قرص مدروفم و لکه بینی

آیا قرص مدروکسی پروژسترون باعث لکه بینی میشود؟!

سلام ماه دومی هستش که قرص مدروفم مدروکسی پروژسترون ۵ میخورم ولی این ماه چهار نوبت دیگه از قرصام مونده بود همش لکه میدیدم بعدشم که قطع کردم همچنان لکه بینی داشتم پریود نشدم امکان داره لکه بینی جزء پریودی باشه و پریود به حساب بیاد؟؟، آیا رابطه ایی بین قرص مدروکسی پروژسترون و لکه بینی هست؟، لکه بینی پس از قطع مدروکسی پروژسترون نشونه چیه؟،

قرص مدروکسی پروژسترون و لکه بینی

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام اگر جلوگیری نداشته اید بهتر است اول تست بارداری انجام بدهید.

از آنجائیکه اکثر داروها دارای عوارضی هم هستند و پزشک با توجه به بیماری و عوارض دارو بررسی انجام داده و دارو را تجویز می کند با مصرف قرص مدروکسی پروژسترون دارو ممکن است عوارضی مانند (تهوع، نفخ، حساس شدن پستانها، سردرد، تغییر در ترشحات واژن، نوسانات خلقی، تاری دید، سرگیجه، خواب آلودگی، افزایش یا کاهش وزن) رخ دهد.

قرص مدروکسی پروژسترون چیست؟

پروژسترون از هورمون های اصلی زنان است و قرص مدروکسی پروژسترون از مشتقات داروی پروژسترون است. اگر شما دچار خونریزی شدید، دردناک و غیر معمول شده اید و برعکس در دوران پریودی خونریزی نداشته باشید، پزشک برای شما قرص مدروکسی پروژسترون تجویز می کند. همچنین از دیگر موارد تجویز قرص  مدروکسی پروژسترون درمان اختلال آندومتریوز است.

پریود شدن در حین مصرف قرص مدروکسی پروژسترون

قاعدگی در طول مصرف قرص مدروکسی پروژسترون می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که که شما مشکل هورمونی ندارید و خونریز شما می تواند دلایل دیگری مانند وجود یک ضایعه در داخل رحم باشد، عواملی مانند : پلیپ رحم، فیبروم مخاطی یا اندومتر کلفت. که در اینصورت بهتر است هیستروسکوپی انجم بدهید.

عوارض مصرف قرص مدروکسی پروژسترون

اگر هر یک از این علائم را داشتید به پزشک خود اطلاع دهید:

بسیاری از مردم این عوارض را ندارند. از عوارض قرص مدروکسی پروژسترون می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی واژینال غیر معمول مانند (لکه بینی، خونریزی)
  • تغییر خلق و خوی مانند (افسردگی، از دست دادن حافظه)
  • تورم دست و پا، (سوزش، درد و تکرر ادرار )
  • توده پستان
  • تکه های تیره در پوست یا صورت ( ملاسما )
  • خستگی غیر معمول، زردی چشم و پوست) می باشد.
  • این دارو به ندرت عوارض جدی مانند (حمله قلبی، سکته، لخته شده خون در ریه ها و یا پا ها ، کوری) دیده می شود.

کسانیکه از این قرص استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که در صورتی که دچار درد در (قفسه سینه، فک و بازوی چپ)، ضعف در یک طرف بدن، لکنت زبان، تغییرات ناگهانی بینایی مانند (تاری دید) از دست بینایی ) گیجی، سردرد ناگهانی شدید، سرگیجه شدید، غش، مشکل در تنفس، سرفه خونی، (درد ، قرمزی، تورم و ضعف در دست و پا) شدند از اورژانس پزشکی کمک بگیرند.

مطلب پیشنهادی: چند روز بعد از مصرف قرص مدروکسی پروژسترون پریود میشویم؟!

لکه بینی با وجود مصرف پروژسترون

مطلب پیشنهادی: آیا قرص مدروکسی پروژسترون مانع بارداری می شود؟!

 

علائم کمبود پروژسترون

از شایع ترین علامت های کمبود پروژسترون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- اختلالات قاعدگی

قاعدگی های طولانی مدت، اختلالات دوره ها، کوتاه شدن فاز لوتئال، تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک، کرامپ های قاعدگی و لکه بینی در بین دو قاعدگی از شایع ترین علامت های کمبود پروژسترون در خانم ها هستند.

۲- ناباروری

پروژسترون یکی از مهم ترین هورمون های لازم برای داشتن بارداری سالم است. در حقیقت این پروژسترون است که دیواره های رحم را برای لانه گزینی تخم آماده می کند.

اگر شما هم مبتلا به مشکل باروری هستید و یا تجربه سقط را دارید، لازم است تا حتما سطح پروژسترون خون شما مورد بررسی قرار گیرد، چراکه خیلی وقت ها پایین بودن سطح پروژسترون مقصر این مشکلات است.

۳- آکنه و جوش های پوستی، شکنندگی ناخن ها و خشکی پوست

اگر شما هم به آکنه دوران بزرگسالی مبتلا شده اید، اگر ناخن های شما شکننده، ترک خورده و لایه لایه شده است و یا پوست پاشنه پا و دست های شما ترک خورده است، ممکن است به کمبود پروژسترون دچار باشید.

۴- افسردگی، استرس و تغییرات خلق و خو

با افزایش سن و تغییرات میزان استروژن در خون، تغییرات قابل توجهی در خلق و خوی خانم ها دیده می شود. اما حقیقت این است که بعد از ۳۰ سالگی بیشتر خانم ها تغییرات قابل توجهی در سطح پروژسترون را خواهند داشت و از اولین علامت های این تغییرات هورمونی می توان به تغییرات قابل توجه در خلق و خو اشاره کرد. بنابراین پروژسترون نقش مهمی در تعیین خلق و خو و رفتارهای افراد دارد. پس توصیه می کنیم در صورت مشاهده تغییرات جدی در خلق و خوی خود با مراجعه به پزشک، وضعیت پروژسترون خود را نیز مورد بررسی قرار دهید.

۵- چاقی مخصوصا در ناحیه شکم و افزایش تمایل به مصرف شکر و کاهش سرعت متابولیسم

با افزایش شیوع دیابت و بیماری های مقاوم به انسولین در سراسر دنیا، امروزه تقریبا تمام افراد ارتباط انسولین با قند خون و بیماری دیابت را می شناسند. اما لازم است بدانید که افزایش سن و کاهش سطح پروژسترون هم می تواند با خطر ابتلا به مقاومت به انسولین در ارتباط باشد و توانایی بدن در سوخت و ساز چربی ها را دچار اختلال کند. پس نتیجه چیزی نخواهد بود جز افزایش تمایل به مصرف هر چه بیشتر قندها و افزایش وزن.

۶- میگرن، سردرد، دردهای مفصلی و همچنین علائم برخی آلرژی ها

دردها و آلرژی ها می توانند علل متعددی داشته باشند. اما امروزه در موارد بسیاری دیده می شود که دردها و آلرژی ها ریشه ی هورمونی دارند. بدون شک در ابتلا به آلرژی، ابتدا همه مواد غذایی و داروهای مصرفی باید مورد بررسی قرار بگیرند، اما امروزه می بینیم که بسیاری از پزشکان برای تعیین علت واقعی آلرژی، از تست های هورمونی، مخصوصا تست تعیین سطح پروژسترون، استفاده می کنند.

منبع خبر : jamnews،nininama

اشتراک‌گذاری
11 نظر
  1. سلام
    من دايم لكه بيني داشتم و سونو رفتم ديواره رحمم ٨ ميلي متر بود و دكتر برام مدروكسي پروژسترون تجويز كردن روزي ٤ تا
    ٢ تا صبح دو تا شب ٣ روز خوب بودم اما الان دوباره لكه بيني دارم مشكلي وجود داره؟؟؟

    1. سلام باید از نظر هورمونی بررسی شوید.

  2. سلام. من دو دوره است که قرص مدروکسی مصرف میکنم که در هردو دوره لکه بینی و پریود کم داشتم. اخرین دوره هفت روز لکه بینی و از روز هفتم پریود شدم و کمی هم روز هشتم و دوباره روز نهم و دهم لکه بینی. حالت تهوع نیز پیدا کرده ام. ایا از عوارض این قرصه یا ممکنه بارداری باشه. با تشکر

    1. سلام بهتر است برای اطمینان از تست بی بی چک استفاده کنید.

  3. سلام من نزدیک پریودیم قرص مدروکسی خوردم بعد از سه روز پریود شدم بعد از پاک شدن دوباره لک قهوه ایی دیدم علت چیست ؟بخاطر قرصی که نزدیک پریودیم خوردم

    1. سلام بله می تواند به علت مصرف قرص باشد .

  4. سلام من ۲۱سالمه پریودی نامرتبی داشتم سونوگرافی رفتم ضخامت رحم ۱۲ بود پروژسترون تجویرکردن ۴۰عددشبی۲تا ولی من درحین خوردن این قرص لکبینی هم دارم مشکلم چیه

    1. سلام این قرص از شب ۱۴ سیکل قاعدگی به مدت ده شب شبی دو عدد باید مصرف شود .

  5. سلام وقتتون بخیر من تنبلی تخمدان دارم دکتر برام این قرصو داد از روز۱۵پ بخورم دوتا به مدت ده روز و من سر دهمین روز لکه بینی دارم مال قرصه؟؟امکانش هست باردار باشم؟؟؟

    1. سلام اگر به خون ریزی نیافتادید آن وقت تست بارداری انجام بدهید تا وضعیت شما مشخص شود.

  6. سلام.لکه بینی در زمان تخمک سازی بعد از پریود طبیعیه؟من یک یا دوروز لکه بینی کمی دارم.باید کاری انجام بدم برای ِلکه بینی؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *