غذاهای آماده باعث ناباروری مردان می شود!

رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم گفت: تغییر سبک زندگی طی سالهای اخیر و گسترش مصرف غذاهای آماده (فست فود) و به طور کلی تغذیه ناسالم یکی از دلایل آسیب به توان تولیدمثلی مردان جوان و افزایش ناباروری در میان آنان است.
دکتر ابوطالب صارمی با اعلام این مطلب افزود: یافته‌های پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد مواد غذایی ناسالم سبب آسیب به اسپرم‌ها (سلولهای جنسی مردانه) در مردان سالم شده، کیفیت تولید مثل آنان را نسبت به مردانی که از غذاهای سالم مصرف می‌کنند، نامطلوب کرده است.
 
 
وی ادامه می‌دهد: نتایج یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد، مصرف چربی‌های ترانس (چربی‌های غیر اشباعی) علاوه بر خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر (عروق قلب) سهم زیادی در آسیب رسانی به توان تولید مثلی مردان جوان دارد. 
 
 
گفتنی است، روغن‌های فرآوری شده که برای بهبود طعم غذاهای آماده از آن استفاده می‌شود، عمدتا ارزان قیمت و دارای چربی‌های ترانس هستند. 
 
 
از سوی دیگر، شواهد علمی نشان می‌دهد استرس‌های محیطی، تامین هزینه زندگی و کار در دو شیفت، باعث سرد مزاحی در مردان ایرانی شده که این مساله بر باروری آنان تاثیر منفی بر جای می‌گذارد. چندی پیش نتایج یک پژوهش انجام شده در کشور نشان داد، آمار ناباروری در کشور حدود ۲۰ درصد و بیش از استانداردهای جهانی (۱۲ تا ۱۵ درصد) است. 
 
 
دکتر صارمی به غیر از مصرف غذاهای آماده از انواع آلاینده‌های محیطی که ناشی از زندگی شهرنشینی است،‌ نام برد و تصریح کرد: آلاینده‌های محیطی مانند آلودگی هوا، آب، مواد شیمیایی در محیط‌های شغلی و زندگی، پرتوها و تشعشعات محیطی، همه و همه سبب شده که نه تنها حجم بلکه کیفیت اسپرم‌ها نیز کاهش یابد که این عوامل تاثیر نامطلوبی بر ناباروری بر جای گذاشته است. 
 
 
وی خاطرنشان کرد با توسعه دانش پزشکی در زمینه درمان ناباروری به کمک شیوه‌های جدید از قبیل آی یو آی، آی وی اف، میکرواینجکشن و دیگر روشها به طور طبیعی می‌بایست، شاهد کم شدن آمار ناباروری باشیم، اما به دلیل رشد و توسعه شهرنشینی و تغییر سبک زندگی از سوی دیگر شاهد افزایش ناباروری از سوی مردان هستیم که انتظار می‌رود با تغییر سبک زندگی، اقدام برای صاحب فرزند شدن در سنین جوانی (قبل از ۳۵ سالگی برای زنان) و مراجعه به هنگام به پزشک متخصص در صورت تاخیر در بارداری بتوان تا حد زیادی شانس بارداری و باروری را افزایش داد.
 
برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *