معاینه داخلی در ماه نهم بارداری؛ به چه منظور انجام می شود؟

معاینه داخلی در ماه نهم بارداری

چرا پزشک در ماه نهم بارداری معاینه داخلی لگن انجام می دهد؟

بررسی درد واقعی زایمان با معاینه ی داخلی

هنگامی که یک پزشک در حال معاینه برای تشخیص بروز درد زایمان شماست. برای یافتن موارد متعددی معاینه ی داخلی انجام میدهد:

– پزشک با معاینه داخلی میزان باز شدن دهانه ی رحم را بررسی می کند: دهانه ی رحم شما در اکثر دوران بارداری تان بسته است، ولی ممکن است در طول چند هفته ی آخر ماه نهم بارداری، مخصوصا در صورتی که قبلا نیز فرزندی داشته باشید، شروع به باز شدن کند. پس از آنکه مراحل درد زایمان آغاز می شود، میزان باز شدن دهانه ی رحم سرعت بیشتری می گیرد و در انتهای مرحله ی اول درد زایمان، ۱۰ سانتیمتر باز می شود. اغلب، زمانی که دهانه ی رحم در حدود ۴ سانتیمتر باز یا صددرصد افاسه شود، گفته میشود که شما دچار درد زایمان هستید.

– بررسی افاسمان: شل یا کوتاه یا نازک شدن دهانه ی رحم است، که در طول درد زایمان اتفاق می افتد. دهانه ی رحم شما از ضخیم بودن (شل و کوتاه نشدن) تا صددرصد شل و کوتاه شدن در هنگام زایمان تغییر می یابد.

– معاینه داخلی برای بررسی موقعیت جنین: هنگامی که در ماه نهم بارداری دچار درد زایمان شدید، پزشکتان از عبارت موقعیت برای توصیف میزان پایین آمدن سر بچه یا دیگر عضو نمایان او در مجرای زایمان در لگن خاصره ی شما استفاده می کند.

– بررسی وضعیت جنین: هنگامی که درد زایمان در هفته های آخر بارداری آغاز می شود، جنین اساسا صورت خود را به سمت راست یا چپ می چرخاند. هنگامی که درد زایمان پیشرفت می کند، او می چرخد تا سرش در وضعیتی قرار گیرد که صورتش رو به پایین باشد. بنابراین بچه در وضعیتی به دنیا می آید که به زمین نگاه می کند. گاهی، بچه در جهت مخالف می چرخد و مانند نیمرو به دنیا می آید؛ یعنی نگاه او به سقف است.

همچنین بخوانید:

ماه نهم بارداری از هفته چندم شروع میشه؟/ دانستنیهای ماه نهم بارداری!

در ماه آخر بارداری نزدیکی نداشته باشید!/ عوارض و فواید رابطه زناشویی در بارداری

چند نکته مهم درباره روزهای آخر بارداری

خانم ‌هایی که قرار است زایمان طبیعی داشته باشند، در طول دوران بارداری باید فعالیت ‌های جسمی و پیاده‌ روی‌ های منظمی داشته باشند و در روزهای پایانی، این پیاده ‌روی ‌ها را حتی به ۳ تا ۴ ساعت در روز برسانند؛ چرا که انجام فعالیت‌ های جسمی باعث نرم شدن و حتی باز شدن دهانه رحم می ‌شود و تسریع در امر زایمان را به دنبال خواهد داشت.

از آن جایی که در روزهای آخر بارداری، حجم رحم و اندازه جنین به حداکثر میزان خود می‌ رسد، فشار موضعی روی روده‌ ها نیز افزایش می‌ یابد و یبوست یکی از عمده ‌ترین مشکلاتی است که خانم ‌های باردار در ماه آخر، به ویژه در روزهای پایانی بارداری، با آن مواجه می ‌شوند؛ به همین دلیل توصیه می‌ شود که خانم‌ های باردار در وعده ‌های مختلف از سبزی ‌ها و میوه‌ های تازه و متنوع به میزان زیاد مصرف کنند و روزانه بیشتر از ۸ لیوان آب بنوشند تا هم کمتر دچار یبوست شوند و هم فشار به کف لگن به حداقل برسد.

برای اطمینان از وضعیت سلامت خانم باردار در هفته پایانی بارداری، آزمایش ‌هایی شامل آزمایش ‌های انعقادی، کم‌ خونی، عفونت کلیه و عفونت ادراری برای وی تجویز می‌ شود تا پزشک از وجود نداشتن هرگونه مشکلی در این زمینه‌ ها مطمئن شود و اگر هم مشکلی وجود دارد، هر چه سریع ‌تر رفع شود تا در روند زایمان خللی وارد نشود.

دردهای کاذب دردهایی هستند که تداوم ریتمیک و منظمی ندارند و با استراحت کردن از بین می‌ روند اما دردهای واقعی معمولا هر ۱۰ دقیقه یک بار تکرار می ‌شوند، ریتم منظمی دارند و با استراحت از بین نمی ‌روند. از طرفی دردهای واقعی اغلب در ناحیه بالای شکم، نواحی معده و رحم، زیر شکم و حتی کمر حس می ‌شوند و ممكن است با تهوع و استفراغ همراه باشند.

این دردهای واقعی را نباید نادیده گرفت و اگر خانم بارداری با چنین دردهایی مواجه شد و فاصله دردها هم به مرور زمان کمتر شد باید بدون اتلاف‌ وقت به بیمارستان مراجعه کند تا مورد آزمایش قرار بگیرد و وضعیت سلامت مادر و جنین بررسی شود. موارد اورژانسی دیگری هم وجود دارد که خانم باردار با مشاهده آن ها باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه کند.

خون‌ ریزی، کاهش حرکات جنین (کمتر از ۹ بار در روز)، ترشحات شفاف و گرم که لباس زیر خانم باردار را خیس می ‌کند و… از جمله این موارد هستند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *