مراحل رشد جنین در رحم مادر/ ۳ ماهه اول بارداری

مراحل رشد جنین در رحم مادر تا سه ماهه اول بارداری چگونه است؟

سه ماهه ی اول بارداری شما زمان مهیجی، پر از تغییرات متعدد برای شما و مخصوصا جنین شماست، که فقط در ظرف ۱۲ هفته ی کوتاه – از یک سلول تنها به موجود ظریفی تبدیل می شود که قلب تپنده و کلیه هایی فعال دارد. با تمام تغییری که بر فرزند شما صورت می گیرد، مسلما میتوانید انتظار تغییرات زیادی را در بدن خود داشته باشید – از خستگی و حالت تهوع تا سینه های خوش تراش ولی حساس و ملتهب! به همین خاطر، باید بدانید چه چیزی عادی است و چه چیزی ارزش تلفن زدن به پزشک را دارد؛ یعنی فردی که در این مقطع معاینات منظم خود را با او شروع می کنید.

مراحل رشد جنین در رحم مادر

مراحل رشد جنین در رحم مادر تا هفته ۱۲ بارداری

زندگی جدیدی شکل می گیرد
بارداری زمانی آغاز می شود که تخم و اسپرم با یکدیگر تماس پیدا کننده و در لوله ی فالوپ اتفاق می افتد. در این مرحله، تخمک و اسپرم با همدیگر تشکیل چیزی را می دهند که به آن تخم یا زیگوت می گوییم تخم به دفعات متعدد به چند سلول تقسیم می شود که به آن بلاستوسیست گفته می شود، که از لوله ی فالوپ به درون رحم (که به آن زهدان نیز گفته می شود) سرازیر می شود. هنگامی که به رحم می رسد، هم شما و هم جنینتان با تغییراتی مهم مواجه می شوید.

در روز پنجم با همین حدود از رشد، بلاستوسیست طی فرایندی به نام لانه گزینی به دیواره ی پرخون رحم می چسبد. بخشی از بلاستوسیست رشد می کند تا به رویان (جنین در هشت هفته ی اول رشد) تبدیل شود، و بخش دیگر آن به جفت (عضوی که درون رحم به وجود می آید تا اکسیژن و غذای جنین را تأمین کند و مواد زاید را دفع کند) تبدیل می شود.

فرزند شما در کیسه ی آمنیوتیک در رحم رشد می کند. کیسه ی آمنیوتیک مملو از مایع شفافی است، که به آن مایع آمنیوتیک گفته میشود. این کیسه ی بادکنکی، در واقع از دو لایه ی نازک غشایی تشکیل می شود که کوریون"( پرده ی بیرونی کیسه ی جنینی است) و آمنیون"(درونی ترین غشایی که جنین را در برمی گیرد) نام دارند (که با یکدیگر به غشاهای جنینی معروفند).

 هنگامی که مردم از "پاره شدن کیسه ی آب" صحبت می کنند، منظور پارگی همان غشاهایی است که دیوارهی داخلی رحم را می پوشاند، جنین در این مایع «شناور » است و توسط بندناف به جفت متصل است. دهانه ی رحم، هنگام زایمان باز، یا متسع میشود. به محض آنکه رویان در رحم لانه گزینی می کند، جفت شروع به شکل گیری می کند.

عروق خونی مادری و جنینی در داخل جفت بسیار به یکدیگر نزدیک است، که موجب می شود مواد گوناگون (مانند غذا، اکسیژن و مواد زاید) به پس و پیش انتقال یابد. خون مادر و خون جنین در تماس نزدیک با یکدیگرند، ولی در واقع با یکدیگر مخلوط نمی شوند جفت مانند یک درخت رشد می کند، شاخه هایی شکل می گیرد که به نوبت به شاخه های کوچک تر و کوچکتری تقسیم میشود.

 به ریزترین جوانه های جفت، پرزهای کوریونی گفته میشود، و در درون این پرزها است که عروق جنین شکل می گیرد. در حدود سه هفته پس از لقاح، این عروق خونی به هم می پیوندند تا سیستم گردش خون جنین را تشکیل بدهند، و قلب شروع به تپیدن می کند.

پس از گذشت هشت هفته از بارداری، رویان در حال رشد جنین نام می گیرد. شگفت آنکه، در این زمان تقریبا تمام اندامها و ساختارهای جنین پیش از این تشکیل شده است. ۳۲ هفته ی باقیمانده، به ساختارهای جنین امکان رشد و تکامل میدهد.

 از طرفی دیگر، مغز، گرچه از همان ابتدا تشکیل شده است، به رشد خود در تمام دوران بارداری ادامه می دهد (و حتی در دوران خردسالی) هنگامی که به هفته ها اشاره می کنیم، منظور ما هفته های دوره ی ماهانگی است، که به معنای هفته ها از آخرین عادت ماهانه است، نه هفته ها از شروع بارداری، بنابراین در هشت هفتگی، در حقیقت جنین شش هفته از بارداری سن دارد. 

در پایان هفته ی هشتم، دستها، پاها، انگشتان دستها، و انگشتان پاها شروع به شکل گیری می کند، در حقیقت، رویان حرکات خفيف، و خود به خودی را انجام میدهد. در صورتی که در سه ماهه ی اول بارداری سونوگرافی انجام بدهید، می توانید این حرکات خود به خودی را در تصویر ببینید. 

مغز به سرعت بزرگ می شود، گوش ها و چشمها ظاهر می شود. همچنین اندام های تناسلی خارجی آشکار می شود و در پایان هفته ی دوازدهم، دختر یا پسر بودن آن می تواند متمایز شود، گرچه هنوز در این زمان، تعیین جنسیت از طریق سونوگرافی قابل تشخیص نیست در پایان هفته ی دوازدهم، طول جنین در حدود ۱۰ سانتیمتر و وزن آن در حدود ۶۰۰ گرم است. 

سر جنین به نظر بزرگ و گرد می رسد، و پلک های چشم ها کاملا بسته است. روده ها، که در هفته ی دهم تقریبا به درون بند ناف بیرون زده است در این زمان کاملا داخل شکم قرار دارد.

ناخن های انگشتان پدیدار می شود، و موها بر روی سر جنین شروع به رشد می کند. کلیه ها در طول ماه سوم شروع به کار می کند. جنین بین هفته ی نهم تا دوازدهم تولید ادرار را آغاز می کند، که می توانید در سونوگرافی در مثانه ی کوچک جنین آن را ببینید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *