فرم سینه ها در بارداری و شیردهی چه تغییراتی می کند؟

بافت پستان به طور ثابت و دائم در معرض تغییرات هورمونی است. این هورمون ها در دوران بارداری، شیردهی، قاعدگی و یائسگی مدام در حال تغییر است. بنابراین در طول زندگی ، بخصوص دوران بارداری و شیردهی تغییر قابل ملاحظه ای در شکل و اندازه پستان ها رخ می دهد.اندازه پستان وابسته به بافت چربی پستان می باشد. در دوران شیردهی ، به طور کلی بافت سینه به صورت انبوه می شود و بعد از شیر دهی ، این بافتهای چربی و سایر بافتهای وابسته به این عضو ممکن است تحلیل رود.اما ممکن است هرگز به اندازه و شکل قبلی بازنگردد.
در بعضی از زنان، ممکن است بافت به صورت انبوه باقی بماند و در بعضی دیگر ممکن است تحلیل رود. اما شل شدن یا محکم و انبوه ماندن آن ،تا حد زیادی وابسته به فاکتور ژنتیکی ،اضافه وزن در دوران بارداری و سن شیر دهی است.

● آیا شیر دهی باعث شل شدن یا پهن شدن پستان می شود؟

دگرگونی پستان بعد از زایمان ، اصطلاحی است که می تواند تغییر اندازه این عضورا در این دوران، قبل و بعد از آن به خوبی توصیف کند. زمانی که در مادر در حال شیردهی است ، پوست و خود بافت در نتیجه جریان شیر، کشیده می شود.که بعد از شیردهی ممکن است این کشیدگی ترمیم نشود و بافت سینه کشیده ، اما شل باقی بماند.
این رایج ترین مشکل بعد از شیر دهی است که البته به عنوان مشکل هم نمی توان در نظر گرفت ، بلکه تنها دغدغه خاطری از نظر زیبایی ایجاد می کند. بعضی از زنان از شیردهی به خاطر این تغییر شکل (شل شدن بافت) می ترسند، اما مطالعات نشان می دهد که این کار به تنهایی عامل این تغییر شکل نیست، بلکه عواملی دیگر (حتی بیشتر از شیر دهی )در این تغییر دخالت دارند، نظیر: مقدار توده بدنی فرد که نشان دهنده بافت چربی بدن است، تعداد بارداری ، اندازه(بزرگی) بافت قبل از حاملگی،سن و استعمال دخانیات.

● آیا شیردهی باعث بد فرم شدن پستان می شود؟

حالت هر پستان بعد از شیردهی کاملا متفاوت از دیگری است. بنابر این تغییری که در دوران شیردهی ممکن است در یکی اتفاق بیافتد ربطی به دیگری ندارد و الزاما این تغییر در دیگری نیز اتفاق نمی افتد. مثلا آماس کردن سینه در دوران بارداری، که به علت گرفتگی رگ ها ی خونی این عضو اتفاق می افتد، بسیار رایج است و زمانی که مشکل مرتفع شد،ممکن است عضو به صورت بد فرم باقی بماند.اما باز هم باید اشاره کرد که این یک مشکل نیست ، تنها نگرانی از جهت زیبایی ایجاد می کند.از طرف دیگر هر گونه چروکیدگی و گودی در این عضو می تواند نشانه ای از وجود توده ای غیر طبیعی در زیر بافت باشد وحتما باید با پزشک در میان گذاشت.

● آیا عدم تقارن و تساوی در شکل سینه ها نتیجه شیردهی است؟

بافت پستان به سمت زیر کتف تمایل دارد. و متورم شدن آن به دلیل شیردهی و تحلیل رفتن آن بعد از این عمل می تواند منجر به تغییردر تراز و تقارن آن شود.در خیلی از زنان ، عدم تساوی عضو در هر دو مرحله ، یعنی قبل از بارداری و بعد از شیر دهی دیده می شود.ولی ممکن است یکی از دو پستان ، بعد از شیردهی به شکل و اندازه قبلی باز گردد ، یا تحلیل رود یا بزرگتر از قبل باقی بماند.اما اغلب زنان چون از علت اصلی این تغییر (تعهد به شیردهی به خاطر عشق به فرزند)باخبر هستند ، از بابت این تغییر چندان نگران و ناراحت نمی شوند.

● آیا کسانی که تجربه شیردهی داشته اند باید مرتبا معاینه پستانی انجام دهند؟

مهمترین مشکل پستانی بعد از شیردهی ، همان طور که گفته شد ، تغییر از جنبه زیبایی است ، اما به هر حال باید برای اطمینان از سلامتی این عضو ، معاینات را به صورت مرتب انجام داد.

▪ معاینه شخصی: 
آسانترین روش برای آگاهی و اطمینان از سلامت این عضو است و حتی انجام آن در دوران شیردهی نیز بدون خطر است. بهتر است این کار یک ماه یکبار انجام شود.به خصوص بعد از شیردهی، برای آگاهی از تغییرات اتفاق افتاده ،البته در صورت مشاهده هر گونه توده و یا تغییر شکل غیر طبیعی باید به پزشک اطلاع دهید. اغلب این توده ها خوش خیم است ، اما در هر حال باید ازمایشات لازم انجام شود.

▪ معاینه توسط پزشک:
این کار بهتر است هر یکسال یکبار انجام شود.یا در صورت مشاهده هر نوع تغییر.

▪ ماموگرافی:
این نوع آزمایش به دلیل دقت و ظرافتی که در مشاهد هر نوع توده غیر طبیعی دارد توصیه می شود.البته هر ۶ ماه تا یکسال یکبار بهتر است انجام شود.و انجام این آزمایش در دوران شیردهی بدون اشکال است.و تاثیری بر شیر و نوزاد نخواهد داشت.

از جمله مشکلاتی که در این زمینه نیاز به توجه پزشک دارد عبارتند از:
ـ مشاهده علائمی نظیر تب و آنفولانزا که نتیجه عفونت این عضو است.
ـ دردناکی عضو(فراتر از ناراحتی های نه چندان مهم ناشی از آماس و پر شدن سینه از شیر)
ـ کهیر روی پستان
ـ توده دردناک و قرمز که لمس آن با احساس داغی همراه است. که ممکن است به علت بلوکه شدن شیر در مجرا باشد.
ـ تمایل نوک سینه به سمت درون
ـ مشاهده توده در سینه


باید گفت که شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و کسانی که چنین تجربه ای نداشته اند ،بیشتر در معرض ابتلا هستند.
روشی که برای درمان این تغییر شکل نامناسب پستان بعد از شیردهی وجود دارد ، نوعی جراحی زیبایی به نام ماستوپکسی یا بالا بردن سینه است. که تا اندازه ای می تواند این تغییر های ناخواسته را از بین ببرد.

 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. اکثریت قابل توجه جراحان سینه معتقدند سن، وزن، ژنتیک، و سبک زندگی‌هایی مانند سیگار کشیدن، می‌توانند فرم سینه‌های زنان را تغییر دهند و این محدود به شیردهی نمی‌شود. با اینحال، راه‌هایی برای پیشگیری از تغییر فرم پستان به زنان توصیه می‌شود که می‌تواند نگرانی آنان از این بابت را مرتفع سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.