قرص سیپروترون استات باعث چاقی میشود

ایا قرص سیپروترون کامپاند چاق کنندس؟

سيپروترون کامپاند، یک قرص برای چند منظور. سيپروترون کامپاند در درجه اول برای درمان پرمویی و رفع جوش های صورت و آکنه در خانم ها تجویز می شود. سيپروترون کامپاند به منظور پیشگیری از باداری نیز تجویز می شود. شاید جالب باشد بدانید برای بعضی از امراض سرطانی مربوط به استروژن نیز سيپروترون کامپاند تجویز می گردد. قرصی با این همه کاربرد برای زنان، آنها را مجبور می کند تا بیشتر درباره سيپروترون کامپاند بدانند. گرچه مصرف کنندگان این قرص دلیل مصرف خود را می دانند اما این دل نگرانی در آنها وجود دارد که سيپروترون کامپاند ممکن است آنها را چاق کنند و در اثر مصرف سيپروترون کامپاند دچار اضافه وزن شوند. از همین رو قصد داریم در این مطلب از رابطه سيپروترون کامپاند و چاقی پرده برداریم و به این سوال پاسخ دهم که آیا قرص سیپروترون کامپاند چاق کنندس؟

قرص سیپروترون کامپاند و چاقی

بر خلاف باورهای رایجی که وجود دارد قرص سيپروترون کامپاند باعث اضافه وزن نمی شود. همیشه این باور وجود داشته است که مصرف قرص ضدبارداری مانند سيپروترون کامپاند چند کیلو به وزن شما اضافه می کند اما مجله ی Human Reproduction در شماره ی فوریه ی خود نوشته است که این باور اشتباه است. چندین دانشمند دانشگاه Oregon Health & Science روی گروهی از میمون هایی که سیستم تولید مثل شان شبیه انسان است آزمایشاتی انجام دادند.
آزمایش روی این میمون ها نشان داد که هیچ ارتباطی بین چاق شدن و مصرف داروهای ضدبارداری مانند سيپروترون کامپاند وجود ندارد. محققان معتقدند سنی که زنان معمولا شروع به استفاده از این قرص ها می کنند باعث اضافه وزن می شود. دکتر ژودی کامرون در این باره می گوید: “این احتمال وجود دارد، اضافه وزنی که به طور طبیعی به مرور زمان به وجود می آید به استفاده از این قرص ها نسبت داده می شود.”

مجله ی Parisien تاکید می کند اگرچه امکان دارد، مطالعاتی که روی پستانداران انجام شده است صد در صد قابل اعتماد نباشد اما با وجود این نتایج آن قابل قبول است؛ زیرا نتایج چهل و چهار پژوهش در این خصوص نشان داده است که رابطه ایی بین مصرف قرص های ضدبارداری و اضافه وزن وجود ندارد. تحقیقات دیگر نشان می دهد که قرص ها شما را چاق نمی‌ کنند اما این خاصیت را دارند که موجب افزایش اشتها می‌ شوند بنابراین شما بیشتر غذا می ‌خورید و متاسفانه چون خیلی از خانم‌ ها عادت به ورزش کردن ندارند، اضافه وزن پیدا می ‌کنند.

شاید بهتر باشد این بهانه مصرف قرص ها را با اصلاح عادات زندگی رفع کنید یعنی اولا ورزش را به زندگی‌ تان راه بدهید. ثانیا افزایش اشتهای ایجاد شده ناشی از قرص ها را با مصرف مواد کم‌ کالری و پرحجم یا میوه‌ ها و سبزیجات جبران کنید.
شما می ‌توانید با پیاده ‌روی از خانه تا محل خرید یا نرمش کردن در خانه نه تنها مانع اضافه وزن و چاقی شوید بلکه روحیه شاد و سلامتی و دیگر فواید ورزش را به خود هدیه دهید. نباید به جای یافتن راه‌ حل و اصلاح روش زندگی، خود را از مزایای مصرف قرص محروم کنید.

مطلب پیشنهادی: سیپروترون کامپاند باعث ناباروری میشه؟!

سیپروترون کامپاند و چاقی

مطلب پیشنهادی: قرص سیپروترون کامپاند و کیست تخمدان | قرص سیپروترون کامپاند و بارداری

موارد مصرف‌ قرص سيپروترون کامپاند

اين‌ دارو در درمان‌ آكنه‌ مقاوم‌ به‌ آنتي‌بيوتيك‌ها در زنان‌ و يا زناني‌كه‌ در ضمن‌ درمان‌ آكنه‌ تمايل‌ به‌ استفاده‌از داروهاي‌ ضد بارداري‌ خوراكي‌ نيزدارند بكار مي‌رود. اين‌ دارو همچنين‌ دردرمان‌ پرمويي‌ وابسته‌ به‌ آندروژن‌ درخانم‌ها بكار مي‌رود.

اشكال‌ دارويي‌ سيپروترون کامپاند

Tablet : Cyproterone Acetate 2 mg +Ethinylestradiol 35 mcg

مقدار مصرف سيپروترون کامپاند

شروع‌ مصرف‌ قرص‌ها ازروز اول‌ سيكل‌ قاعدگي‌ و روزانه‌ يك‌ قرص‌ و به‌ مدت‌ ۲۱ روز مي‌باشد. در صورت‌نياز، پس‌ از يك‌ فاصله‌ درماني‌ ۷ روزه‌مصرف‌ بسته‌ بعدي‌ قرص‌ها ادامه‌ مي‌يابد. دوره‌ درمان‌ گاه‌ تا چند ماه‌ طول‌ مي‌كشد.

مكانيسم‌ اثر سيپروترون کامپاند

اين‌ تركيب‌ داراي‌ يك‌ جزءآنتي‌آندروژني‌ (سيپروترون‌) و يك‌ جزءاستروژني‌ (اتينيل‌ استراديول‌) مي‌باشد. ضديت‌ با آثار آندروژنها موجب‌ كاهش‌ترشح‌ سبوم‌ و يا كاهش‌ رشد موهامي‌گردد. فعاليت‌ پروژستيني‌ سيپروترون‌و اثر استروژني‌ اتينيل‌استراديول‌ نيز درجلوگيري‌ از بارداري‌ موثر واقع‌ مي‌شود.

تداخل‌هاي‌ دارويي‌ سيپروترون کامپاند

مصرف‌ همزمان‌ اين‌دارو با تركيبات‌ القاء كننده‌ فعاليت‌آنزيم‌هاي‌ كبدي‌ مانند كاربامازپين‌،فني‌توئين‌، فنوباربيتال‌، پيريميدون‌،گريزئوفولوين‌ و ريفامپين‌ها موجب‌تسريع‌ متابوليسم‌ اين‌ دارو و در نتيجه‌كاهش‌ كارآيي‌ درماني‌ آن‌ مي‌گردد.مصرف‌ همزمان‌ با برخي‌ ازآنتي‌بيوتيك‌هاي‌ وسيع‌الطيف‌ مانندآمپي‌سيلين‌ باعث‌ كاهش‌ جذب‌ مجدد اتينيل‌ استراديول‌ از روده‌ بزرگ‌ و كاهش‌ اثرات‌ درماني‌ اين‌ دارو مي‌گردد.

عوارض‌ جانبي‌ سيپروترون کامپاند

بدنبال‌ مصرف‌ دارو عوارضي‌ مانند تهوع‌، استفراغ‌، سردرد، درد و سفتي‌ پستان‌ها، تغييراتي‌ در وزن‌بدن‌، تغييراتي‌ در ميل‌ جنسي‌، افسردگي‌، كلوآسما، زيادي‌ فشار خون‌، تحريك‌لنزهاي‌ تماسي‌، اختلال‌ عملكرد كبد، تومورهاي‌ كبدي‌، كاهش‌ حجم‌ خون‌قاعدگي‌ و لكه‌بيني‌ در اوايل‌ سيكل‌ قاعدگي‌گزارش‌ شده‌ است‌.

موارد منع‌ مصرف‌ سيپروترون کامپاند

اين‌ تركيب‌ در صورت‌وجود اختلالات‌ ترومبوليك‌ يا سابقه‌ آن‌ ويا وجود هر نوع‌ بيماري‌ و حالات‌ مرضي‌كه‌ خطر بروز ترومبوز را افزايش‌ مي‌دهد،ميگرن‌ حاد، حملات‌ گذراي‌ ايسكميك‌مغزي‌، بيماري‌هاي‌ كبدي‌ و از جمله‌ سندرم‌دوبين‌ ـ جانسون‌ و سندرم‌ روتور، هپاتيت‌،پورفيري‌، آدنوم‌ كبد، سنگهاي‌ صفراوي‌،متعاقب‌ تخليه‌ مول‌ هيدراتي‌ فرم‌، سابقه‌كهير، يرقان‌ انسدادي‌، كارسينوم‌ پستان‌ يادستگاه‌ تناسلي‌ و خونريزي‌هاي‌ مهبل‌ باعلت‌ نامشخص‌ نبايد مصرف‌ شود.

هشدارها:

۱ ـ مصرف‌ اين‌ دارو توسط زنان‌سيگاري‌، بويژه‌ افرادي‌ بالاتر از ۳۵ سال‌،خطر بروز بيماري‌هاي‌ شرياني‌ را افزايش‌مي‌دهد.

۲ ـ در مبتلايان‌ به‌ زيادي‌ فشار خون‌ و يا افراد چاق‌ با احتياط تجويز گردد.

۳ ـ در صورت‌ سابقه‌ خانوادگي‌ ابتلا به‌بيماريهاي‌ شرياني‌ در بستگان‌ درجه‌ يك‌ زير سن‌ ۴۵ سال‌ و يا ابتلاء به‌ وريدهاي‌ واريسي‌، افسردگي‌ شديد،بيحركت‌ ماندن‌ به‌ مدت‌ طولاني‌، كم‌ خوني‌داسي‌ شكل‌ و بيماريهاي‌ التهابي‌ روده‌مانند بيماري‌ كرون‌ با احتياط تجويز شود.

نكات‌ قابل‌ توصيه‌: در صورت‌ فراموش‌كردن‌ مصرف‌ دارو در زمان‌ معين‌، بايد به‌محض‌ بخاطر آوردن‌ مصرف‌ شود. درصورتيكه‌ تاخير در مصرف‌ دارو بيش‌ از ۱۲ ساعت‌ باشد، بهتر است‌ از مصرف‌ آن‌ نوبت‌ خودداري‌ شود و ضمن‌ ادامه‌ مصرف‌ بقيه‌ قرص‌ها، به‌ روال‌ قبلي‌ از يك‌روش‌ ديگر جلوگيري‌ از بارداري‌ نيزاستفاده‌ شود.

اشتراک‌گذاری
13 نظر
  1. سلام وقت بخیر.
    من بخاطر پرمویی قرص سیپروترون استات مصرف میکنم. از آخرین روز قاعدگی شروع کردم و ۲۱ تا خوردم ولی بعداز قطع مصرف پریود نشدم. مجردم و حامله نیستم. آیا بعد اینکه ۷روز از قطع دارو گذشت باز شروع به خوردن قرص کنم یا منتظر پریودم باشم؟

    1. سلام بهتر است صبر کنید تا پریود شوید.

  2. سلام من حدود ۸ سالی میشه که از قرص سیپروترون کامپاند استفاده میکنم الان حدود ۴ ماه میشه که استفاده نمیکنم و اضافه وزن پیدا کردم ایا قطع این دارو باعث اضافه وزن میشه؟

    1. سلام خیر ربطی به قطع قرص ندارد باید با ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش دهید.

    2. سلام ۸سال استفاده میکنید جوشاتون خوب شده ؟

  3. سلام روزتون بخیر
    سپاس از مطالب مفید و پاسخگویتون
    من به دلیل کیست موجود در تخمدانم دوماه از قرص ال دی استفاده کردم ولی بخاطر اینکه عوارض بدی داشت و من کلی جوش زدم دکتر این بار برای بنده سیپترون کامپاد تجویز کردند دیشب اولین قرص رو خوردم که امروز وحشتناک ضعف و حالت تهوع همراه درد معده دارم
    سوالم ازتوت این بود که من این قرص ها رو ادامه بدم یا نه؟؟و اینکه چون کیست من آندومتریا هستش باید این قرص هارو به مدت ۵-۶ماه و شاید هم چند سال پشت سرهم بدون استراحت ۷روزه ادامه بدم
    نگرانیم اینجاس که من با خوردن این قرص ها نابارور نشم؟؟؟
    یا معده ام زخم نشه؟؟

  4. با سلام من رفتم دکتر واسه جوش صورتم دکتر گفت شب پنجم پریودیت هر شب بخور تا ۲۱ شب بعد دوباره شروع کن تا شب ۵ پریودیت نمیدونم ولی تو سایت خوندم میگه شب اول قاعدگی الانم شب ۶ هستم به نظرتون چیکار کنم چطوری مصرف کنم و الان میتونم شروع کنم؟

    1. سلام طبق دستور پزشک معالج خود باید از شب پنجم قاعدگی شروع به مصرف قرص
      جلوگیری کنید.

  5. قرص سیپرترون کامپاند باعث جوش زدن صورت میشود

  6. با سلام
    من تقریبا ۳ هفته س که دارم سیپروترون کامپاند با تجویز پزشک برای جوش های صورتم میخورم ولی تو این مدت اصلا بهبودی حس نکردم …چقد دیگه باید مصرف کنم تا جوشام خوب شن؟

  7. سلام من ۱۹سالمه کیست و تنبلی تخمدان دارم از اولم پریودای نامنظم داشتم مصلا تو یه سال شاید دو بار یا سه بار پریود میشدم تا الان دو ماه پیش قرص اورژانسی مصرف کردم برا چندمین بار بود بعد یه هفته پریود شدم بعد یه ماه من دوباره پریود شدم ولی تا ۲۱روز رفتم دکتر این سیپروترون کامپاد داد میترسم مصرف کنم تنبلی تخمدانمو بد تر کنه

    1. سلام با توجه به شرح حال شما باید دو تا سه دوره از قرص سیپروترون کامپاند استفاده کنید تا پریود شما منظم شود.

  8. سلام من ۴ساله تیرویید کم کار دارم،کلا تییرویدمو برداشتم چون ندول داشت، ریزش مو و اکنه دارم و کمی موی زائد،مشکل هورمونی و تخمدان ندارم،پریودم منظمه،اما سابقه چاقی دارم ۱۲۰کیلو بودم عمل کردم و الان ۶۵ام،کمی عصبی هم هستم
    دکتر قرص اسپیرونو لاکتون و اسپیروترون کامپند بهم داد تا ریزش مو و…درمان بشه،اما میترسم مصرف کنم و چاق بشم یا تنبلی تخمدان و غیره بگیرم یا عصبی تر بشم،درضمن سابقه تنبلی تخمدان تو زمان چاقی رو دارم
    میشه راهنماییم کنین
    و یه سوال دیگه؛این قرص و باید تا اخر عمر مصرف کرد یا با چند دوره ادم درمان میشه؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *