عوارض خطرناک کم وزنی نوزادان

امروزه تولد نوزاد کم وزن یکی از جدی ترین مشکلات بهداشتی جهان محسوب می شود. نوزادان نارس و کم وزن به دلیل شرایط خاص خود قادر به سازگاری با محیط خارج از رحم نیستند و بیشتر در معرض خطر مرگ و میر قرار دارند. در ایران دو سوم مرگ و میر نوزادان در ۲۴ ساعت اول پس از تولد در نوزادان کم وزن اتفاق می افتد. 

نوزادان کم وزن سه برابر نوزادان با وزن طبیعی دچار عوارض تکامل عصبی و ناهنجاری های مادرزادی می شوند این نوزادان حتی در دوران کودکی هم به میزان بالاتری نسبت به نوزادان متواد شده با وزن طبیعی به اختلالات حرکتی، گفتاری، شنیداری و عدم توانایی یادگیری مبتلا می شوند به طوری که احتمال بروز فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی، مرگ ناگهانی، عفونت خون و اسهال درکودکانی که کم وزن به دنیا آمده اند، بیشتر است.

وضعیت تغذیه، فعالیت و استراحت، روابط اجتماعی در دوران بارداری و به طور کلی سبک زندگی مادر باردار با وزن زمان تولد نوزاد ارتباط دارد. مادرانی که به نوع و میزان مواد غذایی، نحوه فعالیت و استراحت خود در دوران بارداری اهمیت می دهند و از حمایت های اجتماعی برخوردار هستند، راه مناسبی جهت رشد و تکامل جنین خود در پیش گرفته اند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *