قرص ضد بارداری و پوکی استخوان!/ قرص ضدبارداری چه فوایدی دارد؟

قرص های ضدبارداری موجب پیشگیری از پوکی استخوان و نرمی استخوان در سنین بالا می شوند و هر زنی که حداقل ۶ ماه بطور مرتب قرص ضدبارداری مصرف کند در سنین یائسگی احتمال ابتلاء وی به پوکی یا نرمی استخوان بسیار کم است.

قرص ضد بارداری و پوکی استخوان

فواید دیگر قرص ضدبارداری

براساس مطالعاتی وسیع زنانی که قرص ضدبارداری مصرف می کنند در مجموع نسبت به سایر زنان کمتر بیمار یا بستری می شوند.

برخی از زنان، به ویژه دختران جوان، در اواسط دوره ی عادت ماهیانه (حدود روز چهاردهم یا یک هفته پس از پاک شدن) دچار درد ناگهانی در یک یا دو طرف قسمت تحتانی شکم می شوند.

که به علت تخمک گذاری است و عارضه ای ایجاد نمی کند. مصرف قرص ضدبارداری موجب بهبود این دردها می شود. 
بسیاری از خانم ها در هنگام قاعدگی دچار دردهای ناراحت کننده ای در پایین شکم و دستگاه تناسلی و کمر خود می شوند که مصرف قرص ضدبارداری در قالب موارد موجب بهبود این دردها میشود. هم چنین اکثر خانم ها از ۳ تا ۴ روز پیش از قاعدگی دچار عصبانیت، تحریک پذیری، بی قراری و بهانه جویی می شوند که مصرف قرص ضدبارداری در بسیاری از موارد موجب بهبود نسبی این علایم می شود.

مصرف قرص ضدبارداری موجب تنظيم عادت ماهیانه و برطرف شدن اختلالات قاعدگی از قبیل: لکه بینی، جلو افتادن یا عقب افتادن قاعدگی، خونریزی شدید در هنگام قاعدگی یا عدم قاعدگی می شود و در بسیاری از موارد برای درمان اختلالات قاعدگی به کار می رود. همچنین حجم خونی که در هنگام قاعدگی دفع می شود، در اثر مصرف قرص کاهش می یابد.

بسیاری از خانم های جوان دچار جوشهای غرور جوانی (آکنه) در صورت خود هستند که با درمان های مختلف بهبودی چندانی نمی یابد ولی مصرف قرص ضدبارداری در ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد موجب بهبودی چشم گیر این ضایعات می شود.
برخی از خانم هایی که به علت اختلالات هورمونی دچار افزایش رشد موهای صورت هستند به دنبال مصرف قرص ضد حاملگی بهبود خواهند یافت ولی در مواردی که این رشد موی اضافی به علت مسایل ارثی یا ناشناخته باشد قرص اثری بر آن نخواهد داشت.

حدود ۱۷ درصد خانم ها، چند روز قبل از قاعدگی دچار درد، حساسیت و تورم پستان می شوند که این مسئله با مصرف قرص ضدبارداری در اکثر موارد بهبود می یابد. ولی در موارد نادری ممکن است به دنبال مصرف قرص، ریزش مو یا کهیر یا اگزما (سودا) ایجاد شود که غالبا موقتی است و خود به خود بهبود می یابد.

بسیاری از زنانی که دچار میگرن هستند در اثر مصرف قرص ضدبارداری بهبود می یابند ولی برخی از خانم ها دچار تشدید بیماری میشوند و یا ممکن است تا به حال سر درد نداشته باشند ولی به دنبال مصرف قرص ضد بارداری دچار سر درد معمولی یا میگرن شوند که در این صورت باید با تشخیص و تجویز پزشک نوع قرص عوض شود.

ریزش مو یا کهیر و حساسیت در بسیاری از زنان، در اثر مصرف قرص ضدبارداری بهبود می یابد ولی در موارد نادری ممکن است به دنبال مصرف قرص، ریزش مو یا کهیر یا اگزما (سودا) ایجاد شود که غالبا موقتی است و خود به خود بهبود می یابد.

مصرف قرص ضدبارداری از پیدایش غده های خوش خیم در پستان جلوگیری می کند و به هیچ وجه موجب پیدایش سرطان پستان نمی شود، شایعاتی که درمورد سرطان زا بودن قرص ضدبارداری وجود دارد کاملا کذب و بی اساس است. اخیرا در بررسی که در آمریکا انجام گرفته، معلوم شده است که قرص ضدبارداری اثر محافظتی قوی نیز در برابر پیدایش سرطان پستان دارد و از بروز آن تا حد زیاد جلوگیری می کند و قرص ضدبارداری احتمال ابتلاء به سرطان رحم را بسیار کاهش می دهد و از بروز آن پیشگیری می کند، سرطان و غده های خوش خیم تخمدان در زنان مصرف کننده ی قرص های ضدبارداری بسیار کمتر از زنان دیگر دیده می شود. با یک سال مصرف قرص، ۱۰ سال حفاظت در برابر سرطان رحم و تخمدان ایجاد می شود.

قرص های ضدبارداری اثر محافظتی چشم گیری در ابتلاء به روماتیسم مفصلی دارند. روماتیسم مفصلی، بیماری نسبتا شایعی در زنان سالمند است و در صورت مصرف قرص ضدبارداری احتمال ابتلاء به این بیماری بسیار کم خواهد شد.

عفونت های ادراری تناسلی (مثل سوزاک، سیفلیس، عفونتهای چرکی رحم و لوله ها، عفونت کلیه و غیره) در زنانی که قرص ضدبارداری مصرف می کنند بسیار کمتر از زنان دیگر دیده میشود.

خطر حاملگی خارج رحمی (جای گزینی جنین در محلی غیر از رحم) مثلا در لوله های رحم یا شکم که خطرناک است در مصرف کنندگان قرص های ضدبارداری نسبت به سایر زنان بسیار کمتر است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *