فشار خون چند در بارداری خطرناکه؟!

اگر فشار خون بارداری بالای ۱۴۰/۹۰ mmHg باشد، یا افزایش فشار خون بیشتر از ۱۵ mmHg، از مقداری که در دوران قبل از بارداری اندازه گرفته شده است، باشد به معنای فشار خون بارداری و خطرناک است.

فشار خون چند در بارداری خطرناکه

فشارخون در بسیاری از زنان در دوران بارداری نشانه‌ای ندارد و به همین دلیل است که توصیه می‌شود به طور منظم فشار خون خود را نزد پزشک یا ماما در دوران بارداری اندازه‌گیری کنند.با وجود این یک سری نشانه‌هایی وجود دارد که باید خیلی مراقب آن‌ها باشید. در صورتی که هرکدام از این نشانه‌ها را داشتید باید به طور اورژانسی به پزشک یا ماما مراجعه کنید :

سردرد شدیدی که از بین نمی‌رود
مشکلات بینایی، مانند تاری دید یا دیدن نقاط نورانی جلوی چشم
درد شکم یا معده
درد مربوط به پره‌اکلامپسی که معمولاً در بخش بالایی شکم، دقیقاً زیر دنده‌ها و به خصوص در سمت راست ظاهر می‌شود
استفراغ دیرهنگام در بارداری (نه تهوع صبحگاهی اوایل بارداری)
تورم یا پف کردن ناگهانی دست‌ها، پاها یا صورت
وقتی خیلی نتوانید تحرک جنین تان را حس کنید
احساس کسالت

 عوامل خطرساز در ایجاد فشار خون بالا در زمان بارداری
سبک زندگی ناسالم
اضافه وزن یا چاقی و بی تحرکی
 اولین حاملگی
زنان چند قلوزا
 سن حاملگی

اگر فشار خون بالای ۱۴۰/۹۰ mmHg باشد، یا افزایش فشار خون بیشتر از ۱۵ mmHg، از مقداری که در دوران قبل از بارداری اندازه گرفته شده است ، باشد به معنای فشار خون بارداری است.

 راه های اندازه گیری فشار خون
یک دستگاه مانیتور فشارخون از داروخانه تهیه کنید. برای تعیین دقیق تر فشار خون به صورت روزانه، در یک ساعت معین فشار خود را اندازه گیری و در صورت مشاهده هرگونه افزایشی به پزشک مراجعه کنید.

روش درمان فشار خون بارداری به نوع فشار خون و علت بروز آن بستگی دارد:

فشار خون بالای مزمن
اگر بیمار از قبل دچار فشار خون بالا باشد و برای تنظیم آن دارو مصرف می‌کند، احتمالا پزشک از او می‌خواهد که به خوردن داروهای خود ادامه دهد. در صورتی که نوع دارو برای جنین خطرناک باشد، احتمالا پزشک از مادر می‌خواهد که داروی خود را عوض کند یا تا زمان زایمان از خورن دارو خودداری کند. در این حالت، پزشک نوجه ویژه‌ای به چگونگی رشد جنین می‌کند و به همین خاطر احتمالا مادر باید تست‌های سونوگرافی بیشتری از حد معمول انجام دهد. در نزدیکی زمان زایمان، تست‌های بیشتری از مادر گرفته می‌شود تا پزشک اطمینان حاصل کند که کودک او کاملا سالم است. پزشک به دقت وضعیت خود مادر را نیز چک می‌کند و به دنبال علائم ابتلا به پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) خواهد بود.

در این حالت نیازی به انجام درمان نیست اما تمایز دادن فشار خون بالا در بارداری از مراحل اولیه مسمویت بارداری کار مشکلی است بنابراین پزشک به دقت وضعیت بیمار را تحت نظر خواهد داشت تا مطمئن شود که فشار خون بالا او در ادامه تبدیل به مسمومیت بارداری نمی‌شود. ممکن است پزشک برای پیشگیری از مسمومیت بارداری، از بیمار بخوهد که آسپرین یا کلسیم بیشتری مصرف کند. همچنین پزشک از بیمار می‌خواهد که رد هنگام خوابیدن به پهلوی چپ خود بخوابد. این کار به جریان داشتن بهتر خون کمک می‌کند و فشار را از روی رگ‌های خونی بزرگ برمی‌دارد.

مسمومیت بارداری (PIH)
چگونگی درمان مسمومیت بارداری به وضعیت مادر و جنین و زمان زایمان بستگی دارد. تنها درمانی که موجب متوقف شدن مسمومیت حاملگی می‌شود، زایمان کودک است. اگر زایمان بسیار زود انجام شود می‌تواند مشکلات سلامتی جدی برای جنین ایجاد کند اما اگز وضعیت سلامتی مارد یا جنین بسیار وخیم باشد، پزشک انجام دادن زایمان را تجویز می‌کند. اما اگر پزشک با توجه به وضعیت مادر و جنین، تشخیص دهد مه می‌توان بارداری را ادامه داد، دستور به انجام زایمان نمی‌دهد و به جای آن، تا زمان زایمان وضعیت مادر را با دقت زیاد کاملا تحت نظر می‌گیرد. در این مدت زمان، مادر باید مرتبا به پزشک مراجعه کند و آزمایشات خون متعدد بدهد. برای اطمینان از سلامتی مودک نیز تست‌هایی انجام می‌شوند. ممکن است لازم باشد که مادر از محل کار خود مرخص شده و به طور کامل در خانه استراحت کند. در برخی موارد لازم است که مادر در بیمارستان بستری شود.

جلوگیری از فشار خون بالا در بارداری
عوامل خطر مشترک برای فشار خون بالا، مانند چاقی و سابقه فشار خون بالا، می‌تواند از طریق رژیم غذایی و ورزش کاهش یابد. البته، در بارداری، افزایش وزن اجتناب ناپذیر است. برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا باید از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل اجتناب کنید.

بارداری باعث تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات روحی و جسمی می‌شود که می‌تواند استرس ایجاد کند. این مورد مدیریت فشار خون بالا را سخت‌تر کند. تکنیک‌های کاهش استرس مانند یوگا و مراقبه را امتحان کنید.
فشار خون بالا در بارداری معمولاً به مشکلات جدی منجر نمی‌شود. با این حال، اگر درمان نشود، می‌تواند برای مادر و نوزاد تهدید کننده زندگی باشد. اختلالات فشارخون ناشی از فشار خون بالا علت دوم مرگ مادران در بارداری است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *