لوبیا سبز را به چند دلیل فراموش نکنید

به‌طور كلي لوبيا حاوي ويتامين‌هاي A، B، C و مواد معدني مانند فسفر، كلسيم، پتاسيم، منگنز و آهن مي‌باشد اما لوبيا خشك از نظر داشتن پروتئين غني‌تر مي‌باشد، و ميزان كالري لوبيا خشك بسيار بالاتر از لوبيا سبز مي‌باشد.

لوبيا سبز و اثرات ضد التهابي آن

اين سبزي به علت داشتن ويتامين‌هاي C و A (بتاكاروتن) داراي اثرات ضد التهابي مي‌باشد و در كاهش بيماري‌هاي التهابي مانند روماتيسم، آرتروز، آسم موثر است.

لوبيا سبز و سرطان

اين ماده غذايي مي‌تواند مانع تخريب سلول‌هاي بدن بويژه سلول‌هاي روده از آسيب راديكال‌هاي آزاد گردد و اين ويژگي‌ آن موجب پيشگيري از سرطان مي‌گردد. در بررسي‌هاي انجام گرديده ديده شده افرادي كه غذاهاي حاوي ويتامين C و بتاكاروتن بالايي ميل مي‌كنند، ريسك سرطان روده در آنها كمتر است.

لوبيا سبز و بيماري قلبي و عروقي

لوبيا سبز به علت دارا بودن ويتامين A و C كه داراي اثرات آنتي اكسيداني مي‌باشند در كاهش راديكال‌هاي آزاد و اثرات مخرب آنها داراي نقش است. اين دو نوع آنتي‌اكسيدان از اكسيد شدن چربي‌ها جلوگيري مي‌نمايند، زيرا كلسترول اكسيد شده مي‌تواند ايجاد تصلب شرايين، سكته و بيماري‌هاي قلبي كند. لوبيا سبز چون حاوي منيزيم و پتاسيم است مي‌تواند به كاهش فشار خون كمك نمايد.

لوبيا سبز و نقش آن در استخوان سازي

اين ماده غذايي به علت داشتن ويتامين K ، پروتئين استئوكلسين كه پروتئيني مهم در استخوان مي‌باشد را فعال مي‌سازد. اين پروتئين در نگهداري كلسيم در استخوان مؤثر است. بدون ويتامين K پروسه معدني شدن استخوان دچار نقص مي‌گردد.

چه نوع لوبيا سبزي را خريداري كنيم؟

براي خريد لوبيا سبز بهتر است آن دسته از لوبياهايي را انتخاب و خريداري كنيم كه غلاف آنها سبز است و داراي پوستي لطيف و بدون نقطه‌هاي قهوه‌اي بوده و ترد مي‌باشند.

بهترين روش طبخ لوبيا سبز

بهترين روش پخت آن بخارپز كردن است، زيرا بسياري از ويتامين‌هاي آن از اين طريق حفظ مي‌گردد. با مخلوط نمودن آن با برنج پروتئين آن كامل مي‌شود و قدرت جذب آن بالا مي‌رود. مدت نگهداري لوبيا سبز در يخچال در صورتي كه در كيسه محبوس كنيم ۳ تا ۴ روز مي‌باشد و در فريزر به صورت وكيوم ۱ تا ۶ ماه است. انجماد طولاني مي‌تواند موجب كاهش ويتامين C و اسيدفوليك آن شود و طعم و مزه آن را نامطلوب و تند كند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *