مخترع نوار بهداشتی چه کسی بود؟

مخترع نوار بهداشتی چه کسی بود؟

احتمالا شما هم به این مساله فکر کرده اید که زنان قبل از اختراع نوار بهداشتی چگونه مشکل خود را حل می کردند؟! این مساله برای چند روز شدیدا ذهن من را درگیر خود کرده بود و به همین دلیل تصمیم گرفتم تا در مورد مخترع آن و زمان ساختش اطلاعات کسب کنم. در این مقاله می خواهم تا اطلاعات خودم در مورد نوار بهداشتی را با شما در میان بگذارم.

مقدمه ای در خصوص نوار بهداشتی

در گذشته های نه چندان دور خبری از نوار بهداشتی نبوده است و زنان از هر چیزی که خاصیت جذب شدن داشت، برای این منظور استفاده می کردند. بسیاری از موادی که برای این منظور استفاده می شد، بهداشتی نبود و به همین دلیل میانگین عمر زنان در گذشته کوتاه تر بوده است. زنان زیادی از بیماری های عفونی ساده فوت می کردند و همه آنها به دلیل استفاده از مواد غیربهداشتی برای حل مشکل دوران قاعدگی بوده است.

کشورهای مختلف از چه چیزهایی به عنوان نوار بهداشتی استفاده می کردند؟

یونان

اگرچه ترسناک به نظر می رسد، اما مردم کشور یونان از چوب استفاده می کردند! تکه های کوچک چوب به شکل استوانه برش داده می شد و دور آنها را با پنبه می پوشاندند. سپس آن را وارد بدن می کردن تا خون را جذب کند.

روم

مردم کشور روم از پشم گوسفند به عنوان نوار بهداشتی استفاده می کردند. رومی ها در پشم ریسی تبحر داشتند و به همین دلیل از آن به شکل نوار بهداشتی استفاده می کردند. مشکل این روش این است که پشم با خیس شدن بوی بسیار بدی می دهد اما خب چاره ای دیگر وجود نداشت!

مصر

مردم مصر از پاپیروس به عنوان نوار بهداشتی استفاده می کردند. البته این موضوع ثابت نشده است، اما مصری ها از پاپیروس چیزهای مختلف درست می کردند که پد نوار بهداشتی نیز یکی از آنها محسوب می شود.

مردم مذهبی از کاه استفاده می کردند

در دین زرتشتی ها در دوران ساسانی و چندین ادیان دیگر، زن ها در هنگام عادت ماهیانه خانه ها را ترک کرده و به مکانی دور می رفتند. در این مکان ها جاهایی در نظر گرفته می شد که با کاه پوشانده شده بود. زنان بر روی کاه می نشستند.

قبایل آمریکایی

در قبایل امریکایی نیز زنان در دوران عادت ماهیانه خانه را ترک می کردند و در مکان هایی بر روی حصیرهای گیاهی می نشستند.

چین

زنان چین از شن برای حل مشکل عادت ماهیانه استفاده می کردند. آنها پارچه هایی با پد بهداشتی درست کرده و در داخل آنها شن می ریختند. هر بار که شن خیس می شد، آن را دور ریخته و یک پارچه تازه را با شن پر می کردند.

همچنین بخوانید: تامپون چیست و فرق تامپون با نوار بهداشتی چیست؟

نوار بهداشتی چه زمانی اختراع شد؟

نوار بهداشتی چه زمانی اختراع شد؟

نوار بهداشتی یکی از مواد مهمی است که در زمان جنگ جهانی اول اختراع شد. قبل از شروع جنگ جهانی اول، یک شرکت آمریکایی به نام «کیمبرلی کلارک» ماده ای را به نام سلوکتون اختراع کرده بود. در سال ۱۹۱۴، ارنست مهلر رئیس بخش پژوهش و جیمز سی کیمبرلی معاون او گیاه و خمیر کاغذ را بررسی کرده و ماده ای را کشف کردند که قدرت جذب آن ۵ برابر از پنبه بیشتر بود. این ماده حتی در صورت تولید انبوه نیز ارزان تر از پنبه می شد. آنها از این ماده در آمریکا استفاده کرده و علامت تجاری اش را به ثبت رساندند. پس از اینکه در سال ۱۹۱۷ جنگ جهانی اول آغاز شد، آنها شروع به تولید پنبه هایی برای پانسمان جراحی کردند.

با این حال، پرستاران صلیب سرخ در میدان جنگ به فواید آن برای استفاده شخصی و بهداشتی خودشان پی بردند و همین استفاده غیر رسمی از این پنبه ها باعث خوش شانسی این شرکت شد. با پایان جنگ جهانی در سال ۱۹۱۸، کسب و کار این شرکت کساد شد؛ زیرا ارتش و صلیب سرخ دیگر به این محصول نیاز نداشتند. پس از دو سال آزمایش و تست در بازار، در سال ۱۹۲۰ شرکت کیمبرلی کلارک از سلوکتون و تنزیب نوار بهداشتی تهیه کرد.

این محصول را کارمندان زن در یک آلونک کوچک چوبی در شهر نینا در ایالت ویسکانسین تولید می کردند. این محصول جدید تحت عنوان کتکس در اکتبر سال ۱۹۲۰ وارد بازار شد. با این وجود، سال ها طول کشید تا این محصول به کشورهای دیگر از جمله ایران و هند و … برسد. به علاوه اینکه دستگاه های تولید کننده این محصول بسیار گران قیمت بودند. در دسترس قرار گرفتن نوار بهداشتی برای عموم مردم تا سال ۱۹۷۰ طول کشید.

در گذشته زنان به نوار بهداشتی دسترسی نداشتند. همین مساله باعث می شد تا زنان در کشورهای مختلف به مواد غیربهداشتی برای حل مشکل دوران قاعدگی روی آورده که در نهایت باعث عفونت و بیماری های مختلف در زنان می شد و عمر آنها را نیز به طرز قابل توجهی کاهش می داد. نوار بهداشتی اولین بار در سال ۱۹۱۷ و برای جنگ جهان اول مورد استفاده قرار گرفت. اگرچه در دسترس قرار گرفتن آن برای عموم مردم سال های زیادی طول کشید.

همچنین بخوانید: همه چیزهایی که باید درباره استفاده از کاپ قاعدگی بدانید

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.