قبل از بارداری اسید فولیک نخوردم!/ مشکلی برای جنین پیش میاد؟

عوارض نخوردن فولیک اسید قبل از بارداری چیه؟
من اسید فولیک نخوردم!

سلام من هفته اول بارداری هستم و قبل از بارداری اسیدفولیک نخوردم. آیا ممکن است جنین دچار نقص عصبی و مشکلات دیگه بشه؟ البته به محض باردار شدن اسید فولیک یک میلی گرم را روزانه شروع کردم..

پاسخ مشاور نی نی نما:

خیر- جنین شما دچار مشکلات عصبی و نخاعی نمی شود.

لوله عصبی جنین، در هفته های اول بارداری تشکیل می شود. اسید فولیک در موادغذایی مثل سبزیجات تیره رنگی مثل اسفناج، چغندر، حبوبات و غلات نیز یافت می شود.

اما برای اطمینان بیشتر از دریافت این ویتامین، توصیه می شود از قبل از اقدام به بارداری تا ۳ ماه اول بارداری روزانه یک میلی گرم اسید فولیک مصرف شود.

قبل از بارداری اسید فولیک نخوردم

چرا جنجالی ناگهانی بر روی مصرف فولیک اسید به وجود آمده است؟ فولیک اسید چیزی بود که وقتی مادرتان شما را باردار بود هرگز به آن فکر نکرده بود ولی در ۲ دهه گذشته فولیک اسید به یک نیاز غذایی برای تمام زنان باردار مبدل شد.

این تحول در سال ۱۹۹۱ به وجود آمد زمانی که یک تحقیق پزشکی در انگلستان نشان داد فولیک اسید (که به عنوان فولات نیز شناخته شده و یک ماده غذایی در گروه ویتامین ب است) بازگشت مجدد نقایص مادرزادی را در مغز و نخاع کاهش داده است. (نقایص لوله عصبی نیز گفته شده است).

این کاهش در ۸۰ مورد در مواردی رخ می داد که فرزند قبلی مادر مبتلا شده بود. مطالعات بعدی نشان داده است حتی در میان زنانی که هرگز کودکی با نقایص مغزی و نخاعی نداشته اند؛ کسانی که به میزان کافی فولیک اسید مصرف نمی‌کنند می‌توانند خطر ابتلا به اسپینا بیفیدا (یک نقص نخاعی) و آنانسفالی (یک نقص مغزی و جمجمه ای) را ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر کنند.

امروزه به تمام زنانی که در نظر دارند باردار شوند توصیه شده است هر روز ۰/۴ میلی گرم فولیک اسید مصرف کنند. که حداقل ۳۰ روز قبل از بارداری شروع می‌شود.

مصرف را زودتر شروع کنید تا هنگام تشکیل لوله عصبی مقدار زیادی از ماده غذایی در سیستم بدن شما موجود باشد. در صورتی که سابقه عدم تشکیل قسمت خلفی ستون فقرات، آنانسفالی یا شرایطی مشابه در خانواده وجود داشته باشد؛ مخصوصاً اگر فرزندی با چنین مشکلی دارید باید روزانه ده برابر بیشتر از مقدار معمول مصرف کنید یعنی ۴ میلی گرم کامل.

از ۱۹۹۶ تا به حال سازمان دارو و غذای آمریکا درخواست کرده که تمام غلات غنی شده، آرد ذرت، ماکارونی و برنج با اسید فولیک غنی شود.

همچنین سایر منابع غذایی که شامل سبزیجات سبز برگ، غلات و جگر است. برای اطمینان کامل از یک مکمل استفاده کنید هر قرص ویتامین ویژه دوران بارداری حداقل ۰/۴ میلی گرم اسید فولیک به بدن شما می رساند.

اشتراک‌گذاری
7 نظر
  1. فولیک اسید::>نوعی از ویتامین B است که فولات نامیده می شود. فولات نقش مهمی در ساخت سلول های قرمز خونی داردو و به کودک شما در رشد سیستم عصبی ، مغز و نخاع کمک فراوانی می کند. فولات بطور طبیعی در گیاهان با رنگ سبز تیره و سبزیجات و مرکبات یافت می شود.

  2. مقدار اسید فولیک توصیه شده در دوره های مختلف بارداری:
    ?میزان اسید فولیک لازم هنگام اقدام به بارداری: ۴۰۰ میکروگرم در روز
    ?میزان اسید فولیک لازم در سه ماهه اول بارداری: ۴۰۰ میکروگرم در روز
    ?میزان اسید فولیک لازم از ماه چهارم تا ماه نهم: ۶۰۰ میکروگرم در روز
    ?میزان اسید فولیک لازم در زمان شیر دهی: ۵۰۰ میکروگرم در روز

  3. کارهایی که اسید فولیک دربدن میکنه جلوگیری از این مشکلات است حال خودتان بسنجید:
    +شکاف لب و کام
    +تولد نارس
    +وزن کم هنگام تولد
    +سقط جنین
    +رشد ناقص در رحم
    ++اسید فولیک همچنین برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری پیشنهاد شده است:
    +عوارض بارداری (در یکی از گزارشات نشان داده شد که در خانمهایی که مکمل اسید فولیک در طول سه ماهه دوم استفاده کرده اند خطر ابتلا به پره اکلامپسی کاهش یافته است)
    +بیماری های قلبی
    +سکته مغزی
    +برخی از انواع سرطان ها
    +بیماری آلزایمر

  4. لوبیا سبز که من میگم سحر آمیز? از منابع مهم فولات است اما موارد احتیاط را می باید از نظر گیاه شناسی رعایت کنیم تا اهمیت پخته شدنش درک شود:
    ۵ تا ۶ عدد لوبیای سبز اگر نپخته باشند، می‌توانند جان کودکان خردسال را به خطر انداخته و لوبیا سبزهای خام دارای لکتینی به نام “PHA” بوده که می‌توانند منجر به خونریزی شدید معده گردد و لکتین‌ها پروتئین‌هایی بوده که نقش عمده آنها در جانوران تسهیل اتصالات سلول به سلول بوده و چون PHA در مقدار بالا، یک ماده سمی محسوب گردیده و حرارت دادن لوبیای سبز PHA را از میان خواهد برد.(در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین استفاده می کنید از مصرف بیش از اندازه غذاهایی که حاوی ویتامین K هستند مثل لوبیا سبز خودداری شود).

  5. چون لوبیا سبز اگزالات داره مصرف زیادش فرد را به بیماری های کلیوی و کیسه صفرا مبتلا می کنه
    اون ماده ای که داره( PHA ) می تونه منجر به خونریزی معده بشه که پختن لوبیا، این ماده را از بین میبره.

  6. اسید فولیک در جوشاندن و حرارت دادن غذا از بین می‌رود. غذاهایی که شامل میزان چشمگیری از اسید فولیک هستند شامل جگر، عدس، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، گندم، کدو تنبل (کدو حلوایی) و مارچوبه می‌باشد.

  7. امروزه توصیه می شود به محض اینکه راه های پیشگیری از بارداری را متوقف کرده و تصمیم گرفتید باردار شوید، از سه ماه قبل از بارداری تا پایان هفته ۱۲ ، روزانه از مکمل اسید فولیک ( فولات یا ویتامین ب۹) استفاده کنید زیرا مصرف مکمل اسید فولیک در بارداری احتمال به دنیا آوردن فرزندی مبتلا به عارضه اسپینا بی‌فیدا (مهره شکاف) و دیگر بیماری های نقض در سیستم عصبی را کاهش می دهد.
    شما روزانه به مقدار ۴۰۰ میکروگرم مکمل اسید فولیک نیاز دارید. در صورتیکه از مکمل های مولتی ویتامینی استفاده می کنید که حاوی این مقدار اسید فولیک نیز می باشد دیگر نیاز به مصرف جداگانه مکمل اسید فولیک نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *