مناسب سفر باتو از دست ندهید.

شرح دیمیتری مویسینکو از شهر واراناسی
شهرهایی در جهان وجود دارند که گویی گرد شگفتی و حیرت بر روی آن‌ها پاشیده اند. تمام آن‌ها، به نظر من، به شکلی در قاره آسیا قرار گرفته اند. تا زمانی که در این شهرها به سر می برید به سفری ذهنی خواهید رفت، این مکان‌ ها همه دانسته‌‌ها، ارزش‌‌ ها و عاداتی که بوی غرب می‌ دهد را از ذهن شما پاک خواهد کرد. گویی این مکان‌ ها متعلق به سیاره‌ ای دیگر هستند که در آن همه چیز غیر قابل باور و غیر عادی و در عین حال خیره کننده جلوه می کند، مکانی که مردم آن همانند ما هستند، ولی به نظر از کهکشان دیگری آمده اند. نمی ‌گویم خوب‌ هستند و یا بد، تنها حقیقتی از تجربیات خودم را به زبان آورده ام. نخستین بار در کاتماندو بود که چنین حسی را دریافتم، بار دوم در آنگکور و بارسوم، شهر واراناسی بود که مرا بسیار تحت تاثیر خود قرار داد. این‌ ها جاهایی هستند که ارزش دوباره دیدن را دارند. تا به امروز، ۵ بار به کاتماندو، ۳ بار به انگکور و ۲ بار به واراناسی سفر کرده ام و این تازه آغاز ماجرا است. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *