غذاهای مقوی برای کودکان کم وزن/ ۲۰ خوراکی خوشمزه برای وزن گیری کودکان!

غذاهای مقوی برای کودکان کم وزن، غذای مقوی برای کودک یک ساله،  غذای مقوی برای چاق شدن کودک،  غذاهای پرکالری برای کودکان،  غذاهای مقوی برای کودکان سه ساله،  غذاهای مقوی برای کودکان 2 ساله،  افزایش وزن کودک،  وزن گیری کودکان

پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و متنوع برای کودک شما علاوه بر این که برای آنها لذت‌بخش است بلکه باعث وزن گیری مناسب آنها شده و به رشد سالم آنها نیز کمک می‌کند.

پس از طی شش ماه اول زندگی کودک، شیر مادر به تنهایی قادر به تامین مواد غذایی مورد نیاز برای کودک نیست و کودک برای رشد و وزن گیری مناسب نیاز به غذا دارد. مواد غذایی متفاوتی وجود دارد که می‌توان از آنها در رژیم غذایی کودک استفاده کرد که از جمله آنها عبارتند از:

تعدادی از غذاهای مناسب برای افزایش وزن کودکان عبارتند از:

 1- کره رژیمی

کره همیشه بد نیست به خصوص اگر از برندهای معتبر استفاده کنید. این کره‌ها منابع غنی از چربی‌هایی هستند که برای کودکانی که کمبود وزن دارند مناسب است. فقط باید تعادل را در مصرف آنها رعایت کرده و از مصرف زیاد آنها خودداری کنید، مقدار کمی کره به تمام غذاهایی که کودک شما میل می‌کند اضافه کنید.

 2- کره بادام‌زمینی

یکی دیگر از روش‌های افزایش وزن کودک این است که یک شیشه کره بادام‌زمینی خریداری کرده و روی ساندویچ کودک که برای ناهار او آماده کرده‌اید بمالید. کره بادام‌زمینی و کره بادام منابع غنی از چربی‌های غیراشباع و پروتئین هستند که برای افزایش وزن کودک مؤثر است.

۳- شیر و خامه

شیر یک منبع طبیعی از پروتئین و کربوهیدرات است و لازم به توضیح نیست که مواد غذایی مهم دیگری نیز در شیر وجود دارد. کودکان باید حداقل دو لیوان شیر به اشکال مختلف مانند میلک شیک، شیر حبوبات با اسموتی در روز بنوشند. خامه تازه تهیه شده از شیر کامل را نیز می‌توانید به سالاد کودکان اضافه کنید.

۴- پنیر

پنیر سرشار از کلسیم است که برای تقویت استخوان‌ها عالی است و بیشتر کودکان نیز آن را دوست دارند. از آنجا که پنیرها به‌خودی‌خود طعم دار هستند لازم نیست شما میان وعده‌های طعم دار دیگر نیز همراهان به کودک بدهید. سعی کنید به جای آن به کودک بیسکوئیت‌های کم‌نمک بدهید.

۵- ماست

از آنجا که خوردن ماست آسان است و برای سلامت روده‌ها نیز مفید است برای کودکان و خردسالان بسیار مفید است. به هر حال، از مصرف ماست‌های شیرین که طعم‌دهنده‌های مصنوعی دارند پرهیز کرده و به جای آن از ماست ساده استفاده کنید.

۶- تخم‌مرغ‌ها

تخم‌مرغ‌ها منابع غنی از پروتئین هستند و هر ۱۰۰ گرم تخم‌مرغ حدود ۱۳ گرم پروتئین دارد. روش‌های بسیار متنوعی وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آنها تخم‌مرغ را در برنامه غذایی روزانه کودک قرار دهید. تخم‌مرغ‌ها همچنین حاوی ویتامین آ و ویتامین ب ۱۲ هم هستند که برای رشد طبیعی کودک ضروری است. یک تخم‌مرغ در روز نیاز به استفاده از مکمل‌های ویتامینی دیگر را برطرف می‌کند.

۷- موز

موز یک منبع طبیعی انرژی است که خوردن فقط یک عدد از آنها حدود ۱۰۵ کالری دارد. موز همچنین کربوهیدرات لازم برای کودک را تأمین کرده و به تأمین چربی سالم برای بدن وی نیز کمک می‌کند. بهترین فاکتور در موز این است که بسیار سازگار و تطبیق‌پذیر است، شما می‌توانید موز را با میلک شیک با پودینگ مخلوط کرده و همراه با شکلات و خامه میل کنید. کودک شما نیز در هنگام خوردن موز با سختی و ناراحتی روبرو نمی‌شود.

 8- آواکادو

آواکادو نیز یکی دیگر از انتخاب‌هایی است که می‌تواند برای کودکان با وزن کم مفید باشد زیرا حاوی چربی و کالری بوده که هر دو برای افزایش وزن ضروری هستند. آواکادو همچنین سرشار از مواد مغذی است که آنها را به عنوان یک انتخاب سالم‌تر در بین غذاهای چرب دیگر مطرح می‌کند. آواکادو را قطعه‌قطعه کرده و میل کنید.

۹- آجیل‌ها و مغزیجات

کودکانی که تنقلات را دوست دارند از خوردن مغزیجات و آجیل لذت می‌برند که سرشار از چربی‌های غیراشباع هستند. کودکان و خردسالانی که نمی‌توانند مغزیجات و آجیل را بخورند می‌توانند به جای آن از کره آجیل یا اسموتی استفاده کنند.

۱۰- مرغ

پروتئین برای ساخت عضلات ضروری است و به همین دلیل، مصرف مرغ برای کودکان و خردسالانی که کمبود وزن دارند یک انتخاب عالی است. مرغ به راحتی در دسترس بوده و مقرون به‌صرفه‌تر از سایر گوشت‌ها است، همچنین متنوع و لذیذ بوده که می‌توان آن را همراه با برنج، سوپ، سبزیجات و… طبخ نموده و میل کرد.

۱۱- سیب‌زمینی

اگر شما برای افزایش وزن کودک خود تلاش می‌کنید باید رژیم غذایی او حداقل ۴۰ درصد کربوهیدرات داشته باشد و بهترین منبع برای تأمین این ماده مغذی نیز سیب‌زمینی است. سیب‌زمینی حاوی آمینواسیدهایی ماند آرژنین و گلوتامین است که برای افزایش وزن سالم کودکان و خردسالان مؤثر است. باید مقادیری بیشتری سیب‌زمینی در برنامه غذایی کودک قرار دهید.

۱۲- گوشت قرمز لخم

گوشت قرمز لخم مانند گوشت گوساله یا گوشت گاو یک منبع غنی از آهن و چربی است که هر دو برای افزایش وزن و رشد کودکان ضروری هستند. اگر شما از این مواد غذایی در رژیم غذایی کودک استفاده نمی‌کنید، از امروز شروع کنید. از قطعات تازه گوشت فراوری نشده و سالم استفاده کنید که مواد افزودنی و نگهدارنده¬های مضر نداشته باشند.

 13- میوه‌های گرمسیری

میوه‌ها و سبزیجات، جبران‌کننده کسری پروتئین در رژیم غذایی کودکان هستند. مقدار زیادی کره به سبزیجات بخارپز شده اضافه کنید تا خوشمزه شوند. از پاپایا، انبه، آناناس و میوه‌های دیگر که شیرینی طبیعی دارند و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند استفاده کنید تا وزن کودک افزایش یابد. به کودک خود سالاد میوه یا یک لیوان آب‌میوه تازه بدهید.
به یاد داشته باشید که خوردن به تنهایی باعث افزایش وزن کودک نمی‌شود. اگر کودک بیمار باشد یا دچار سوءتغذیه شده باشد بهتر است با پزشکی که قادر به ارائه برنامه‌های غذایی شخصی برای وی باشد مشورت کنید.

۱۴- گندم کامل

گندم اغلب توسط بسیاری از افراد به عنوان یک غذای افزایش دهنده وزن در نظر گرفته نمی‌شود، اما استفاده از گندم کامل در غذای کودک باعث افزایش وزن پایدار در کودک می‌گردد. این ماده غذایی یک منبع عالی از فیبر رژیمی با چربی کم است.

گندم کامل را می‌توان بصورت هریسه سویای گندم، فرنی گندم، پنکیک گندم کامل، هریسه گندم، هریسه لوبیا و گندم استفاده کرد.

۱۵- جو دوسر

غذای دیگری که بطور غیر مستقیم باعث افزایش وزن کودک می‌شود، جوی دوسر است. جوی دوسر دارای میزان کمی چربی اشباع و کلسترول است و سرشار از منگنز، منیزیم، تیامین و فسفر است. جوی دوسر تنها غلاتی است که حاوی حبوبات مانند پروتئین است.

۱۶- آووکادو

آووکادو را می‌توان بعد از ۶ ماهگی مصرف کرد. آووکادو سرشار از فیبر رژیمی و مقدار پایین چربی اشباع است.

آووکادو را می‌توان بصورت پوره و بعد از یک سالگی بصورت میلک‌شیک و اسموتی تهیه کرد.

۱۷- روغن زیتون

روغن زیتون دارای چربی تک‌سیرنشده بیشتری نسبت به روغن‌های دیگر بوده و یک گزینه‌ی سالم‌تر از روغن سایر سبزیجات می‌باشد. غذای کودک را می‌توان با روغن زیتون خام تهیه کرد. 

۱۸- روغن نارگیل خام

روغن نارگیل به افزایش وزن و تسهیل هضم در کودکان کمک می‌کند. می‌توان آن را هنگام پختن غذای کودک اضافه کرد.

۱۹- نخود فرنگی

نخود فرنگی را نیز می‌توان بعد از ۶ ماهگی به کودک داد. نخود فرنگی در میان مغذی‌ترین سبزیجات قرار دارد که می‌تواند به عنوان اولین غذای جامد نوزاد استفاده کرد. این سبزی سرشار از فیبر رژیمی، تیامین، ویتامین ث و منیزیم، نیاسین،‌ فسفر، ویتامین A و B6 می‌باشد.

نخود فرنگی را می‌توان بصورت پوره و سوپ سبزی استفاده کرد. 

۲۰- گلابی

گلابی را می‌توان به عنوان یکی از اولین غذاهای جامد برای کودک و افزایش وزن وی مصرف کرد. گلابی یکی از میوه‌هایی است که سرشار از آهن می‌باشد و منبع خوبی از فیبر رژیمی، ویتامین B6 و C نیز است.

گلابی را می‌توان به صورت پوره،‌پوره سیب و گلابی و بعد از ۸ ماهگی نیز در پن‌کیک استفاده کرد. 

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. سلام دوستان اهل مطالعه و تجربه

    _شیر مادر دقیقا چه ویتامین ها و مواد معدنی کم داره؟ چی بخوریم که از طریق شیر به نوزاد برسه؟
    _ یکی از فرزندانم چهار ساله یک ساق پاش حس می کنم قوسش بیشتره…لابد یک سلسله ویتامین های آن کمه آیا ویتامین دی آن از همه کم تره ؟
    _ لدفن راهنمایی…♧♧♧

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *