عوارض نونوکسینول ۹ چیست؟!/ کرمها و ژلهای ضد بارداری

نونوکسینول ۹ یا دلفن ضرر دارد؟!

ژل های ضد بارداری که در واقع، مواد شیمیایی اسپرم کش هستند، یکی از وسایل پیشگیری از حاملگی به شمار می آیند. این مواد، قبل از آمیزش، در مهبل قرار داده میشود و از رسیدن اسپرم به تخمک و ایجاد حاملگی جلوگیری می کند. این مواد به صورت شیاف مهبلی، ژل، کرم، خمیر، کف و اسپری وجود دارد.

یکی از انواع این مواد که در ایران وجود دارد کرم «نونوکسینول ۹» است که باید ۱۰ دقیقه قبل از مقاربت، مقداری از کرم با آپلیکاتور (لوله) به داخل مهبل ریخته شود. قبل از هر بار مقاربت، استعمال کرم ضروری است.

مدت اثر آن ۱ ساعت است و پس از آن در صورت نیاز باید دوباره استعمال گردد. قبلا برخی محققین عقیده داشتند که مصرف این کرم میتواند موجب ناهنجاری جنین شود. البته این مسئله امروزه مردود شناخته شده است. بعد از مقاربت، شستشوی مهبل ضروری نیست و در صورت نیاز به شستشو باید شستشوی مهبل حداقل تا ۶ ساعت بعد از مقاربت به تعویق افتد.

در صورت مصرف این کرم ممکن است سوزش یا تحریک مهبل یا آلت تناسلی مرد عارض گردد که معمولا خفیف است ولی در صورت شدت باید مصرف کرم قطع شود. نام تجارتی این کرم، دلفن (Delfen) است.

بطور کلی این کرم فاقد عوارض عمومی یا موضعی جدی است و علاوه بر این، دارای اثر ضدعفونی کننده و جلوگیری از عفونت های آمیزشی نیز هست.

استفاده از این روش بیشتر برای زوج هایی که مقاربتهای گاه گاهی و پراکنده دارند و فاقد برنامه ی تنظیم خانواده ی منظمی هستند مفید است. متأسفانه خطر حاملگی در این روش نسبتا بالا است (بطور کلی خطر حاملگی در مصرف کنندگان این کرم بین ۲ تا ۳۹ درصد است).

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *