عوارض جانبی واکسن گارداسیل یا زگیل تناسلی/ واکسن HPV در بارداری و شیردهی؟!

HPV ویروسی است که از طریق تماس پوست با پوست شامل تماس جنسی از طریق مقاربت واژینال، دهانی و مقعدی منتقل می‌شود. کاندوم به طور کامل از عفونت HPV جلوگیری نمی‌کند، چونکه کاندوم تمام پوست ناحیه در معرض خطر را نمی پوشاند همچنین خیلی بعید است که HPV از طریق تماس با اشیاء مثل سنگ دستشویی منتقل شود!

عوارض جانبی واکسن گارداسیل، واکسن گارداسیل در دوران بارداری، واکسن گارداسیل در شیردهی، واکسن گارداسیل و بارداری، قیمت واکسن گارداسیل،  واکسن گارداسیل بعد از ابتلا،  واکسن گارداسیل در ایران
ویروس HPV شایع ترین عفونت منتقله از راه جنسی می باشد ، تقریبا اکثر زنان و مردانی که از نظر جنسی فعال هستند در طول زندگی خود به ویروس HPVمبتلا می شوند. این ویروس با ویروس HIV و HSV متفاوت می باشد.

اکثر عفونت های ناشی از ویروس HPV منجر به بروز علائم نمی شوند و یا خود به خود بهبود می یابند ، اما گاهی این عفونت پایدار بوده و موجب بروز زگیل تناسلی یا ضایعات پیش سرطانی می شود. عفونت پایدار با انواع HPV پرخطر (انکوژن) می تواند موجب ابتلا به سرطان سرویکس، واژن ، ولو، پنیس، مقعد، دهان و گلو، پشت حلق از جمله قاعده زبان و لوزه ها( اوروفارنکس) شود. در اغلب موارد سرطان سال ها یا حتی دهه ها بعد از ابتلا به HPVرخ می دهد.

شایع ترین HPVهای پر خطر نوع ۱۶ و ۱۸ می باشد. عفونت پایدار با انواع HPVکم خطر ( غیر انکوژن) موجب ابتلا به زگیل های تناسلی و ندرتاً زگیل های حنجره می شود. انواع کم خطر اغلب موجب تغییرات خوش خیم یا تغییرات با درجه پایین ( Low grade) در سرویکس می شوند.

شایع ترین HPVهای کم خطر نوع ۶ و ۱۱ می باشد. افراد با ضعف سیستم ایمنی ( افراد مبتلا به HIV / ایدز ) توانایی کمتری برای مقابله با این ویروس دارند در نتیجه احتمال ابتلاء آن ها به زگیل های تناسلی و انواع سرطان های ناشی از HPVبیشتر می باشد.

چند پرسش رایج درباره واکسن زگیل تناسلی

آیا تزریق واکسن گارداسیل در دوران بارداری مجاز است؟

خیر تزریق واکسن گارداسیل در دوران بارداری مجاز نیست. واکسیناسیون برای زنان باردار توصیه نمی شود. مطالعات نشان داده اند که واکسن های HPVدر زنانی که در دوران بارداری واکسینه شده اند مشکلی ایجاد نمی کند اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. هیچ زن بارداری نباید هیچ دوزی از واکسن را تا اتمام دوران بارداری خود دریافت نماید. اگر فردی تصمیم به بارداری دارد باید قبل از اقدام برای باردار شدن واکسینه شود

دریافت واکسن در دوران بارداری دلیلی بر خاتمه بارداری نیست اما اگر فردی بعد از دریافت یک یا بیش از یک دوز از واکسن متوجه بارداری خود شد باید دوزهای تکمیلی واکسن را بعد از اتمام بارداری دریافت نماید.

آیا تزریق واکسن گارداسیل در دوران شیردهی مجاز است؟

هنوز مشخص نیست که مواد حاصل از تزریق واکسن گارداسیل از شیر عبور می کند یا خیر

تداخلات دارویی با واکسن گارداسیل؟

بعضی از داروهایی که ممکن است با این واکسن تداخل داشته باشند عبارتند از: ضدانعقادهایی نظیر وارفارین، داروهای شیمی درمانی سرطان، کورتیکواستروییدها (مانند پردنیزون، دگزامتازون)، داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند (مانند سیکلوسپورین، تاکرولیموس).

آیا تزریق این واکسن بصورت همزمان با سایر واکسنها مجاز است؟

بله این واکسن را می توان در هر زمان همراه با واکسن های دیگر، البته در مکان جداگانه از بدن و با سرنگ جداگانه تزریق کرد .

آیا پس از تزریق واکسن نیازی به پاپ اسمیر دوره ای هست؟

بله تزریق واکسن باعث حذف نیاز به پاپ اسمیر دوره ای نیست.

آیا HPV یا ویروس زگیل تناسلی، می تواند از طریق سکس دهانی هم منتقل شود؟

بله، احتمال انتقال از راه تماس جنسی مقعدی و واژینال بیشتر است، ولی از راه سکس دهانی هم منتقل می گردد.

 آیا HPV بجز زگیل تناسلی، مشکل دیگری هم ایجاد می کند؟

بله، این ویروس رایجترین دلیل سرطان دهانه رحم است. همچنین ممکن است سبب سرطان اندام تناسلی زن و یا آلت مرد و نیز سرطان ناحیه مقعد هم بشود.

  آیا می توان از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

 بله، بهترین راه، پرهیز و وفاداری زوجین به یکدیگر است. استفاده درست و همیشگی از کاندوم هم احتمال انتقال را بسیار کمتر می کند.
واکسن اچ پی وی هم در پیشگیری از ابتلا نقش بسزایی دارد.

  آیا زگیل تناسلی درمان دارد؟

خیر، در بسیاری موارد، این عفونت به خودی خود از بین می رود، ولی در حال حاضر، درمانی برای از بین بردن این ویروس وجود ندارد.
مسائل پوستی مربوط به زگیل نیز درمانهایی دارد که متخصصین پوست آن را به شما ارائه می کنند.
انجام روتین نمونه برداری ی از دهانه رحم ( پاپ اسمیر ) در تمامی زنانی که از نظر جنسی فعال هستند و بالای بیست و یک سال دارند، توصیه می شود. چراکه در صورت ابتلا به مراحل اولیه سرطان دهانه رحم، می توان آن را درمان نمود.

عوارض جانبي واکسن گارداسيل یا HPV چیست؟!

شايعترين عارضه سردرد است .تب،تهوع ، سرگيچه، درد در ناحيه تزريق ، تورم ،خارش،غش کردن و آسيب به خود در ربع ساعت اوليه وجود دارد . معمولا ۱۵ دقيقه پس از انجام واکسن، فرد تحت مراقبت قرار مي گيرد، چون امکان حساسيت به مخمر موجود در واکسن ممکن است سبب آلرژي شديد شود. تزريق اين دارو در خانمهاي باردار ممنوع است. همچنين در کودکان زير ۹ سال و افرادي که ضعف سيستم ايمني دارند ممنوعيت تجويز دارد .

تداوم اثر اين واکسن ومدت زماني که فرد را حفاظت مي کند هنوز کاملا مشخص نيست. گارداسيل از همه انواع سرطانهاي دهانه رحم پيشگيري نمي کند. بنابراين مهم است بدانيم که زنان بايد تست پاپ اسمير وغربالگري از نظر سرطان رحم را انجام دهند .گارداسيل بعنوان درمان سرطانهاي رحم ، مقعد و…. کاربرد ندارد.

محققان مي گويند زنان و دختراني که به منظور پيشگيري از ابتلا به سرطان رحم ، واکسن گارداسيل دريافت مي کنند به احتمال ضعيف ممکن است مبتلا به اختلالات شديد عصبي گردند.

تحقيقات نشان ميدهد که درست شش هفته بعد از دريافت واکسن گارداسيل درصد ابتلا به اختلال عصبي افزايش مي يابد.

يکي از اين اختلالات “سندرم گوليان بار” مي باشد که منجر به بروز اختلال در سيستم اعصاب حرکتي مي گردد.

“سندرم گوليان بار” يک اختلال عصبي نادر اما خطرناک است که در آن سيستم ايمني بدن به بخشي از سيستم عصبي حمله مي کند. اين عملکرد غلط سيستم ايمني با عفونت (مثل ويروس آنفولانزا) و يا ساير بيماري ها نيز تحريک مي شود. حتي عمل جراحي و يا واکسناسيون نيز ممکن است منجر به بروز اين سندرم شود. اما هنوز ارتباط بين اين سندرم و واکسناسيون مشخص نشده است.

HPV چگونه منتقل می شود؟

HPV از طریق رابطه جنسی با فرد مبتلا انتقال می یابد. HPVحتی زمانیکه فرد مبتلا علامت یا نشانه ای ندارد قابل انتقال می باشد. از آن جایی که علائم ابتلا به HPVمی تواند سال ها بعد از برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا بروز پیدا کند، تشخیص زمان ابتلا دشوار می باشد.

چگونه می توان ابتلا به HPV را تشخیص داد؟

تست تایید شده ای برای تشخیص HPVدر دهان یا حلق وجود ندارد. تست های غربالگری HPVبا شناسایی ضایعات پیش سرطانی و ویروس HPVاز وقوع سرطان سرویکس جلوگیری می کنند. اغلب افراد مبتلا به HPV از ابتلای خود به این ویروس اطلاع ندارند. برخی با ظهور زگیل های تناسلی، برخی با مشاهده نتایج غیرطبیعی پاپ اسمیر و برخی دیگر پس از ابتلا به سرطان های مرتبط با HPVمتوجه ابتلا خود به ویروس می شوند. در حال حاضر در بسیاری از کشورها ، غربالگری سرطان سرویکس از روش مرسوم پاپ اسمیر به انجام تست HPVتغییر یافته است.

 ابتلا به HPV بر بارداری اثرمی گذارد؟

فرد باردار و مبتلا به HPV ممکن است به زگیل تناسلی و یا تغییرات سلولی سرویکس دچار شود. در نتیجه غربالگری های روتین برای سرطان سرویکس بایستی در دوران بارداری نیز ادامه یابد.

چگونه می توان از HPV و مشکلات بهداشتی ناشی از آن جلوگیری کرد؟

دریافت واکسن: واکسن های HPVبی خطر و موثر هستند. دریافت سه دوز از واکسن HPVدر گروه های سنی توصیه شده، زنان و مردان را در برابر ابتلا به HPVایمن می کند.
غربالگری سرطان سرویکس: غربالگری منظم برای زنان ۲۱-۶۵ سال، با شناسایی به موقع ضایعات پیش سرطانی از وقوع سرطان سرویکس پیشگیری می نماید.
استفاده از کاندوم لاتکس: استفاده از کاندوم های لاتکس شانس ابتلا به HPVرا کاهش می دهد اما ویروس از طریق نواحی آلوده که با کاندوم پوشانده نمی شوند قابل انتقال است. در نتیجه کاندوم حفاظت کاملی در برابر انتقال HPV ایجاد نمی کند.
روابط تک همسری: رابطه جنسی فقط با یک فرد که او نیز شریک جنسی دیگری ندارد خطر ابتلا را کاهش می دهد.

چرا واکسیناسیون بر علیه HPV اهمیت دارد؟

عفونت های HPVو تبعات ابتلا به آن از مشکلات شایع بهداشتی می باشد.دریافت واکسن با کاهش احتمال ابتلا به زگیل های تناسلی و سرطان، موجب کاهش نیاز به مراقبت های پزشکی، بیوپسی و پروسیجرهای تهاجمی(برای بررسی و پیگیری ضایعات غیرطبیعی) شده در نتیجه هزینه های درمانی و نگرانی های بیمار را کاهش می دهد. انجام واکسیناسیون به همراه غربالگری سرطان سرویکس، بیشترین حفاظت را در برابر HPVایجاد می کند. واکسیناسیون بخش عمده ای از افراد جامعه ، شیوع انواع HPVرا که واکسن مورد هدف قرار داده است کاهش می دهد در نتیجه احتمال ابتلا در افرادی که واکسینه نشده اند نیز کاهش می یابد( پدیده ایمنی گروهی). از آن جا که این ویروس اغلب افراد را در دوران نوجوانی و اوایل دهه ۲۰ زندگی مبتلا می کند، یکی از راههای پیشگیری از آن انجام واکسیناسیون قبل از مواجهه با ویروس است. توجه به این نکته مهم است که واکسن عفونت و یا مشکلات بهداشتی ناشی از ویروس را درمان نمی کند.

چند نوع واکسن HPV وجود دارد؟

سه واکسن برای پیشگیری از HPV وجود دارد. همه واکسن های HPVانواعی از این ویروس را که به طور شایع تری موجب سرطان سرویکس، ولو، واژن، مقعد و اوروفارنکس می شوند مورد هدف قرارمی دهند.

واکسیناسیون در ۳ دوز انجام می شود ( دوز اول، ۱-۲ ماه بعد از دوز اول، ۶ ماه بعد از دوز اول) . دوز اضافه توصیه نشده است.

واکسن Cervarix: این واکسن به دلیل پیشگیری از سرطان سرویکس فقط برای زنان توصیه شده است. واکسن برای دختران ۱۱-۱۲ سال توصیه شده است ولی از ۹ سالگی قابل استفاده می باشد. دختران و زنانی که در سن ذکر شده واکسینه نشده اند می توانند در ۱۳-۲۶ سالگی واکسن را دریافت نمایند.
واکسن Gardasil: این واکسن ازبیشتر موارد سرطان سرویکس، سرطان واژن و ولو در زنان و از زگیل های تناسلی و سرطان مقعد در هر دو جنس پیشگیری می کند. واکسن برای دختران و پسران ۱۱-۱۲ سال توصیه شده است ولی از ۹ سالگی قابل استفاده می باشد. زنانی که در زمان گفته شده سه دوز از واکسن خود را دریافت نکرده اند می توانند در ۱۳-۲۶ سالگی و مردان ۱۳-۲۱ سالگی واکسینه شوند. البته برای مردان هم جنس باز و یا مبتلا به ایدز یا هر بیماری دیگر با نقص سیستم ایمنی واکسیناسیون تا ۲۶ سالگی نیز بلامانع است.
واکسن Gardasil 9: این واکسن از سرطان سرویکس، واژن و ولو در زنان، از سرطان پنیس در مردان و از زگیل های تناسلی، سرطان مقعد و سرطان حلق در هر دو جنس پیشگیری می کند. واکسن برای دختران و پسران ۱۱-۱۲ سال توصیه شده است اما در سنین ۹-۲۶ سال نیز قابل استفاده می باشد. 

مزایای واکسن برای زنان فعال از نظر جنسی چیست؟

به طور ایده آل واکسیناسیون باید قبل از شروع فعالیت جنسی و مواجهه با HPVانجام شود. زنانی که قبل از واکسیناسیون رابطه جنسی داشته اند به دلیل احتمال مواجهه قبلی با ویروس ، سود کمتری از واکسن خواهند برد . اما بیشتر زنان جوان همچنان با دریافت واکسن ایمن خواهند شد.

آیا دختران/ زنان باید قبل از واکسینه شدن غربالگری سرطان سرویکس را انجام دهند؟

نیازی به انجام تست HPV یا پاپ اسمیر قبل از انجام واکسیناسیون نیست. اما از آن جایی که هیچ واکسنی در برابر تمام انواع HPV محافظت ایجاد نمی کند ، غربالگری سرطان سرویکس بعد از دریافت سه دوز از واکسن نیز باید به طور منظم انجام شود.

ایمنی حاصل از واکسن چه مدت باقی می ماند؟

تحقیقات نشان دادند که ایمنی حاصل از واکسن طولانی مدت است. مطالعات جدید بعد از ۱۰ سال پیگیری افراد واکسینه شده، شواهدی را مبنی بر کاهش ایمنی در طول زمان نیافته اند.

چنانچه هر سه دوز واکسن به طور کامل دریافت نشود باز هم ایمنی در برابر HPVایجادمی شود؟

هنوز مشخص نیست دریافت یک یا دو دوز از واکسن به چه میزان ایمنی در فرد ایجاد می کند در نتیجه دریافت هر سه دوز به طور کامل اهمیت دارد.

واکسن های HPV ایمن هستند؟

هر سه واکسن موجود مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA) می باشند. CDC موثر و ایمن بودن این واکسن ها را تایید کرده است. واکسن HPVدر هزاران فرد در سراسر دنیا مورد مطالعه قرار گرفته و مشکلی از نظر ایمنی ایجاد نکرده است. عوارض جانبی ناشی از واکسن خفیف و شامل درد در محل تزریق، تب، سرگیجه و تهوع می باشد. ایمنی واکسن همچنان توسط CDCو FDAبررسی می شود.

از حال رفتن که بعد از هر پروسیجر درمانی ممکن است اتفاق بیفتد، بعد از واکسیناسیون گزارش شده است. از حال رفتن پس از واکسیناسیون به ویژه در نوجوانان شایع تر است. از آنجایی که از حال رفتن ممکن است منجر به افتادن و آسیب در فرد شود، نوجوانان و بزرگسالان باید در زمان واکسیناسیون دراز کشیده یا نشسته باشند و تا ۱۵ دقیقه بعد از انجام واکسیناسیون نیز در این موقعیت بمانند.       

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. هیچ راهی وجود ندارد که بتوان پیش بینی کرد که کسی ویروس را از بین می برد و چه کسی نمی برد. متاسفانه پس از ابتلا به ویروس را ه درمانی وجود ندارد و تنها راه پیش رو پیشگیری است.

    مسائلی که فکر میکنیم شما باید بدانید:

    برای اغلب افراد ، ویروس زگیل تناسلی(HPV) در ۲ یا ۳ سال ابتدایی تماس جنسی آنها منتقل می شود.
    تعداد افرادی که در ایالات متحده به این ویروس مبتلا می شوند ۷۵ تا ۸۰ در صد جامعه است.
    متاسفانه در ایران بیش از یک میلیون مورد در دختران گزارش شده است که با توجه به شرایط جدید به سرعت در حال افزایش است.
    مرد ها نمی توانند برای ویروس زگیل تناسلی(HPV) معاینه شوند ، هیچ راهی برای تشخیص اینکه آیا یک مرد ویروس زگیل تناسلی(HPV) دارد یا آن را منتقل می کند وجود ندارد. – به غیر از زائده های زگیل که در برخی افراد مشهود است.-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *