قد و وزن کودک یک ساله دختر و پسر/ مهارتهای کودکان یک ساله!

قد و وزن کودکان در یک سالگی
وقتی کودکان به سن یک سالگی یا همان دوازده ماهگی می رسد قد و وزن شان براساس جنسیت تعیین می شود. همان طور هم که در مقالات قبلی مطالعه کردید ما سعی کردیم از ابتدای تولد جدول قد و وزن نوزادان را بر اساس جنسیت تفکیک کنیم.

قد و وزن دختران در یک سالگی: دختران در یک سالگی بین ۹ کیلو و ۵۰۰ گرم تا ۱۰ کیلو و ۳۵۰ گرم است و قد آنها حدودا بین ۷۵ سانتی متر الی ۸۸ سانتی متر می باشد.

قد و وزن پسران در یک سالگی: دختران در یک سالگی بین ۸ کیلو و ۹۸۰ گرم تا ۱۰ کیلو و ۳۸۰ گرم است و قد آنها حدودا بین ۷۴ سانتی متر الی ۷۷ سانتی متر می باشد.

قد و وزن کودک یک ساله دختر

خصوصیات کودکان در یک سالگی
زمانی که شما اولین جشن تولد نوزادتان را می گیرد دیگر او را نوزاد ندانید زیرا او دیگر نوپایی است که بسیار کنجکاو است. کودک نوپای شما شروع به راه رفتن های کوتاه کوتاه می کند. و صبر و تحملش در برابر اتفاقاتی که با آن مواجه می شود بسیار کمتر شده زیرا نمی تواند منظور خود را به راحتی به شما برساند. آنها دوست دارند تا تمام وسایل را لمس کنند و از زیر نظر خود بگذرانند. و شاید گاهی هم بخواهند کارهایی را انجام دهند که جز خرابکاری چیزی عایدشان نمی شود. باید بدانید کودکان دراین سن به هیچ وقت به نظم داشتن اعتقادی ندارند پس زیاد خود را درگیر ریخت و پاش های او نکنید کافیست محدوده ای برای ریخت و پاش او تعیین کنید تا بتواند در همان مکان بازی کند. حتما به یاد داشته باشید کودکان در این سن از کلمه نه خیلی خوششان نمی آید و ممکن است با تکرار این کلمه او دیگر حتی کلمه ای به اسم نه را نشنود. سعی کنید در طول روز کمتر از کلمه نه استفاده کنید.

نحوه غذاخوردن کودکان در یک سالگی
زمانی که نوزاد شما به یک سالگی می رسد می تواند به عنوان یک عضو جدید بر سر سفره شما بنشیند. اما بهتر است که در ابتدا چشیدن غذاهای جدید آن را براش نرم کنید تا بتواند بهتر بجود و به مرور زمان این نرم کردن ها را کم کنید تا به نوع غذای شما عادت کند و در پایان یک سالگی غذای شما را به راحتی بلع کند. به یاد داشته باشید که در کنار غذا به هیچ عنوان به یکباره غذاهای کمکی او و شیر خود را از او نگیرید بلکه بگذارید به مرور این اتفاق بیوفتد. شما تا جایی که می توانید تا دو سالگی باید به او شیر دهید. وزن نوزادان در سن یک سالگی ۳ برابر وزنش در زمان تولد می شود. به یاد داشته باشید که نوزادان کم کم از وعده های غذایشان در طول روز کاسته خواهد شد زیرا فعالیت بدنی آنها بیشتر شده و وزن کمتری را اضافه خواهند کرد.

نکات مهمی غذایی نوزادان یک ساله
حتما به یاد داشته باشید که اول به نوزادتان غذا بدهید و سپس شیر. در طول روز ۵ میان وعده برای یک نوزاد ضروری است.

اگر در طول روز نوزاد شما بیشتر از ۵ وعده شیرخواست به او سخت گیری نکنید و بگذارید او آرام آرام از شیر گرفته شود.

در طول روز زمانی که نوزاد فعالیت می کند به او حتما میوه و یا کمپوت میوه بدهید. حتی می توانید برای او آب میوه طبیعی درست کنید. سعی کنید میوه را قبل از غذا به او ندهید زیرا اشتهایش را برای خوردن غذای اصلی از دست می دهد.
به یاد داشته باشید نوزادان غذای نیمه گرم یا بیشتر از غذای سرد و یا خیلی گرم دوست دارند.

میان وعده مناسب برای کودکان یک ساله
همان قدر که وعده های غذایی برای کودکان اهمیت دارد میان وعده ها نیز نقش مهمی ایفا می کنند اما چه میان وعده هایی برای کودکان مناسب است؟ سعی کنید از میان وعده هایی استفاده کنید که به همان اندازه که سبک است دارای ارزش غذایی بالایی نیز باشد. در زیر به برخی از میان وعده های مناسب برای کودکان یک سال اشاره خواهیم کرد.

میان وعده ای با نان تست یا معمولی که با کره بادام زمینی و یا ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری پنیر خامه ای می تواند برای او مناسب باشد.

تیکه های میوه تازه فصل
یک فنجان شیر کامل و پرچرب

آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان یک ساله
کودک شما آیینه ای از رفتار شماست هرچه شما بکارید او برداشت می کند، هرچه شما بگویید او تکرار می کند. او در این سن شروع به گفتن برخی کلمات می کند و با کلمات آشنا می شود و کاربرد آنها را می شناسد بهتر است از همین حالا شروع کنید و به او یکسری مهارت های اجتماعی را نیز همراه با آموزش زبان و گفتار بیاموزید.

یکی از مهارت های اجتماعی که با گفتگو ارتباط مستقیم دارد داشتن رفتار خوب و مناسب است. این مهارت اجتماعی بعدها در عرصه بزرگتری مانند جامعه نقش مهمی در زندگی کودک شما ایفا خواهد کرد. از همین روزهای ابتدایی به او یاد دهید تا با گفتن کلماتی مانند لطفاً، سپاس، بله، و یا ببخشید جایگاه اجتماعی اش را بالا ببرد. احترام گذاشتن را به او آموزش دهید و بگویید هر رفتاری که انجام می دهد نتیجه اش را خواهد دید اگر با احترام با دیگران برخورد کند شخص مقابل نیز به او احترام خواهد گذاشت. این فکر را که او یکساله است و درک درستی از احترام ندارد را از ذهن خود بیرون کنید.

آموزش بهداشت فردی به کودکان یک ساله
کودک شما تنها نیاز به آب و غذا و شرایط خوابیدن راحت و یا بازی و سرگرمی ندارد. بخش مهمی از زندگی او به آموزش های مختلف تربیتی و پرورشی باز می گردد که شما نقش مهمی در آن ایفا می کنید و باید به عنوان والدینی مسئول همان قدر که نیازهای مادی آن را برطرف می کنید به نیاز های معنوی و آموزشی آن نیز بپردازید.

شاید این جمله را بارها در مقاله های مختلف و فایل های صوتی و تصویری ما شنیده باشید که آموزش برای فرزندان را می توانید از دوران جنینی آغاز کنید پس هیچ گاه نگویید یک سالگی برای آموزش دادن به کودکان خیلی زود است و او چیزی متوجه نمی شود. بلکه او قادر به درک تمام آموزش های شماست و بازخورد آن در سال های بالاتر و در سنین مختلف نمایان خواهد شد. اگر امروز وقت برای پرورش و تربیت او بگذارید مطمئنن در آینده با برخی مشکلاتی که هم سن و سالان او دارند دست و پنجه نرم نمی کنید.

یک تا دو سالگی برای کودکان زمان خوبی است تا به آنان توالت رفتن را آموزش دهیم. تا هر چه زودتر او را از پوشک خلاص کنیم. او دیگر می تواند کلمات کوتاه را بیان کند پس می توانید به او آموزش دهید تا در زمان اجابت مزاج شما را در جریان بگذارد اما به همین راحتی ها هم نیست کمی صبوری می خواد و شما نیز باید با زبان کودکانه او را همراهی کنید. در این سن برایش می توانید از صندلی های کوچک و کوتاه استفاده کنید.

بازی مناسب برای پرورش خلاقیت و مهارت در کودکان یک ساله
بازی امری جدا نشدنی از زندگی انسان است. بازی از بدو تولد با انسان زاده می شود تا آخر عمر همراه اوست. شکل بازی ها در هر سنی متفاوت می شود اما ماهیت آن که ایجاد سرگرمی و تفریح است تغییری نمی کند. حال چه بهتر است که ما از این سرگرمی برای پرورش استعدادها نیز استفاده کنیم. اما انتخاب بازی ها باید متناسب به سن هر فرد انتخاب شود تا توانایی های او در بازی سنجیده شود و بیش از حد او را تحت فشار قرار ندهد.

اینجا ما قصد داریم یک بازی مناسب برای کودکان یک ساله را به شما معرفی کنیم. شیوه انجام این بازی به این گونه است که شما باید وسایلی را که سبک، نشکن و قابلیت چینش دارند را در کنار هم قرار دهید. و مانند یک برج بر روی هم قرار دهید. به عنوان مثال ظروف پلاستیکی که از ماست و پنیر دارید می توانید استفاده کنید و برروی هم بگذارید و در فاصله ای کمی دورتر از نوزاد خود قرار دهید و با وسایلی چون توپ از او بخواهید آن را نشانه گیری کند. این بازی کنار پرورش مهارت فیزیکی او باعث می شود که هدف را بشناسد و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کند و همچنین خلاقیت چیدمان برج را نیز بیاموزد.

منبع خبر : koodakanetalaie

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *