قند ناشتا در بارداری باید چند باشد؟!

در دوران بارداری قند‌خون ناشتای مادر در حالت طبیعی باید کمتر از ۹۵ باشد، تست تحمل گلوکز به این معناست که اگر تست قند ‌خون مادر در حالت ناشتا طبیعی باشد، به او مقداری ماده قندی محلول ۵۰ گرم گلوکز در آب داده می ‌شود و بعد از یک ساعت بار دیگر از او آزمایش گرفته شده و در صورتی که قند ‌خون در حد طبیعی باشد مشکلی نیست، ‌اما اگر بیشتر از ۱۳۰ باشد باید اقدامات پزشکی بر‌ای این فرد صورت گیرد…

دیابت بارداری یکی از انواع دیابت است که در این دوران بروز می کند و در اغلب موارد نیز با خاتمه بارداری از بین می رود، اما از آنجا که ابتلا به دیابت در دوران حاملگی جزء بارداری‌ های پرخطر محسوب می ‌شود و بی ‌توجهی به درمان و کنترل آن پیامدهای جد‌ی‌ بر‌ای مادر و جنین به دنبال‌ دارد، پیگیری آن بسیار حائز اهمیت است.
دکتر رنجبرنوازی متخصص زنان و زایمان، در این خصوص بیان داشت: دیابت حاملگی یکی از حالات بارداری پرخطر محسوب می ‌شود و مبتلایان به این بیماری باید بیشتر از دیگران مراقب باشند.

قند بارداری چند باشه خطرناکه، قند ناشتا در بارداری باید چند باشد؟

وی ادامه داد: این بیماری معمولاً بعد از هفته ۲۸ بارداری در فرد ‌ایجاد می ‌شود و این افراد ممکن است قبل از بارداری نشانه ‌‌ای از دیابت نداشته باشند و بعد از بارداری هم اغلب دیابت آنها از بین‌ خواهد رفت و دیگر نیازی به تزریق انسولین نخواهند داشت.

افراد در معرض خطر
این متخصص زنان و زایمان اظهار داشت: عواملی که خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهند، شامل داشتن اضافه وزن قبل از بارداری، وجود قند در ادرار، سابقه تولد نوزاده مرده در گذشته و داشتن مایع آمنیوتیک بیش از حد است.

تغییر رژیم های غذایی و استفاده از انواع فست فودها؛ از عوامل دیابت بارداری
نوازی اضافه کرد: متأسفانه در سال‌ های اخیر ‌آمار شیوع ابتلا به دیابت دوران بارداری افز‌ایش داشته است و یکی از علل ‌این‌ امر می تواند تغییر رژیم غذ‌ایی و استفاده بیشتر از غذاهایی مانند انواع فست ‌فودها و در نتیجه افز‌ایش‌ وزن باشد.

بالارفتن سن ازدواج و خطر ابتلا به دیابت بارداری
این متخصص زنان و زایمان ضمن اشاره به عامل دیگر افزایش شیوع دیابت بارداری بیان داشت: یکی دیگر از دلایل مهم ابتلای زنان به این نوع دیابت، بالارفتن سن ازدواج است که شاید برای برخی بی اهمیت باشد، اما همین مسئله موجب می شود که سن بارداری نیز افزایش یابد و در نتیجه عوامل خطر دوران بارداری نیز تشدید خواهد شد، البته همین طور برای کسانی که دیر اقدام به فرزندآوری می کنند.

ابتلای یکی از افراد درجه یک خانواده به دیابت
وی در ادامه گفت: موضوع دیگری که باید مورد توجه باشد، ابتلای یکی از افراد درجه یک خانواده به انواع مختلف دیابت است؛ چراکه احتمال ابتلای زن باردار را به این نوع از دیابت افزایش می ‌دهد و این فرد در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار دارد و باید قبل از بارداری آزمایش‌ ها و بررسی ‌های لازم را انجام دهد.

تولد نوزادی با وزن بیش از چهار کیلوگرم در زایمان های قبلی
نوازی تصریح کرد: از طرف دیگر زنانی که در بارداری ‌های قبلی خود نوزاد درشتی با وزن بیش از چهارکیلوگرم به دنیا آورده ‌اند یا نوزادشان با نقایص دوران جنینی متولد شده است نیز بیش تر از سایرین در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستند.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: به طور کلی در دوران بارداری یکسری هورمون ‌ها در بدن ترشح می ‌شوند، سوخت‌ و ساز بدن مادر تغییر می‌ کند و رشد جنین و جفت آغاز می ‌شود که در نتیجه این تغییر و تحولات مقدار انسولین بدن کاهش پیدا کرده و به دنبال آن میزان قند‌خون مادر بالا می‌ رود.

قند خون ناشتای مادر باردار باید کمتر از ۹۵ باشد
وی ضمن اشاره به اینکه در دوران بارداری قند‌خون ناشتای مادر در حالت طبیعی باید کمتر از ۹۵ باشد، بیان داشت: البته گاهی ممکن است قند‌خون مادر در زمان ناشتا طبیعی باشد، ‌اما تست تحمل گلوکز او مطلوب نباشد.

نوازی اضافه کرد: تست تحمل گلوکز به این معناست که اگر تست قند ‌خون مادر در حالت ناشتا طبیعی باشد، به او مقداری ماده قندی محلول ۵۰ گرم گلوکز در آب داده می ‌شود و بعد از یک ساعت بار دیگر از او آزمایش گرفته شده و در صورتی که قند ‌خون در حد طبیعی باشد مشکلی نیست، ‌اما اگر بیشتر از ۱۳۰ باشد باید اقدامات پزشکی بر‌ای این فرد صورت گیرد.

خطراتی که نوزاد و مادر را تهدید می‌کنند
این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: اگر قند‌ خون مادر به درستی کنترل نشود، تأثیرات زیانبخشی روی جنین‌ خواهد داشت؛ از جمله وزن زیاد جنین هنگام تولد است که همین‌ امر ممکن است مشکلات تنفسی یا آسیب به ‌اندام‌ ها را به دنبال داشته باشد؛ چر که جنین درشت است و احتمال دارد در گذر از کانال ز‌ایمان با مشکلاتی روبه‌رو شود و حتی احتمال انجام سزارین را افزایش می ‌دهد.

زایمان زودرس، پارگی کیسه آب و احتمال ابتلای نوزاد به زردی
وی تصریح کرد: از طرف دیگر احتمال دارد قند ‌خون نوزاد ساعاتی بعد از تولد کاهش پیدا کند و منجر به تشنج نوزاد شود و این نوزادان تا یک هفته باید تحت مراقبت‌ های خاص باشند؛ همچنین ما با افزایش احتمال ز‌ایمان زودرس، پارگی کیسه آب و افزایش احتمال ابتلای نوزاد به زردی نیز مواجهیم.

نوازی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند مادرانی که در دوران بارداری دچار دیابت هستند باید مراقب باشند؛ چراکه بی‌‌توجهی به درمان و کنترل این بیماری می‌ تواند عواقب جدی‌ بر‌ای آنها به ‌دنبال داشته باشد، زیرا بیشتر این زنان دچار اضافه ‌وزن هم هستند و باید سزارین شوند که سزارین پیامدها و عوارض خاص خود را به دنبال دارد و در واقع مهم‌ترین مشکلی که بعد از جراحی به علت چاقی، این افراد را تهدید می‌کند ابتلا به عفونت‌هاست.

راه‌های درمان و کنترل این بیماری
این متخصص زنان و زایمان در خصوص راه‌های درمان و کنترل این بیماری اظهار داشت: درمان براساس شدت دیابت متفاوت است و افرادی که قبل از بارداری مبتلا به دیابت هستند و از داروهای خوراکی استفاده می‌کنند، بهتر است در دوران بارداری انسولین تزریق کنند و افرادی که قبل از بارداری انسولین تزریق می‌کنند احتمالاً باید در دوران حاملگی دوز بیشتری تزریق نمایند.
وی اضافه کرد: همچنین این افراد باید با رژیم غذ‌ایی مناسب و ورزش‌های خاص به کنترل دیابت خود کمک کنند. در واقع اگر مادر بارداری مبتلا به دیابت دوران حاملگی باشد، در درجه نخست استفاده از رژیم غذایی مناسب توصیه می‌شود، اما اگر بیمار نسبت به این امر بی‌توجه باشد، درمان با انسولین آغاز می‌شود.

دیابت تقریباً در ۴ درصد بارداری‌ها بروز می‌کند
نوازی ادامه داد: تقریباً در ۴درصد بارداری‌ها دیابت بروز می‌کند و بر روی رشد و نمو جنین در طی بارداری اثرگذار است. در اوایل بارداری، دیابت مادر می‌تواند منجر به نقص‌های مادرزادی و افزایش خطر سقط جنین شود و در طی سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری، دیابت می‌تواند سبب تغذیه بیش از حد و رشد زیاد از حد کودک گردد.

در هر حال با توجه به عوارضی که دیابت بارداری می‌تواند برای جنین و مادر به همراه داشته باشد، به نظر می‌رسد برای آنکه مادران ما دوران بارداری سالمی را طی کنند، توجه به عوامل پیشگیرانه بسیار حائز اهمیت است.

منبع خبر : برگرفته از مهرخانه

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *