عوارض هیپوکسی نوزاد/ نرسیدن اکسیژن به مغز جنین

نوزادان نارس برای بروز فلج مغزی در معرض خطر بیشتری قرار دارند ولی عفونتهای ویروسی، نرسیدن اکسیژن به مغز کودک در حین زایمان و ضربه به سر جنین از موارد مهمی هستند که می‌توانند باعث آسیب سلول‌های مغزی و به دنبال آن، فلج مغزی شوند…

یک متخصص بیماری های اطفال گفت: نرسیدن اکسیژن کافی به جنین (هیپوکسی) در دوران بارداری می‌تواند عوارض بسیار زیادی از جمله ابتلای کودک به بیماری «سی پی» (C P) را در پی داشته باشد.

دکتر مجید شهبازی با بیان این‌که «سی پی» در حقیقت نرسیدن اکسیژن به مغز (هایپکسی) است، توضیح داد: این بیماری، نوعی فلج مغزی است که بسته به میزانی که خون و اکسیژن به مغز نرسیده باشد می‌تواند عوارضی قبل از تولد بر جای بگذارد.

وی تصریح کرد: رایج‌ترین مشکلی که می‌تواند در دوران جنینی، فرد را به بیماری «سی پی» مبتلا سازد، پیچیدن بند ناف به دور گردن است که در این وضعیت جنین دچار حالت خفگی می‌شود.

شهبازی افزود: حالت پیش آمده ممکن است در عرض پنج الی شش دقیقه نرسیدن خون به مغز و کم شدن اکسیژن دریافتی جنین به وجود بیاید.

این متخصص اطفال اظهار داشت: علاوه برعامل مذکور، تنگی کانال، بزرگ بودن سر جنین، جفت سر راهی، خونریزی شدیدی که مانع خون‌رسانی شود و هرعامل دیگری که منجر به نرسیدن اکسیژن کافی به جنین باشد، می تواند عامل به وجود آورنده این اختلال مادرزادی شود.

وی به عوارض برجای مانده از این آسیب مغزی اشاره کرد و گفت: معمولا به محض به دنیا آمدن نوزاد، با مشاهده علائم بالینی مانند شل و لخت بودن اندام‌های حرکتی، دیر گریه کردن و علائم دیگر می‌توان به این نقص مادرزادی پی برد.

شهبازی افزود: کودک مبتلا به «سی پی» اختلال در تکلم و یا تاخیر در آن خواهد داشت، قادر به حرکت یک یا قسمت‌های مختلف بدن نخواهد بود، در واقع تاخیر در روند تکاملی اندامی از ویژگی‌های مبتلایان به این بیماری است.

به گفته وی، اگر چه بخشی از این اختلالات برگشت پذیر است، اما فعالیت وابسته به بخش اصلی مغز که نکروز (مرده) شده است، قابل برگشت نخواهد بود، در موارد شدید علاوه بر مشکلات گفتاری و حرکتی در این کودکان، عقب‌ماندگی ذهنی هم ممکن است دیده شود.

این متخصص اطفال عنوان کرد: در اغلب مواقع با بررسی‌های قبل و هنگام زایمان، در صورت تشخیص وجود عواملی مانند تنگی کانال زایمان و یا پیچیدن بندناف به دور گردن جنین، متخصص زنان باید هوشیارانه با تغییر روش زایمان و یافتن راه حل مناسب به کمک دیگر پزشکان از این عارضه جلوگیری به عمل آورد. رعایت احتیاط و جلوگیری از فشار به سر نوزاد در هنگام زایمان چه در سزارین و چه در زایمان طبیعی در این مسئله حائز اهمیت است.

تاثیر جادویی توانبخشی در بهبود مبتلایان به «سی پی»

با تشخیص زودهنگام فلج مغزی، بهبودی و طول عمر بیمار، بستگی به شدت و ضعف بیماری دارد و در موارد شدید، اگر فلج مغزی با بیماریهایی همچون بیماریهای قلبی، تنفسی، عفونت های شدید ریوی، اختلال در بلع و… همراه شود، می‌تواند منجر به مرگ بیمار نیز بشود، ولی در موارد خفیف ، با بهبود قابلیت های جسمی – شناختی فرد مبتلا به کمک توانبخشی، روند طبیعی زندگی فرد دنبال می شود.

همچنین دکتر امیر حسابی، متخصص اطفال نیز دراین‌باره توضیح داد: اختلال حرکت در کودکان زمان نشستن، راه رفتن و صحبت کردن تا یک‌سالگی کاملا مشخص می‌شود، بنابراین بهتر است هرچه زودتر در زمینه بهبود وضعیت این کودکان اقدام شود.

وی افزود: بسیاری از این کودکان از لحاظ ذهنی مشکلی ندارند و با بازگرداندن بخش‌های حرکتی در آینده می‌توانند حتی فعالیت های ورزشی، نظیر فوتبال نیز فعالیت داشته باشند و از زندگی عادی در جامعه برخوردار شوند.

این متخصص اطفال، بیماری «سی پی» را اختلال موتور نیز نامید و گفت: توانایی‌های قابل برگشت این کودکان از طریق فزیوتراپی، گفتاردرمانی و توانبخشی انجام می‌شود، اگرچه در بسیاری از آنان ۱۰۰ درصد قابل برگشت نیست، اما تا ۸۰ درصد می‌توان عوراض این بیماری را برگرداند و در برخی از مواقع می‌توان با استفاده از پروتزهای مناسب به حرکت اندام این بیماران کمک کرد.

منبع خبر : سلامت آنلاین

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *