مراحل رشد جنین در ماه اول بارداری!

مراحل رشد جنین در هفته های اول بارداری

زندگی کودک از لحظه ی لقاح (هنگامی که تخمک و اسپرم برای ساختن اولین سلول جنین با هم یکی می شوند) آغاز می گردد. در عرض ۳۷ هفته حاملگی، رشد کودک از هر زمان دیگری در زندگی سریع تر است.

در دوره ی (امبریونیک) ۸ هفته ی اول حاملگی کودک از یک تک سلولی به یک ارگانیزم پیچیده تبدیل می شود که در آن اندام ها، اسکلت و همه ی اعضای مهم از جمله مغز و دستگاه عصبی تشکیل می گردند. در بقیه ی دوره ی حاملگی (حدود ۲۹ هفته ی باقی مانده) یعنی دوره ی جنینی رشد کودک ادامه خواهد یافت و مغز و سایر اعضای در حال رشد، به اصطلاح رسیده می شوند و آماده برای تولد هستند.

مراحل رشد جنین در ماه اول بارداری

مراحل رشد جنین در ماه اول بارداری

ماه اول بارداری – هفته ی دوم: پس از این که باروری انجام گرفت (در حدود دو هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی) تک سلول موجود به دو سلول تقسیم می شود. این دو سلول مجددا تقسیم گشته و به چهار سلول تبدیل می شوند و به این ترتیب سلول ها تکثیر شده و خوشه ای به نام «مورولا» را می سازند (واژه ی مورولا به لاتین یعنی توت فرنگی). در حالی که این رویداد در حال تکوین است، سلول های تکثیر شونده، هنوز در پرده ی خارجی ژلاتینی تخمک اصلی هستند که توسط لوله فالوب جذب شده و به طرف رحم حرکت می کند. در موقع رسیدن تخم به رحم، پس از حدود ۴ روز مورولا یک مرکز مجوف تو خالی پیدا می کند که از مایع پر شده است که بلاستوسیت نامیده می شود. این خوشه ی سلولی در حال رشد برای دو الی سه روز دیگر در مایع مغذی رحم غوطه ور است.

هفته سوم بارداری: نزدیک به هفده روز پس از لقاح، خوشه ی سلولی پوشش خارجی خود را از دست داده و برای تماس مستقیم با رحم آماده می گردند. اکنون تعداد سلول های آن به حدود ۱۳۰ عدد رسیده و به دو بخش متمایز در می آیند:

۱- سلول های درونی که کودک را خواهد ساخت

۲- سلول های خارجی که جفت و کیسه ی «آمینیوتیک» را می سازند.

هفته ی چهارم بارداری: در این زمان خوشه ی سلولی با استحکام در دیوارهی رحم جای گرفته و به سرعت به رشد خود ادامه می دهد. این دورهی تکمیل شدن حساس، ظریف، خطرناک ترین و حساس ترین مرحله ی زندگی جنین است.

احساس مادر در هفته چهارم: موعد پریود شما نزدیک است و ممکن است شما احساس کنید که با گذشته فرق دارید. علامت های پیش از قاعدگی مانند پستان های پر و حساس، پری قسمت پایین شکم و انرژی پایین، حس می شوند، اما پریودی در کار نیست. هم چنان که روزها می گذرد، ممکن است به حامله گی خود مشکوک شوید و به تغییراتی در اشتهای خود پی ببرید. از جمله تنفر از بعضی غذاها یا تمایل شدید به غذاهای دیگر، در برخی زنان تهوع و بعضا استفراغ در این زمان به وجود می آید. در عین حال حساسیت های عاطفی تشدید می گردد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *