مصرف ترتینوئین در بارداری/ عوارض کرم ترتینوئین بر جنین

ترتینوئین که از مشتقات ویتامین A هستند، در زنان باردار به خاطر ایجاد احتمالی نقایص مادرزادی نباید استفاده شوند…

آکنه از جمله اختلالاتی است که با تغییرات هورمونی بدن ، در افراد ایجاد میگردد ، ممکن است برای خانم های باردار در طی دوره ی بارداری نیز پدید آید .

داروهای ضد آکنه که در طی بارداری به صورت موضعی و خوراکی مضر است شامل رتینوئیدها، آنتی بیوتیک های متفاوت و… است. رتینوئید های موضعی مانند ترتینوئین و آداپالن که مشتقات ویتامین A هستند، در زنان باردار به خاطر ایجاد احتمالی نقایص مادرزادی نباید استفاده شوند.

رتینوئیدهای خوراکی مانند ایزو ترتینوئین (آکوتان و راکوتان) برای زنان باردار بسیار خطرناک هستند. ایزوترتینوئین عموما برای درمان آکنه کیستیک تجویز می شود. تجویز این دارو در طی بارداری ممنوع است زیرا باعث شکل گیری ناقص جنین می گردد. علاوه بر نقایص جنین باعث افزایش شانس سقط جنین و مرگ جنینی می گردد

ترتینوئین دارویی است که از ویتامین " آ " ساخته میشود و در درمان چروک و لک های صورت، درمان جوش و اثرات مضر اشعه آفتاب کاربرد دارد. البته مردم این دارو را با عنوان داروی لایه بردار میشناسند.

شکل دارویی این ماده به چندین شکل در بازار پیدا میشود. اسامی برخی از این داروها:

رتین آ
لوکاسید
رتینوئید

و در دو شکل هم در کرم های زیبایی یافت میشود که عبارتند از :

رتینول
رتین آلدئید

البته این که کدام شکل این دارو برای شما مفید است فقط توسط پزشک متخصص پوست و مو تشخیص داده میشود.

همیشه ممکن است بعد از استفاده از این دارو پوست شما دچار عوارضی بشود مانند خشکی، قرمزی ، پوسته ریزی و حتی خارش که با استفاده از توصیه های زیر میتوانید این عوارض را تا حد بسیار زیادی رفع کنید.

هنگامیکه میخواهید از این داروها استفاده کنید، از یک کرم مرطوب کننده و یا ضد آفتاب که برای پوست شما مناسب است هم استفاده کنید. بهتر است به اندازه خیلی کم از کرم ترتینوئین که مصرف میکنید با کرم مرطوب کننده مخلوط کنید و سپس آن را استفاده کنید. نباید در همان ابتدا کرم را هرشب مصرف کنید. باید به آرامی پیش بروید و مصرف کرم را کم کم زیاد کنید.

مثلا در ابتدا هفته ای ۲ بار مصرف کنید، اگر مشکلی مانند عوارض بالا که ذکر کردیم برای شما پیش نیامد بعد از گذشت ۱۵ روز میتوانید یک شب در میان از کرم استفاده کنید و دوباره اگر مشکل وعارضه خاصی بر روی پوست شما ایجاد نشد بعد از گذشت ۱۵ روز از مصرف یک شب درمیان این کرم، میتوانید هرشب از این کرم استفاده کنید و در نهایت اگر بعد از گذشت ۳ ماه از مصرف هرشب این کرم، از عوارض این کرم بر روی پوست شما خبری نبود و پوست شما دچار خشکی و قرمزی نشد، پزشک متخصص پوست و مو برای شما داروی قویتری را تجویز خواهد کرد.

اگر هم بعد از مصرف هرشب این کرم پوست شما دچار خشکی شد، شما باید خودتان مقدار مصرف کرم را طوری تنظیم کنید که حداقل پوسته ریزی را برای شما به همراه داشته باشد. از هیچ داروی لایه بردار دیگری نباید در زمان مصرف این دارو استفاده کنید. خانم ها باید بخاطر داشته باشند که یک هفته قبل از اصلاح صورت، باید مصرف این کرم را قطع کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *