عمل جراحی زیبایی گوش کودکان از چند سالگی ممکنه؟!

عمل جراحی زیبایی گوش کودکان را می‌توان در هر سنی بعد از ۵ یا ۶ سالگی انجام داد. در برخی مواقع، عمل جراحی را در سن ۳ سالگی نیز می‌توان انجام داد.

عمل جراحی زیبایی گوش کودکان از چند سالگی؟، عوارض عمل جراحی زیبایی گوش کودکان

اين عمل جراحي تقريبا بي خطر و سر پايی انجام مي‌شود و نيازي به بستري شدن ندارد.

اين عمل جراحي تاثير به سزاي در بهبود روابط اجتماعي فرد با هم سن و سالان خود شده و سبب پيشرفت تحصيلي بيمار نیز مي‌شود.

عمل جراحي از طريق پشت گوش انجام شده و بنابراين جاي عمل جراحي قابل رويت نمي‌باشد.

پانسمان بيمار به مدت يك هفته باقي مي‌ماند و استفاده از هد بند براي ۳ هفته تا يك ماه توصيه مي‌شود.

پس از انجام این عمل، نیازی به دوره استراحت طولانی نیست، بعد از یک هقته استراحت براحتی می‌توان فعالیت‌های عادی روزانه را از سر گرفت.

انجام برش در این عمل بسیار ناچیز بوده و پس از جراحی اثر اسکار آن درحد صفر است.

عمل جراحی گوش یا اتوپلاستی چیست؟
اتوپلاستی یا همان جراحی زیبایی گوش عملی است که در آن محل قرارگیری، اندازه یا شکل گوش را اصلاح می‌کند. اگر شما به انواع اختلالات گوش مبتلا باشید (مثلاً با فاصله گوش‌هایتان با سرتان مشکلی داشته باشید)، می‌توانید از این عمل جراحی استفاده نمایید. همچنین اگر شکل گوش‌ها نیز به خاطر حادثه یا به‌صورت مادرزادی ناموزون است، می‌توانید اتوپلاستی انجام دهید.

اين عمل جراحي تقريبا بي خطر و سر پايی انجام مي‌شود و نيازي به بستري شدن ندارد.

بهترین سن برای انجام جراحی زیبایی گوش کودک چه زمانی است؟
جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی را می‌توان در هر سنی بعد از ۵ سالگی انجام داد (به این دلیل که گوش‌ها بعد از ۵ سالگی به صورت کامل رشد می‌کنند). در برخی مواقع، عمل جراحی را در سن ۳ سالگی نیز می‌توان انجام داد.

اگر کودکی با شرایط خاصی در گوش متولد شده باشد، تراشیدن گوش بلافاصله بعد از تولد می‌تواند شکل گوش را به صورت صحیحی درآورد.

چرا عمل جراحی زیبایی گوش انجام می‌شود؟
در شرایط زیر ممکن است اتوپلاستی را انجام دهید:

اگر گوش شما بیرون زده است و با سر فاصله زیادی دارد
اندازه گوش شما در مقایسه با اندازه سر شما بزرگ است
از عمل جراحی پیشین بر روی گوش ناراضی هستید
اتوپلاستی عملی است که معمولاً بر روی هر دو گوش انجام می‌شود. اتوپلاستی محل قرار گیری گوش‌ها یا میزان شنوایی را تغییر نمی‌دهد.

خطرات و عوارض عمل زیبایی گوش کودکان چیست؟
جراحی زیبایی گوش خطرات زیر را می‌تواند به همراه داشته باشد:

جای زخم: جای زخم عمل اتوپلاستی تا آخر عمر ممکن است باقی بماند، اما معمولاً پشت گوش پنهان می‌شود و به چشم نمی‌آید.
نامتقارن شدن شکل گوش‌ها: اگر در طول زمان بهبود بعد از عمل جراحی تغییری به وجود بیاید، ممکن است گوش‌ها نامتقارن باشند. یا اگر گوش‌ها از قبل نامتقارن بوده‌اند، عمل جراحی ممکن است نتواند کاملاً آن را اصلاح کند.
تغییر در حساسیت پوست: در طول اتوپلاستی، تغییر در محل قرارگیری گوش‌ها می‌تواند حساسیت پوست گوش را تحت تأثیر قرار دهد. در موارد نادر، این تغییرات همیشگی هستند.
مشکلات مربوط به بخیه‌ها: از بخیه‌ها برای تثبیت کردن محل جدید آن‌ها استفاده می‌شود و ممکن است این بخیه‌ها به مرور به سطح پوست بیایند و لازم باشد که برداشته شوند. این مسئله می‌تواند باعث التهاب پوست محل شود و در نتیجه، ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی دیگر باشد.
ظاهر مصنوعی: عمل جراحی زیبایی گوش ممکن است تأثیر زیاد از حد روی گوش بگذارد و ظاهر آن را مصنوعی کند.
مثل هر جراحی دیگری، عمل اتوپلاستی نیز ریسک خونریزی، عفونت و واکنش به داروهای بیهوشی را دارد. همچنین ممکن است فرد به مواد مورد استفاده در طول عمل جراحی واکنش نشان دهد.

مراقبت های قبل از عمل زیبایی گوش چه هستند؟

خیلی مهم است که قبل از انجام اتوپلاستی، با پزشک خود مشورت کنید تا اگر برای شرایط شما، مراقبت خاصی مد نظر است به شما بگوید. به طور کلی، در طول اولین ویزیت با پزشک، موارد زیر باید در نظر گرفته شود.

سابقه پزشکی را بررسی کنید: باید اطلاعات کاملی از شرایط کنونی پزشکی یا سوابق پزشکی خود داشته باشید. در مورد داروهایی که قبلاً مصرف می‌کردید یا داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید باید با پزشک صحبت نمایید.
معاینه فیزیکی انجام دهید: برای اینکه از مناسب‌ترین روش برای درمان آگاه شوید، پزشکتان گوش‌ها را معاینه می‌کند. این معاینه شامل بررسی محل قرارگیری، اندازه، شکل و تقارن آن‌ها است. ممکن است پزشک از گوش‌های شما تصویربرداری کند تا سابقه پزشکی از آن‌ها داشته باشد.
انتظارات خود بعد از عمل را به پزشک بگویید: به پزشک خود توضیح دهید که چرا قصد انجام اتوپلاستی را دارید و انتظار دارید حالت گوش‌هایتان بعد از انجام عمل زیبایی چگونه باشد.
اگر شما کاندیدای مناسبی برای انجام اتوپلاستی باشید، پزشک توصیه‌های زیر را پیش از انجام عمل برای شما خواهد داشت.

غذا و دارو
احتمالاً نیاز است که از مصرف دارویی مثل آسپرین یا داروهای گیاهی که خون‌رسانی را افزایش می‌دهد، دوری کنید.

دیگر مراقبت‌ها
سیگار کشیدن جریان خون داخل پوست را کاهش داده و پروسه بهبود را کند می‌کند. اگر شما سیگار می‌کشید، باید پیش از انجام عمل جراحی و تا چند روز بعد از آن از سیگار کشیدن خودداری نمایید.

پیش از انجام عمل جراحی
اتوپلاستی می‌تواند در هر بیمارستان یا مرکزی انجام شود. گاهی مواقع برای عمل جراحی تنها از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود که کل بدن را بی‌حس می‌کند. در باقی مواقع، بیهوشی عمومی لازم است.

در حین عمل جراحی
روش‌های عمل اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش متفاوت هستند و بر حسب شرایط گوش افراد انتخاب می‌شوند. روشی که پزشک برای درمان انتخاب می‌کند محل برش خوردن و زخم نهایی را مشخص می‌کند. برش می‌تواند در نقاط زیر باشد:

پشت گوش‌ها
داخل تاخوردگی‌های درونی گوش

مراحل جراحی زیبایی گوش چه هستند؟

بعد از ایجاد برش‌ها، پزشک غضروف و پوست اضافی را برمی‌دارد. سپس غضروف باقی‌مانده را در حالتی که مناسب است، خم می‌کند و در نهایت از بخیه‌ها برای بستن زخم استفاده می‌شود.

مراقبت های بعد از عمل اتوپلاستی چه هستند؟
بعد از اتمام جراحی اتوپلاستی، گوش‌ها با استفاده از بانداژ پوشیده می‌شوند تا از آن‌ها محافظت شود.

ممکن است بعد از عمل جراحی احساس ناراحتی یا خارش در ناحیه داشته باشید. پزشک داروهای مسکن تجویز خواهد کرد تا درد شما را بهبود بخشد، اما اگر از داروهای مسکن استفاده کردید و ناراحتی و درد بیشتر شد، حتماً با پزشک در ارتباط باشید.

برای اینکه به گوش‌هایتان فشار نیاید، از خوابیدن به پهلو خودداری کنید. همچنین سعی کنید فشار زیادی به محل بخیه‌ها وارد نشد. بنابراین بهتر است از لباس‌های دکمه‌دار استفاده کنید یا لباس‌هایی با یقه‌های گشاد بپوشید.

چند روز بعد از عمل جراحی، پزشک بانداژ را برمی‌دارد و گوش‌ها احتمالاً قرمز و متورم هستند. لازم است تا چند هفته از هدبندهای نازکی استفاده کنید که گوش‌هایتان را در شب می‌پوشاند. استفاده از این هدبندها به شما کمک می‌کند که گوشتان در حین تکان خوردن در خواب، دچار کشیدگی نشود.

با پزشک خود درباره اینکه آیا بخیه‌ها نیاز به کشیده شدن دارند یا خیر و زمان کشیدن آن‌ها صحبت کنید. برخی بخیه‌هایی که برای عمل زیبایی گوش استفاده می‌شوند جذبی هستند و بعد از مدتی خودبه‌خود جذب می‌شوند. برخی دیگر را باید بعد از گذشت مدتی پزشک بردارد.

منبع خبر : برگرفته از drsosha

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *