مصرف اشتباهی ویتامین دی با دوز ۵۰۰۰۰ به جای دوز ۱۰۰۰/ اتفاقی برای جنین میفته؟!

مصرف ویتامین دی با دوز بالا در بارداری چه عوارضی برای جنین دارد؟!

من الان ۱۳ هفته بارداریم تموم شده امروز متوجه شدم دکترم اشتباهی بجای قرص ویتامین دی با دوز ۱۰۰۰ بهم قرص ویتامین با دوز ۵۰۰۰۰ داده شبی یکی مصرف کردم ۱۶ عدد ازشون خوردم خواستم بدونم مشکلی واسه جنین پیش نمیاد؟؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

نگران نباشید خیر مشکل جدی به وجود نمی آید بهتر است تا ماه آینده قرص ویتامین دی مصرف نکنید.

 دوز ویتامین دی در بارداری،  میزان نرمال ویتامین دی در بارداری

مصرف دوز بالای ویتامین دی باعث مسمومیت می شود که معمولاً روزانه بالای ۱۰۰۰۰۰ واحد است.

علامت اصلی مسمومیت با ویتامین D هیپرکلسمی (افزایش میزان کلسیم در خون) است.

سطوح بالای کلسیم می تواند سبب نشانه های مختلف شود و کلسیم نیز می تواند به بافت های دیگر متصل شده و به آنها آسیب برساند این شامل کلیه ها است.

مسمومیت ویتامین دی به طور کلی در اثر دوز بیش از حد بالای مکمل های ویتامین D است و با رژیم غذایی و یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید مسمومیت با ویتامین D ایجاد نمی شود.

چرا به ویتامین دی در بارداری نیاز است؟
ویتامین دی برای حفظ سلامت افراد ضروری است. این ویتامین در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، تقسیم سلولی و سلامت استخوان‌ها نقش اساسی ایفا می‌کند. ویتامین دی برای جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر ضروری است. در پژوهش‌های اخیر ارتباطی بین سطح پایین ویتامین دی در سرم و خطر افزایش برخی انواع سرطان، بیماری‌های خود ایمنی، بیماری‌های عصبی، مقاومت به انسولین و بیماری‌های قلبی عروقی را پیدا شده است.

ویتامین دی با تامین شرایط رشد کامل استخوان، به سلامت نوزاد شما کمک می‌کند. کمبود ویتامین دی در بارداری با خطر ابتلا به پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) مرتبط است.

چگونه می‌توان ویتامین دی بیشتری دریافت کرد؟
اولین گام خوردن غذا‌های دارای ویتامین دی است. زرده تخم مرغ و ماهی سالمون را در رژیم غذایی خود قرار دهید. 
گام بعدی قرار گرفتن در برابر نور خورشید است. تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه (دست ها، پا‌ها و صورت) ۲ یا ۳ بار در هفته، به تولید ویتامین دی در بدن کمک می‌کند.

آخرین پژوهش‌ها در مورد ویتامین D در بارداری چیست؟
پروفسور روتلو لارنس، استاد دانشگاه روچستر، به مدت سه سال سطح ویتامین دی بدن مادران باردار، شیرده و نوزادان آن‌ها را مورد مطالعه قرار داد.
لارنس، که ریاست کمیته تغذیه با شیر مادر در آکادمی کودکان امریکا را بر عهده دارد، می‌گوید نوزادانی که تنها با شیر مادر تغذیه می‌کنند و مادران آن‌ها کمبود ویتامین دی دارند و مکمل‌های ویتامین را مصرف نمی‌کنند، با احتمال بالایی کمبود ویتامین دی دارند.

وی می‌گوید: "واضح است که در این مادران و نوزادان، سطح ویتامین دی بسیار کم است. "این مساله در مناطق جغرافیایی که میزان روز‌های آفتابی کمتر است، بیشتر دیده می‌شود."

لارنس می‌گوید دریافت روزانه ۴۰۰۰ واحد ویتامین دی برای زنان باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند، اگرچه تاثیر دوز‌های بالای ویتامین D در درمان عوارض مرتبط با بارداری ثابت نشده است.

ویتامین دی در بارداری به چه میزان مورد نیاز است؟

او می‌گوید: "چهار هزار واحد IU ویتامین دی شاید زیاد به نظر برسد، اما من معتقدم که این مصرف روزانه این مقدار برای زنان باردار غیر منطقی نیست. ما سالهاست که بر روی علل مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی) و تولد نوزاد نارس پژوهش می‌کنیم. این اطمینان را می‌دهم که خطر ابتلا به این عوارض برای زنانی که ویتامین دی مصرف می‌کنند بسیار کم است."

گروه مستقل سیاست سلامت موسسه پزشکی امریکا توصیه می‌کند که مصرف روزانه ۲۰۰ IU تا ۴۰۰ IU ویتامین دی برای همه، از جمله زنان باردار، مفید است. با این حال این توصیه در حال بررسی است و نیاز به اصلاحاتی برای روز‌های آفتابی و فصل تابستان دارد.

منبع خبر : bartarinha،setare

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *