ماههای آخر بارداری و علائم آن

سه ماهه آخر بارداری مملو از تناقضات است؛ برای پایان مسابقه شتاب گرفته‌اید، اما خسته هم هستید. با اینکه تشنه‌اید، مدام دستشویی می‌روید. باید از جسم و روحتان درست مراقبت کنید. در اینجا نحوهٔ تغییرات بدن و مواظبت از آن آمده است.

خستگی

نه تنها شکمتان با ۱۰ تا ۱۳٫۵ کیلو گرم اضافه وزن (یا بیشتر) جلو آمده، بلکه رحمتان هم در حال بزرگ شدن است و سایر اعضای بدنتان را تحت تاثیر قرار داده و فشار بیشتری را بر شما وارد می‌کند. احتمالا یک کم کند شده‌اید. اما دوست دارید انرژیتان را بالا ببرید. بنابراین:

  • کمی ورزش کنید. پیاده روی در اطراف خانه هم کافی است، شنا و یوگا قبل از زایمان هم خوب است، اما حواستان به بدنتان باشد. اگر زود خسته می‌شوید یک کم آرام‌تر کار کنید و اگر حتی بلند شدن از روی راحتی برایتان مثل جان کندن است، سر جایتان بنشینید.

  • سر کار به خود زنگ تفریح بدهید. در صورت امکان پا‌هایتان را بالا بگیرید و چند دقیقه چشمانتان را ببندید.

  • غذا کم بخورید، اما تعداد وعده‌های خود را بیشتر کنید. گردو و میوه‌های خشک در کیفتان بگذارید (مخلوط سالمی از پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها)، اگر واقعاً احساس می‌کنید انرژیتان تحلیل رفته با پزشکتان مشورت کنید. شاید کم خونی داشته باشید که البته با تجویز مکمل‌های آهن بر طرف خواهد شد.

کمر درد

شکمِ جلو آمده وضعیت شما را به هم می‌زند و هورمون تسهیل کنندهٔ زایمان که مفاصل را به منظور آماده کردن شما برای زایمان شل کرده است، فشار روی بدنتان را تشدید می‌کند. با شیوه‌های مختلفی می‌توانید سر نیروی جاذبهٔ زمین کلاه بگذارید و دردتان را تسکین دهید.

  • ورزش نوسان لگن را انجام بدهید. در حالت چهار دست و پا قرار بگیرید، پشت‌تان را صاف نگه دارید و لگن‌تان را جلو و عقب ببرید.

  • از لباس‌زیرهای کمک کننده، مثل شکم بند و شلوارک بارداری استفاده کنید.

  • موقع خواب با قرار دادن تشکچهٔ اضافی زیر کمرتان، از کمر و شکمتان محافظت کنید. اگر به پهلو می‌خوابید یک بالش بین پا‌هایتان قرار دهید تا مفاصل رانتان در حالت تعادل قرار بگیرد. 

  • بد نیست یک متکای بارداری بگیرید.

  • کمک بخواهید. اگر کسی خواست کمکتان کند و بارتان را حمل کند، قبول کنید.

تکرر ادرار

به علت فشار بیشتری که رحم در سه ماههٔ آخر به مثانه وارد می‌کند، بیش از پیش مجبور می‌شوید به دستشویی بروید. بد‌تر از آن اینکه ممکن است یک دفعه کنترلتان را از دست بدهید. به این حالت بی‌اختیاری می‌گویند (بیش از ۴۰% خانم‌هایی که برای اولین بار بارداری را تجربه می‌کنند، دچار این مشکل خواهند شد). سعی کنید با برنامه دستشویی بروید (هرساعت یا هر دو ساعت یک بار)، تا قبل از اینکه فشاری بر شما وارد شود، مثانه‌تان را تخلیه کنید. بعد از یک هفته یا بیشتر، به تدریج فاصلهٔ رفتن به دستشویی را بیشتر کنید تا زمانی که هر سه ساعت یک بار به دستشویی بروید (یا به زمانی که خودتان یا پزشکتان تنظیم کرده برسید). همچنین برای تامین آب بدن خود، روزانه باید ۸ لیوان آب بخورید. برای جلوگیری از یبوست زیاذ غذاهای سرشار از فیبر، بخورید. کافئین نخورید، زیرا ادرار آور است و مشکل بی‌اختیاری را بد‌تر می‌کند.

سوزش معده

تقریباً نیمی از زنان باردار از سوزش معده به ستوه می‌آیند. به لطف تمامی هورمون‌های بدن که در طول دوران بارداری در بدنتان جریان دارند، ماهیچهٔ بالای معده – ماهیچه‌ای که از ترشح اسید هاضمه به مری جلوگیری می‌کند- شل شده و باعث می‌شود که این مایعات به بالا برگردند. علاوه بر این در این مرحله رحم شما که بیشترین بخش حفرهٔ شکمیتان را اشغال کرده است، معده را به سمت گلو رانده و باعث می‌شود این سوزش را بیشتر احساس کنید. به چه شکل از دست آن خلاص شوید؟ سعی کنید از چیزهایی که سوزش معده را بد‌تر می‌کنند، مانند غذاهای دارای ادویه، اسید، روغن، چربی، سرخ شده‌ها و کافئین اجتناب کنید. سایر عواملی که می‌توانند موثر باشند عبارت‌اند از: نوشیدنی‌های گازدار، مرکبات و برخی از لبنیات، مثل شیر یا بستنی.

سه وعدهٔ غذا در روز را به ۶ وعدهٔ کوچک تبدیل کنید. هنگام غذا خوردن راست بنشینید. بعد از غذا دراز نکشید. فاصله بین شام و زمان خوابتان نباید کوتاه باشد. اول با پزشکتان مشورت کنید اما معمولاً قرص‌هایی مانند: تامز (Tums)، رولید (Rolaid)، میلانتا (mylanta)، مالوکس (Maalox) و زانتاک (Zantac) برایتان خوب است.

ورمِ پا و رگ‌های واریسی

آماس، نام علمی ورم پا، قوزک و ساق پا، در اثر جمع شدن مایعات در نیمهٔ پایین بدن ایجاد می‌شوند. رگ‌های واریسی (همان خط‌های آبی که از بالا تا پایین پا‌هایتان کشیده شده‌اند)، در اثر نرم شدن دریچه‌های رگ که منجر به جمع شدن خون و ورم‌های دردناک می‌شود، به‌وجود می‌آیند. هر چند ورم آن‌ها می‌خوابد، اما برخی از رگ‌های خونی‌‌ همان جا می‌مانند (یکی از راه‌های از بین بردن آن‌ها عمل جراحی است، اما هزینهٔ بالایی دارد). برای حل این مشکل اغلب اوقات پا‌هایتان را بالا بگیرید. چه در حالت ایستاده و چه در حالت نشسته وضعیتتان را مرتب تغییر دهید و هرگز ضربدری (دو زانو) ننشینید. هر وقت ممکن بود دراز بکشید- ترجیحاً به پهلو.

جوراب واریس بپوشید. این جوراب می‌تواند درد شما را تسکین دهد. از پوشیدن هر چیزی که جریان خونتان را بند بیاورد (مثل جوراب‌های ساق بلند) اجتناب کنید.

برای کاهش ورم، میزان مایعات را کم نکنید؛ بدن شما هنگام درگیر شدن با مایعات بهتر عمل می‌کند. در وان حمام بخوابید. مطالعات نشان می‌دهند که فشار حتی مقدار کمی آب، ناراحتی شما را کم می‌کند.

پیش انقباض

از ابتدای ۸ یا ۹ ماهگی انقباض رحم (Broxton-Hicks) را احساس خواهید کرد. این انقباض‌ها بدن شما را برای زایمان آماده می‌کنند و باعث می‌شوند که احساس کنید زمان زایمانتان نزدیک شده است. چطور این انقباض‌ها را از درد زایمان تشخیص دهیم؟ انقباض‌های کاذب معمولاً در جلوی شکم احساس می‌شوند؛ انقباض‌های واقعی از کمر شروع می‌شوند و به سمت جلو پیشروی می‌کنند و گاهی اوقات از بالا به پایین حرکت می‌کنند. انقباض‌های واقعی ممکن است با عوض کردن وضعیت بدنتان تشدید شوند. بنابراین سعی کنید به خودتان تکانی بدهید تا ببینید که آیا وقت رفتن به بیمارستان رسیده یا نه. اگر باز هم مطمئن نیستید با پزشک خود تماس بگیرید.

خواب های وحشتناک

اکثر مادران باردار خواب‌های عجیب و غریبی تعریف می‌کنند. از بدنیا آوردن یک بچه قورباغه و توله سگ گرفته تا از دست دادن کودکشان در هنگام زایمان. در سه ماههٔ آخر بارداری خواب‌هایتان را بهتر به یاد می‌آورید، چون (به خاطر دستشویی یا لگد زدن بچه) تند و تند از خواب بیدار می‌شوید. رایج‌ترین خواب‌هایی که اکثر مادر‌ها تعریف می‌کنند:

  • ترس از از دست دادن کودک

  • درد زایمان

  • مادر خوبی نبودن

  • از دست دادن کنترل

در حالی که برخی از خواب‌های شبانه ممکن است واقعاً ناراحت کننده باشند، اما عادی‌اند. خواب شاید راهی برای‌‌ رها شدن اضطراب‌هایتان باشد. سعی کنید هیجانات جدید در شما استرس ایجاد نکنند. این خواب‌ها فقط شیوهٔ دیگری از کار کردن مغزتان در طول تغییرات زیادی است که در شرف وقوع هستند.

خلاصه

با نزدیک شدن زمان زایمان، بدن شما از شدید‌ترین تغییرات بدنتان در تمام دوران بارداری عبور می‌کند. مطمئناً این زمان که خود را برای اضافه شدن یک عضو جدید به خانواده‌تان آماده می‌کنید، زمان هیجان انگیزی است. سعی کنید خیلی کار نکنید و بیشتر مواظب خودتان باشید. زیاد استراحت کنید و از نگرانی‌های خود با همسر، دوست و پزشکتان صحبت کنید.

 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

منبع خبر : پارسه گرد

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *