قرص ویاگرا برای چیست؟/ تاثیر قرص ویاگرا بر اسپرم

در اغلب مردها گاه گاهی اشکالاتی در نعوظ دیده می شود که اگر این اتفاق به طور مکرر رخ دهد، احتیاج به درمان دارد. دیابت، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، عدم تعادل هورمونی و مسائل مربوط به پروستات عوارض بعضی از داروها به ویژه داروهای ضدفشار خون و روانگردان می باشد؛ همچنین اضطراب، افسردگی و عدم اعتماد به نفس از جمله عواملی هستند که احتمال اختلالات نعوظ را افزایش می دهند.

ویاگرا با شل کردن عضلات آلت تناسلی مردانه، باعث نفوذ مقدار بیشتری خون به آن شده و در نتیجه میزان نعوظ را افزایش می دهد و اغلب برای درمان اختلال نعوظ در مردان مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما موارد مصرفی دیگری نیز دارد که با نظر پزشک تعین می شود.

بررسی پژوهشگران ایتالیایی نشان داده است میزان هورمون جنسی تستوسترون در مردانی که از این دارو استفاده می کنند، افزایش می یابد.

این قرص به راحتی و به سرعت از دستگاه گوارش جذب می شود. ویاگرا توسط آنزیم های کبدی متابولیزه می شود و کبد و کلیه در دفع آن نقش دارند. سیلدنافیلم یا وایاگرا به صورت قرص هایی با پوشش آبی رنگِ ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد. 

ویاگرا داروی نسبتا پرعارضه ای است. طبیعتا همه این عوارض اهمیت یکسانی ندارند و براساس نوع شان حتی می توانند با خطر مرگ همراه شوند. برخی از عوارض جانبی و شایع وایاگرا شامل سردرد، ایجاد قرمزی و احساس گرما در صورت و قسمت فوقانی بدن، ناراحتی معده، ترس از نور، احساس نبض، آبریزش بینی، احتقان بینی، عطسه های مکرر، تغییرات بینایی، آبی رنگ به نظر رسیدن اجسام و اسهال می شود.

انزال زودرس اختلال جنسی شایعی است که حدود ۳۰ درصد از مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین بسیاری از مردانی که از نظر بالینی، دچار اختلال انزال زودرس نمی‌باشند نیز تمایل دارند در هنگام رابطه جنسی، دیرتر ارضا شوند.

ویاگرا در ابتدا برای مردان سالمندی که دچار مشکلات جنسی هستند، تولید شد؛ اما آمارهای اخیر حکایت از آن دارد که از هنگام ورود این دارو به بازار در سال ۱۹۹۸ تعداد موارد تجویز آنها برای افراد زیر ۴۵ سال، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

 حتی بسیاری از مردان جوان که دچار هیچ مشکلی هم نیستند، اذعان می کنند که به مصرف تفریحی این دارو روی آورده اند.

ویاگرا این روزها به عنوان یک نوع داروی تقویت کننده جنسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، و بر اساس نتایج تحقیقات دانشگاه کویین، می تواند اثرات سوء بر باروری مردان داشته باشد.

محققین دانشگاه کویین دو آزمایش مختلف را بر روی سلول های اسپرم انجام دادند تا اثر ویاگرا بر روی آنها را بررسی کنند. ابتدا نمونه های اسپرم را در محلول ضعیف ویاگرا قرار دادند تا غلظت خون را بعد از مصرف ۱۰۰ میلی گرم ویاگرا شبیه سازی کنند.

با این کار اسپرم های موجود در محلول فعال تر شدند اما در عین حال به ساختار بخش سر اسپرم ها که "آکروزوم" نام دارد، آسیب وارد شده بود. آکروزوم حاوی آنزیم هایی است که موجب تخریب غشای پیرامون تخمک می شوند و راه را برای ورود اسپرم به تخمک و در نتیجه لقاح آماده می کند.

در ادامه این مطالعه، برای بررسی نرخ باروری مردان و تاثیر پذیری از ویاگرا، مطالعه روی دو گروه از موش های نر ادامه پیدا کرد. به یک گروه از موش ها ویاگرا داده شد. در نهایت مشخص شد موش هایی که ویاگرا مصرف کرده بودند ۴۰ درصد کمتر از موش هایی که ویاگرا استفاده نکرده بودند، باعث شکل گیری جنین های لقاح یافته شدند.

نتایج این بررسی ها هشداری است برای کلینیک های باروری که برای درمان بیماران خود و افزایش تعداد اسپرم در انها، مصرف ویاگرا را تجویز می کنند و با این کار به باروری بیمارانشان آسیب می زنند. افرادی که برای درمان به کلینیک های باروری مراجعه می کنند، با مشکلات باروری درگیر هستند و تجویز دارویی که ممکن است مشکل را وخیم تر کند، راه حل درستی به نظر نمی رسد.

از طرفی نگرانی هایی نیز در رابطه با اثرات طولانی مدت مصرف تفریحی ویاگرا وجود دارد. چرا که این روزها مصرف ویاگرا نیز تبدیل به نوعی اعتیاد شده است، امروزه ویاگرا تبدیل به دارویی شده است که به صورت تفریحی مانند مخدرهایی مثل کوکائین مصرف می شود که این امر ممکن است در آینده منجر به بروز برخی عوارض در فرد شود.

۸ توصیه مهم درباره ویاگرا!

۱- استفاده از این دارو در افراد مسن، خصوصا کسانی که از داروهای خاصی مثل نیترات ها (که در داروهای بیماران قلبی کاربر دارد)، استفاده می کنند، باید با نظر مستقیم پزشک مربوطه و تجویز او صورت گیرد. در غیر این صورت می تواند مخاطره آمیز باشد.

۲- در صورتی که نعوظ بیشتر از چهار ساعت به طول انجامد، به دلیل احتمال آسیب به آلت تناسلی، مراجعه به پزشک ضروری است.

۳- مصرف سیلدنافیل در بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی یا زخم معده بایستی با احتیاط صورت گیرد.

۴-در صورتی که در خلال نزدیکی، علائمی چون منگی، گیجی، تهوع یا دردهای قلبی (درد سینه، احساس سفتی و فشار در سینه، رختی، کزکز و درد قفسه سینه یا شانه و فک تحتانی) در مصرف کننده پدید آمد، از ادامه فعالیت جنسی باید خودداری کرد و سریعا به پزشک مراجعه کرد.

۵- مصرف بیشتر از یک قرص سیلدنافیل در روز توصیه نمی شود.

۶- در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقادیر توصیه شده، بیمار را باید سریعا به بیمارستان منتقل کرد.

۷- دارو را باید دور از نور و رطوبت در دمای زیر ۳۰ درجه سانتیگراد، درون جعبه دربسته نگهداری کرد.

۸- با توجه به احتمال بروز عوارض قلبی شدید ناشی از مصرف این دارو، توصیه می شود که فقط تحت نسخه پزشک مصرف شود. مهمترین توصیه این است: «هیچگاه از سر تفنن یا کنجکاوی این دارو را مصرف نکنید.» 

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. سلام من مشکل زود انزالی دارم به طوری که قبل از اینکه عمل دخول انجام بدم در عرض ۳۰ثانیه آبم میاد میخواستم بدونم اگه از قرص سیلدانافیل استفاده کنم باعث نابروری میشه یا ن یعنی اگه استفاده کنم احتمال داره بچه دار نشم میترسم استفاده کنم اگه راهنماییم کنید و زود جوابمو بدین ممنون میشم

  2. ببخشید چرا جوابمو ندادین حدود ۱۵ روز پیش ازتون سوال کردم آیا مصرف قرص سلیدنافیل باعث نابروری میشه یا ن تو این ۱۵ روز دوتا استفاده کردم میخواستم ببینم این قرص ها باعث نابروری میشه یا نه اگه جواب بدین ممنون میشم

    1. سلام مصرف زیاد این قرص به علت عوارضی که دارد توصیه نمی شود اما در کل باید با پزشک خود که شرح حال کاملی از شما دارد مشورت داشته باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *