مراقبتهای بعد از گذاشتن آی یو دی/ IUD و عوارض آن

مراقبتهای بعد از گذاشتن آی یو دی؛ موارد بسیار ساده ای است که شامل معاینه بعد از ۳ ماه و سپس یک سال، و استفاده از روشهای دیگر جلوگیری از بارداری در ماه اول بعد از گذاشتن آی یو دی هورمونی است؛ اما آی یو دی مسی بلافاصله پس از کارگذاشتن کار می کند و اینکه هر سال باید از بیمار تست پاپ اسمیر گرفته شود…

مراقبت های بعد از گذاشتن ای یو دی شامل چه مواردی است؟

بعد از گذاشتن ای یو دی شخص باید به مدت یک ساعت تحت نظر باشد. اولین معاینه بهتر است بعد از اتمام قاعدگی بعدی جهت کنترل ای یو دی انجام شود و در صورتی که زن مشکلی با ای یو دی نداشته باشد سه ماه بعد و سپس هر یک سال برای معاینه مراجعه کنند لازم به ذکر است که هر سال باید از بیمار پاپ اسمیر گرفته شود.

در اولین ماه بعد از گذاشتن ای یو دی هورمونی زن بهتر است از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کند. 

مراقبتهای بعد از گذاشتن آی یو دی

چقدر طول می‌کشد تا آی‌ یو دی شروع به‌کار کند؟

عملکرد آی‌‌‌ یو دی مسی بلافاصله پس از کارگذاری، شروع می‌شود، اما نوع هورمونی هفت روز پس از کارگذاری شروع به‌کار می‌کند. شروع به‌کار آی‌ یو دی هورمونی به چرخه‌ی قاعدگی وابسته است؛ اگر خانمی در دوران تخمک‌گذاری این دستگاه را کارگذاری کند پزشک به او توصیه می‌کند تا هفت روز آینده از روش‌های دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کند. 

چه زمان نباید از آی یو دی استفاده کرد؟

* در برخی شرایط به هیچ عنوان نباید سراغ آی یو دی مسی برای پیشگیری از بارداری بروید.

* زمانی که می‌خواهید باردار شوید.

* اگر مبتلا به عفونت لگنی هستید.

* هنگامی که خونریزی غیرطبیعی از مهبل دارید و علت خونریزی مشخص نیست.

* هنگامی که تحت درمان سرطان گردن رحم هستید به هیچ عنوان نباید از این وسیله استفاده کنید.

گذاشتن آی یو دی نه تنها نیازمند جراحی نیست بلکه نیاز به بی حسی هم ندارد. فقط باید پزشک متخصص ان را انجام دهد.

آیا ممکن است آی یو دی خارج شود؟

خروج آی یو دی بسیار نادر است اما غیرممکن نیست و احتمال آن تقریبا ۰٫۰۵ درصد است. بسیاری از افراد خروج آی یو دی را می‌توانند احساس کنند. برای اطمینان می‌توانید نخی را که به آن متصل است، بررسی کنید.

باوجود تمام عوارضی که برای آی یو دی گفته شد، این روش رایج‌ترین روش برای جلوگیری از بارداری است.

خارج کردن ای یو دی از رحم چگونه انجام می شود؟

خارج کردن ای یو دی آسان است و با گرفتن نخ توسط فورسپس انجام می شود. در موارد خاص نیاز به پنس مخصوص و دقت بیشتر می باشد و بهتر است خارج ساختن ای یو دی توسط پزشک یا ماما انجام شود در مواردی نادر چسبندگی ای یو دی وجود دارد که باید از طریق کورتاژ در اتاق عمل اقدام به خارج کردن آن نمود.

مراقبتهای بعد از گذاشتن آی یو دی

آی یو دی و عوارض آن

۱- سوراخ شدن رحم از عوارض آی یو دی
یکی از عوارض آی یو دی احتمال سوراخ شدن رحم با آن است. ممکن است وقتی آی یو دی، در رحم گذاشته می شود، رحم پاره شود . همچنین ممکن است در ماه های بعدی استفاده از آی یو دی، باعث پارگی رحم شود.

۲- درد بعد از گذاشتن آی یو دی
خانم ها بلافاصله بعد از گذاشتن این وسیله ممکن است دچار درد یا کمی خونریزی شوند که برای مدتی ادامه یابد. همچنین در ماه های اول پس از گذاشتن آی یو دی، ممکن است خانم ها مبتلا به کمردرد یا دردهای شکمی شوند. این دردها با خوردن بروفن یا مفنامیک اسید زیر نظر پزشک، کم می شود.

۳- خونریزی شدید و افزایش درد در زمان عادت ماهیانه (در نوع مسی) از عوارض آی یو دی
در صورت استفاده از آی یو دی مسی ممکن است خونریزی افزایش یابد و این افزایش خونریزی موجب کمبود آهن شود. بنابراین بسیاری از پزشکان یا کارشناسان مامایی چند ماه بعد از استفاده از این وسیله، دستور آزمایش خون می دهند و زنان را از لحاظ کم خونی کنترل می کنند. (البته این عارضه در نوع مسی آی یو دی دیده می شود و آی یو دی میرنا می تواند موجب کم شدن خونریزی قاعدگی بشود و در صورت خونریزی شدید، می توان از این آی یو دی استفاده کرد).

۴- خارج شدن IUD آی یو دی از رحم
به گزارش آسان طب یکی از شایعترین عوارض آی یو دی، خارج شدن خود به خود آن است که معمولا در اولین ماه گذاشتن آن اتفاق می افتد. تعداد کمی از زنان متوجه خارج شدن آن می شوند و در اکثر مواقع، خانم ها متوجه خارج شدن آی یو دی نمی شوند. خارج شدن آی یو دی از رحم بدون اینکه فرد استفاده کننده متوجه شود، یکی از مهمترین دلایل حامله شدن پس از گذاشتن آی یو دی است. بعضی مواقع این وسیله در زمان عادت ماهیانه و با خون عادت خارج می شود و فرد متوجه دفع آن نمی شود. به همین علت به خانم هایی که از آی یو دی استفاده می کنند توصیه می شود حتما نوارهای استفاده شده در زمان عادت ماهیانه را کنترل کنند که در صورت خارج شدن آی یو دی متوجه شوند.

۵- عفونت رحمی از عوارض آی یو دی
همچنین طبق بررسی های بدست آمده یکی از عوارض آی یو دی عفونت رحمی است. در هفته اول گذاشتن IUD آی یو دی، احتمال دارد عفونت رحمی در شما رخ دهد. ولی خب این عفونت کم کم کاهش می یابد.

۶- افزایش احتمال بارداری خارج از رحم (نوع پروژسترونی) از عوارض آی یودی
 آی یو دی نوع پروژسترونی IUD آی یو دی ( آی یو دی میرنا) احتمال بارداری خارج از رحم را افزایش می دهد. البته نوع مسی آی یو دی موجب افزایش بارداری خارج رحم نخواهد شد.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. سلام آیا دخول عمیق با وجود آیودی باعث جابه جایی ش نمیشه ؟ در ضمن ۹ سالی هست دارم ش تا حالا رعایت میکردم این موضوع رو ولی این دفعه نشد کنترل کنم علایم دل درد و اینا هم گاهی دارم میترسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *