مصرف قرص آهن در بارداری ضروری است

همه خانم‌های باردار طی بارداری به ویژه درسه ماهه دوم، به طور فیزیولوژیک دچار کم خونی می‌شوند و باید قرص آهن مصرف کنند. در ۳ ماهه اول بارداری نیاز به مصرف قرص آهن نیست و تهوع در بارداری هم مانع استفاده از قرص آهن می‌شود. حتی بعضی از افراد فکر می‌کنند مصرف فولیک اسید کافی است و آن را با قرص آهن اشتباه می‌گیرند. فولیک اسید هیچ ترکیب آهنی ندارد و فقط فولیک است. فرد بعد از ۳ ماهه اول بارداری حتما باید به خاطر نیاز بدن و افزایش متابولیسم روزی یک قرص مکمل آهن را دریافت کند. همانطور که می‌دانیم در ۳ ماهه دوم بارداری آنمی در بارداران را داریم. به همین دلیل پزشک فرد را از نظر دیابت و کم خونی بررسی می‌کند و آزمایش‌های لازم انجام می‌شود.

متاسفانه بیشتر خانم‌های باردار مصرف آهن را جدی نمی‌گیرند یا آن را با فولیک اسید اشتباه می‌گیرند و به جای دریافت آهن، مولتی ویتامین می‌خورند که مولتی ویتامین هم اگردر ترکیبش آهن داشته باشد مقدارش خیلی کم است و نیاز خانم باردار را برطرف نمی‌کند. قرص مکمل آهن به جز ۳ ماهه اول بارداری تا آخر بارداری باید مصرف شود. طی بارداری به ویژه در ۳ ماهه دوم، به طور فیزیولوژیک مادر دچار کم خونی می‌شود که با تجویز مکمل آهن از ماه چهارم این مسئله قابل پیشگیری است.

در افراد مبتلا به کم خونی مصرف مواد غذایی از جمله گوشت قرمز، جگر، عدس، اسفناج و پسته توصیه می‌شود.

در مورد کم خونی‌های شدید تشخیص علت کم خونی بسیار مهم است. در صورتی که کم خونی شما از نوع فقر آهن باشد با تجویز مکمل قابل جبران است. بهتر است قبل از موعد زایمان کم خونی اصلاح شود تا عوارض ناشی از آن به وجود نیاید.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. من یک روز در میون به جای قرص آهن خرما می خوردم. قارچ هم خیلی برای کم خونی خوبه.بهتره ویتامین ث هم در کنار آهن استفاده بشه تا جذب اون رو بیشتر کنه.

  2. فقر آهن در بارداري خطر کم خوني در نوزاد را افزايش مي دهد
    به دنبال این خبر هلدینگ یاقوت رویان مکملی را وارد بازار نموده است که که به دلیل دارا بودن ویتامین c موجود در آن، جذب آهن را افزایش می دهد و همچنین ویتامین B۱۲ و فولیک اسید در این فرآورده سبب افزایش تولید گلبول های قرمز خون می شود، گفتنی است طبق خبری که ایمنا منتشر کرده است مصرف آهن در دوره بارداری تا دو برابر افزایش می یابد و این محصول برای زنان باردار و زنانی که در دوره شیردهی می باشند بسیار مفید است زیرا از زایمان زود رس و عدم رشد کافی جنین جلوگیری می کند.
    این مکمل به دلیل دارا بودن ویتامین C به عنوان آنتی اکسیدان نقش مهمی در افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری هایی از قبیل آنفلوانزا را ایفا می کند و به نحو شایسته ای به تولید و سنتز کلاژن کمک می کند که موجب سلامت غشاء مخاطی، لثه ها و پوست می شود. این محصول بسیار مفید تولید ESI ایتالیا بوده و از طریق دارو خانه های سراسر کشور در دسترس می باشد.
    به گفته مخصصان در دوران بـارداري نيـاز بدن شـما به آهن به نحو شـگرفي افزايش مي يابد. آهن براي تشكيل هموگلوبين (پروتئين موجود در گلبولهاي قرمز كه اكسيژن را به ساير سلولها مي برد) ضروري است. در دوران بارداري ميزان خون بدن شما رفته رفته تا ۵۰% حد طبيعي افزايش مي يابد. براي اينكه هموگلوبين كافي براي اين ميزان حجم خون ساخته شود آهن اضافي لازم است. بدن شما مقداري آهن اضافي نيز براي جنين و جفت نياز دارد.
    متاسفانه اكثر خانمها، بارداري را بدون ذخائر كافي آهن آغاز مي كنند و بنابرين نياز روز افزون به اين عنصر، بخصوص در سه ماهه دوم و سوم تامين نخواهد شد. اگر به مرحله اي برسيد كه بدنتان آهن كافي براي ساخت هموگلوبين در اختيار نداشته باشد دچار كم خوني خواهيد شد.
    احتمال ايجاد كم خوني در شريطي نظير تهوع و استفراغ صبحگاهي، پشت سر گذاشتن دو يا سه بارداري بدون فاصله، بارداري چند قلو، مصرف غذاهاي فاقد آهن كافي، و خونريزي زياد قاعدگي قبل از بارداري، افزايش مي يابد.
    به همين علت است كه ميزان آهن مورد نياز شما از ۱۸ ميلي گرم در روز بالا رفته به ۲۷ ميلي گرم در روز مي رسد و از آنجايي كه تامين اين ميزان آهن از طريق رژيم غذايي مشكل است متخصصين توصيه مي كنند كه خانمهاي باردار روزانه ۳۰ ميلي گرم عنصر آهن به عنوان دوز پيشگيري كننده دريافت دارند. بسياري از مكمل هاي دوران بارداري حاوي اين ميزان آهن هستند.
    فقر آهن شايعترين علت كم خوني است ولي تنها علت آن نيست. ممكن است در اثر عدم دريافت اسيدفوليك يا ويتامين B12، از دست رفتن حجم وسيعي از خون، و يا در اثر بعضي بيماريهاي خاص يا اختلالات ارثي نظير “كم خوني سلول داسي شكل” نيز كم خوني به وجود آيد. درمان كم خوني بستگي به علت ايجاد كننده آن دارد و مصرف آهن، درمان تمام انواع كم خوني ها نيست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *