غذاهای چرب و سنگین در یائسگی ممنوع!

مطالعات اخیر محققان دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد، خوردن شام سنگین و دیر هنگام تهدیدی جدی برای سلامت قلب زنان است.

زنان در دوران یائسگی و پس از آن بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند. این امر ناشی از تغییرات هورمونی است. 

به گزارش ایرنا، این مطالعه با بررسی ۱۱۲ زن با میانگین سنی ۳۳ سال نشان می‌دهد زنانی که در ساعات پایانی روز و قبل از خواب غذاهای سنگین و پرکالری مصرف می‌کنند، در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند.

خوراکی های مفید برای دوران یائسگی، مکمل های دوران یائسگی،  چگونه در دوران یائسگی لاغر شویم،  برای گرگرفتگی یائسگی چی بخوریم،  فواید یائسگی،  چه چیزی بخوریم تا یائسه نشویم،  دوران یائسگی چیست؟

بر اساس این مطالعه نحوه سوخت و ساز، ‌ریتم شبانه‌روزی و ‌چرخه انسولین-کورتیزول نمی‌تواند از وعده‌های سنگین در پایان روز حمایت کند. علاوه بر اینکه بدن نمی‌تواند مواد غذایی مصرفی در پایان روز را به خوبی هضم کند، عدم تحرک در هنگام خواب نیز کالری‌ مصرفی را به انرژی تبدیل نمی‌کند. بر این اساس زنانی که پس از ساعت ۶ بعد از ظهر غذاهای سنگین و پرکالری مصرف می‌کنند، فشار خون، شاخص توده بدنی و قند بالاتری دارند.

محققان توصیه می‌کنند پس از ساعت ۶ بعد از ظهر از مصرف غذاهای سنگین و به ویژه پرکالری اجتناب شود.
بیماری های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است و علائم آن در زنان متفاوت‌تر از مردان است.

بر اساس آمار انجمن قلب آمریکا، برخی از این علائم عبارتند از :
-احساس درد در ناحیه فک، گردن، پشت و بازو
-عرق سرد
-تنگی نفس، احساس سبکی سر و حالت تهوع
-احساس فشار و ناراحتی در قفسه سینه
-معده درد
-خستگی

بر اساس مطالعات، زنان در دوران یائسگی و پس از آن بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند. این امر ناشی از تغییرات هورمونی است و معمولا علائم بیماری در زنان ۵۰ سال به بالا شامل درد در ناحیه معده، گردن، بازو، فک و پشت، قفسه سینه و ضربان نامنظم قلب و تعریق فراوان است.

 دستورالعمل های اصلی رژیم غذایی یائسگی چیست؟

متخصصین تغذیه معمولا توصیه می کنند تا در دوران یائسگی غذاهای متنوع برای دریافت همه مواد مغذی مورد نیازتان بخورید. از آنجا که رژیم خانمها اغلب ازنظر آهن وکلسیم دچار کمبود است، تامین این عناصر دارای اهمیت ویژه می باشد.

بر همین اساس توصیه می شود که کلسیم کافی دریافت کنید.خوردن ونوشیدن ۲-۴ واحد لبنیات وغذاهای غنی ازکلسیم در روز میتواند کمک کند که مطمئن شوید کلسیم کافی در رژیم روزانه دریافت کردید.کلسیم در محصولات لبنی، ماهی با استخوان مثل ساردین و سالمون و بروکلی وحبوبات یافت می شود توصیه برای دریافت کلسیم برای زنان ۵۱ ساله و بالاتر ۱۲۰۰ میلیگرم درروز است.

خانمها در سنین یائسگی باید آهن مصرفیشان را افزایش دهند. خوردن حداقل ۳واحد از منابع غنی از آهن در روزکمک می کند که مطمئن شوید آهن کافی در رژیم غذایی روزانه دریافت کردید. آهن درگوشت قرمز, مرغ, ماهی, تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز, مغزها و دانه های غنی شده یافت می شود مقدار توصیه شده برای آهن در زنان پیرتر۸میلیگرم درروز است.

فیبر کافی بخورید. غذاهای پرفیبر مثل نانهای غلات کامل, غلات, پاستا, برنج, میوه های تازه و سبزیجات بخورید بیشتر زنان بالغ باید ۲۰ میلیگرم در روز فیبر بخورند.

سبزیجات ومیوه جات تازه بخورید. حداقل ۲-۴ واحد از میوه ها و ۳-۵ واحد از سبزیجات در رژیم بخورید.

برچسب مواد غذایی را بخوانید. اطلاعات برچسب بسته ها به شما کمک می کند، انتخاب بهتری برای الگوی زندگی سالم داشته باشید.

آب فراوان بنوشید. این به شما کمک می کند هیدراته بمانید تخمین اینکه چقدر همه ما آب احتیاج داریم غیرممکن است چون به خیلی از فاکتورها مثل میزان خوردن,آب وهوای محل زندگی وفعالیت شما بستگی دارد.قاعده کلی نوشیدن ۸ لیوان آب نیاز روزانه بیشتر افراد را براورده میکند

وزن سالم را حفظ کنید.اگر اضافه وزن دارید با کاهش نسبت اندازه ومقدار غذاهای پرچربی وزن کم کنید نه باحذف وعده ها.رژیم شناس قابل اعتماد یادکترتان به تعیین وزن ایده آل شمامی تواند کمک کند.

غذاهای پرچرب را کاهش دهید. چربی باید ۳۰%کالری رژیم یا کمتر از آن را تامین کند هچنین چربی اشباع به کمتر از ۱۰% کالری محدود شود چربی اشباع, کلسترول و خطر بیماری قلبی شما را افزایش میدهد چربی اشباع در گوشتهای چرب, شیر کامل, بستنی و پنیر یافت می شود کلسترول دریافتی به۳۰۰میلیگرم یا کمتر در روز محدود شود. همچنین سعی کنید دریافت چربی های ترانس را محدود کنید که در روغن سبزیجات, بیشتر چیزهای پخته شده وبرخی مارگارینها یافت میشود چربیهای ترانس همچنین کلسترول وخطر بیماری قلبی شما را افزایش می دهد.

شکر ونمک را درحد اعتدال مصرف کنید دریافت بیش از اندازه سدیم با فشارخون بالا ارتباط دارد. همچنین غذاهای دودی شده نمک سودشده وذغالی شده این غذاهاحاوی سطوح بالای نیترات است که با سرطان ارتباط دارد.

چه غذاهایی ممکن است علائم یائسگی را کاهش دهد؟

غذاهای گیاهی شامل ایزوفلاونها (استروژنهای گیاهی) در بدن مثل شکل ضعیف استروژن عمل می کند، ممکن است به بهبود علائم یائسگی کمک کند بعضی ممکن است به کاهش سطوح کلسترول کمک کند و پیشنهاد شده برای تسکین گرگرفتگی و عرق شبانه. ایزوفلاونها در غذاهایی مثل محصولات سویا مثل توفو وشیرسویا قابل یافت است.

آیا باید از غذاهای معینی در طول یائسگی اجتناب کنید؟

اگر شما گرگرفتگی درطول یائسگی تجربه می کنید، ممکن است دریابید که اجتناب از غذاهای معین و نیز عدم مصرف مشروبات وغذاهای تند وکافئین والکل , شدت و دفعات گرگرفتگی را کاهش می دهد.                 

منبع خبر : برگرفته از asriran

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *