قرص ضد بارداری چگونه عمل می کند؟!

قرص ضدبارداری چیست و چگونه عمل می کند؟ 

وقتی زن حامله می شود، در دوران بارداری بدنش هورمون هایی (مواد شیمیایی مخصوص می سازد) که از تخمک گذاری (اوولاسیون) او جلوگیری می کند. دانشمندان توانسته اند مواد شیمیایی نظیر این هورمون ها بسازند. قرص های ضد بارداری از همین مواد درست شده است. اگر این قرص ها بر طبق دستور مصرف شود، از حاملگی زن جلوگیری می کند. 

هورمون های موجود در قرص ها مانع تخمک گذاری در تخمدان های زن می شود و اگر تخمک وجود نداشته باشد زن نمی تواند حامله شود.

آیا این قرص های ضدبارداری همان قرص هایی هستند که موجب دوقلو زایی می شوند؟

خیر، قرصهایی که موجب دوقلو زاییدن یا بیشتر می شوند، داروهای باروری هستند که موجب حاملگی زنان نازا می گردند.

قرص های ضد حاملگی تا چه حد مؤثرند؟

این قرص ها از هر روش و وسیله دیگر مؤثرترند. اگر زنی مطابق دستور، قرص بخورد مسلما حامله نخواهد شد.

آیا واقعا این قرص ها بی ضررند؟

آری، علاوه بر این، معاینه ی اولیه ای که پزشک از خانم می کند بی ضرر بودن آن را تضمین می کند. عوارض فرعی که احیانا پیش می آید خیلی کمتر از عوارض حاملگی است.

آیا قرص خوردن به مدت بیش از دو سال، خطرناک است؟

خیر، وقتی داروهای جدیدی به بازار عرضه می شود، دولت مقررات ایمنی مخصوصی روی آن می گذارد. این امر در مورد قرص های ضد بارداری نیز رعایت شده، اما چون این قرص ها کاملا بی ضرر تشخیص داده شده و تعداد بسیاری از زنان بدون هیچ گونه آسیبی به خوردن این قرص ها ادامه داده اند آن مقررات مخصوص برداشته شده است. اکنون با تجویز پزشک، شما می توانید تا هر زمان که بخواهید به طور مداوم قرص بخورید.

آیا ممکن است این قرص های ضد بارداری موجب لخته شدن خون و یا عفونت در دیوارهای سیاه رگها شوند؟

از هر یک صد هزار نفر زن که قرص می خورند، سه نفر احتمالا به چنین مشکلاتی بر می خورند و این رقم بسیار ناچیز است. تعداد بانوان حامله ای که گرفتار این مشکلات می شوند چهار برابر یعنی ۱۲ نفر در صد هزار نفر است. قرص مؤثرترین وسیله ی جلوگیری از حاملگی و فواید آن بیش از زبان های آن است.

آیا این قرص های ضدبارداری موجب سرطان می شوند؟

خیر، مطالعات دانشمندان نشان داده است که میان گسترش سرطان و مصرف قرص رابطه ای وجود ندارد.

چرا بدون مراجعه به پزشک نمی توان قرص مصرف کرد؟

اولین آزمایش به خاطر سلامت خود شماست، ولی پس از آنکه دستور مصرف قرص را گرفتید، می توانید همه ماهه بدون نظر پزشک قرص بخورید. فراموش نکنید که هر شش ماه یا یک سال باید برای معاینه ی عمومی نزد طبیب تان بروید.

چرا باید قبل از خوردن قرص، پزشک از زنان آزمایش زنانه به عمل آورد؟

پزشک باید مطمئن شود که همه ی اندامهای دستگاه زنانه ی هر زنی که قرص می خورد سالم است.
بدین جهت از شما امتحان تشخیص سرطان (پاپ اسمیر) می کند و یا ممکن است پستانها را برای همین منظور معاینه کند و یا دستور آزمایش خون بدهد. پزشک سؤالات مختلفی از شما خواهد کرد تا اگر شرایطی مائع خوردن قرص باشد از دادن دستور قرص خودداری کند. آزمایش ها و سؤالات پزشک به خاطر اطمینان و سلامت خود شماست.

آیا همه ی زنها می توانند قرصهای ضدبارداری بخورند؟

بیشتر زنانی که در سن باروری هستند می توانند قرص بخورند. اگر شرایطی مانع قرص خوردن شما باشد پزشکتان آن را به شما خواهد گفت.

چرا روزنامه ها این همه از قرص های ضد بارداری انتقاد می کنند؟

قرص های ضد حاملگی البته پاره ای عوارض واقعی دارند ولی روزنامه ها این عوارض را خیلی بزرگ می کنند و درباره ی آن مبالغه گویی بسیار می کنند، مواد ترکیبی قرصها مؤثر و قوی هستند و به همین جهت فقط با تجویز پزشک مصرف می شوند.

اگر می خواهید مطمئن شوید که خوردن قرص کاری عاقلانه است، باید چند مسئله را مورد توجه قرار دهید
اول این که، بسیاری از عوارض ادعایی قرصها که به وسیله ی مصرف کنندگان عنوان و در جراید منعکس می شود هرگز به وسیله ی پزشک و اهل فن تأیید نشده، این کار تشخیص بیماری به وسیله ی خود بیمار نامیده می شود و نمی تواند معتبر باشد.

اگر همه ی ما می توانستیم ناخوشی های خود را تشخیص دهیم، نیازی به پزشکان نداشتیم.
دوم این که، پزشکان بهتر از هر کس دیگری که شما می شناسید، از خاصیت قرص و سالم بودن آن اطلاع دارند. پزشکان بیش از هر نویسنده معمولی روزنامه، خانم هایی را می شناسند که مرتبة قرص می خورند. فقط پزشک است که می تواند خانم مراجعه کننده را آزمایش کند و به او اجازه ی مصرف قرص بدهد و یا او را منع کند. دکتر این کار را با دقت و پس از اطمینان کامل از بی ضرر بودن قرص انجام می دهد. اگر پزشک تشخیص دهد که شما نباید قرص بخورید، به شما اجازه ی این کار را نخواهد داد. 

سوم این که، مصرف قرص، البته عوارض به خصوصی دارد ولی این عوارض چنان اندک و کمیاب است که بیشتر پزشکان حتی یک مورد از آن را در طول طبابت خود مشاهده نمی کنند. این احتمالات اندک را باید با عوارض متعدد ناشی از حاملگی مقایسه کرد و زیان های حاملگی را خیلی بیشتر شمرد. این افکار مثل ضرب المثلی است که می گوید: «از شتر چشم پوشی و فقط دنبال محار او گشتن است» برای این که تصویری روشن از این مسئله به دست آید، می توان قبول کرد که مثلا خطر اتومبیل رانی ۱۰ برابر بیش از مصرف قرص است ولی با این حال، کسی پروای آن را به خود راه نمی دهد. از این گذشته، قرص مؤثر و مطمئن ترین وسیله ای است که فعلا برای جلوگیری از حاملگی وجود دارد.
در حال حاضر چند نفر قرص می خورند؟ قرص وسیله ای همگانی برای جلوگیری از حاملگی است. اکنون در سراسر جهان بیش از میلیونها زن جوان و میانسال از این قرص ها می خورند و این وسیله را مطمئن و رضایت بخش می شمارند.

زنانی که هنوز از خوردن قرصهای ضدبارداری بیم دارند، چه باید بکنند؟

زنانی که هنوز از مصرف قرص هراس دارند باید برای استفاده از وسیله ای دیگر با پزشک خود مشورت کنند و هیچ کس نباید بدون برگزیدن روشی دیگر، خوردن قرص را ترک کند.

پس از مدتی قرص خوردن، برای حامله شدن چه باید کرد؟

خوردن قرص را ترک کنید، به همان وضعیتی که قبل از مصرف قرص داشته اید بخواهید گشت.

اگر به خاطر حامله شدن خوردن قرص ترک شود، حاملگی چه قدر طول خواهد کشید؟

بیشتر آنها در اولین ماه و تقریبا همه ی زنان در پایان سه ماه پس از ترک قرص حامله می شوند ولی اگر شش ماه گذشت و حامله نشدید با پزشک خودتان مشورت کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *