عوامل موثر بر رشد جنین در بارداری!

اگر تجربه‌ی مادر شدن داشته باشید یا همین الان باردار باشید پس حتما می‌دانید که هر کاری که انجام می‌دهید چگونه بر رشد و تکامل جنین اثر می‌گذارد. همین موضوع در مورد ظاهر کودک نیز صدق می‌کند. اینکه نوزاد شما چه شکلی است نه تنها به همسری که انتخاب می‌کنید بلکه به محیطی که در آن زندگی می‌کنید، غذایی که می‌خورید و… نیز بستگی دارد. اینها تنها چند عامل موثر در ظاهر کودک بودند. 

چه عواملی بر ظاهر و رشد جنین

برای رشد جنین چه باید کرد؟

عواملی همچون رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب مادر در طول مدت بارداری، جثه بدنی والدین، استرس روانی، عوامل شغلی و وضعیت معیشتی خانواده، مصرف سیگار و همچنین عوامل دیگر مانند عفونت های مایع آمینوتیک و واژینوز باکتری، موجب نارس متولد شدن نوزاد یا کم وزنی جنین می شود.

نقش تغذیه مادر در رشد جنین

با توجه به تحقیقات انجام شده در کشورهایی که به دلایلی با فقر و محرومیت غذایی روبه رو بودند دانشمندان به این نتیجه رسیدند که بر اثر نرسیدن مواد غذایی به مادر در دوران بارداری وزن کودک به شدت کاهش می یابد و اگر مادر از تغذیه خوب و کافی برخوردار باشد ، وزن نوزاد افزایش می یابد.

اگر زن باردار، مثلا از خوردن مواد پروتئینی غافل شود و از آن میزان لازم استفاده نکند یکی از اثراتی که می تواند بر روی جنین او بگذارد کوچک ماندن مغز کودک خواهد بود یا از آنجا که نقش ویتامین آ در ساختمان داخلی سلول ها و شکل گیری و سلامت استخوا ن ها ، دندان ها ، چشم و پوست مهم می باشد ، کمبود آن می تواند به هر یک از این بخش ها چه در قوه بینایی چه در استحکام دندان ها و استخوان ها ضرر برساند و یا با توجه به این که ویتامین ث مقاومت بدن را در برابر عفونت زیاد می کند، کمبود آن می تواند مقاومت در برابر عفونت را کاهش دهد.

بازی DNA و ژنتیک

همه می‌دانند که DNA نقش مهمی در تعیین ظاهر جنین دارد. هر چند ژن پدر و مادر هر دو در این امر دخیلند اما همه‌ی این ژن‌ها توسط کودک شما دریافت نمی‌شوند. اساسا کودک شما ترکیبی از DNA شما و همسرتان خواهد بود. بنابراین این قضیه می تواند یکی از دلایل ریز نقش بودن یا درشت بودن جنین باشد.

بارداری و الکل

هر چند بارها شنیده‌اید و مکررا گفته شده اما ارزش یادآوری را دارد: مصرف الکل توسط مادر باردار، تاثیرات بسیار چشمگیری بر جنین در حال رشد دارد. الکل می‌تواند مرگ جنین را به دنبال داشته باشد. در مورد ظاهر کودک نیز خوب است بدانید الکل می‌تواند سبب شود کودک شما ظاهری خاص پیدا کند، مثلا چشم‌هایی بسیار ریز و کوچک یا لب‌هایی بسیار باریک.

اسید فولیک

اسید فولیک اهمیت ویژه‌ای طی دوران جنینی دارد زیرا به تشکیل ستون فقرات جنین کمک می‌کند. در واقع کمبود این ماده‌ی مغذی می‌تواند موجب اسپاینا بیفیدا یا مهره شکاف دار شود. به همین علت است که اغلب پزشکان برای مادران باردار مکمل اسید فولیک تجویز می‌کنند. پس اسید فولیک هم در ظاهر کودک‌تان نقش دارد.

مدام سفر کردن در بارداری

مدام سفر کردن طی بارداری می‌تواند بر ظاهر کودک اثر بگذارد. مکررا با هواپیما سفر کردن می‌تواند جنین در حال رشد را در معرض تشعشعات خورشید قرار بدهد که برای او مضر است و می‌تواند بر ظاهرش نیز تاثیر بگذارد. بنابراین اگر مجبورید در دوران بارداری‌تان مکررا سفر کنید از پزشک خود در این زمینه راهنمایی بخواهید.

ژن‌های مربوط به رنگ پوست

اگر شما و همسرتان رنگ پوست متفاوتی داشته باشید فرزندتان به احتمال زیاد با رنگ متفاوتی متولد خواهد شد. حتما متوجه شده‌اید که به طور کلی والدین با رنگ پوست روشن بچه‌هایی با رنگ پوست روشن دارند و والدین با پوست تیره، بچه‌هایی با پوست تیره. مطمئنا این تصادفی نیست اما تنها یک ژن هم دخیل نیست، بلکه ترکیبی از ژن‌های گوناگون هستند که بر رنگ پوست نوزاد کوچک شما اثر می‌گذارند.

وضعیت فیتنس‌ و وضعیت بدنی شما

هم عادات سالم و هم عادات ناسالم بر جنین اثر می‌گذارند. بنابراین عادات غذایی و فیزیکی شما تفاوت‌هایی در ظاهر جنین‌تان ایجاد می‌کنند. مثلا اگر شما به عنوان مادر باردار، چاق باشید کودک‌تان هم ممکن است چاق شود. اما خوشبختانه می‌توانید با انجام ورزش‌هایی تحت نظر مربی و پزشک در دوران بارداری، تاثیرات وزن خود بر جنین‌تان را کاهش بدهید.

کافئین

اگر مادر بارداری هستید که عاشق قهوه‌اید، سعی کنید دست کم در این دوران، کافئین مصرف نکنید چون بر سایز جنین هنگام تولد اثر می‌گذارد. ممکن است نوزاد، کوچک‌تر و لاغرتر از حد نرمال به دنیا بیاید. بنابراین جدی‌تر به این موضوع فکر کنید.

ویتامین D خورشید

هر چند ضد آفتاب می‌زنیم و از پوست‌مان در برابر تابش خورشید محافظت می‌کنیم اما همه‌ی ما می‌دانیم که نور خورشید و ویتامین D که با کمک آن در بدن ما ساخته می‌شود تا چه اندازه مهم است. به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نگرفتن می‌تواند سبب شود جنین با وزن کم متولد شود. پس سعی کنید طبق توصیه‌ی پزشک‌تان از نور خورشید استفاده کنید. فراموش نکنید که کمی نور خورشید به هیچکس ضرر نمی‌زند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *