علت کم شدن وزن نوزاد بعد از تولد چیست؟!

مهمترین "علت کم شدن وزن نوزاد بعد از تولد" از دست دادن مایعات اضافی بدن است…

اکثر نوزادان در اولین روزهای زندگی مقداری وزن کم می کنند معمولا در حدود ۱۰ درصد از وزن بدن خود را – که البته، اگر وزن شما ۳۲۰۰ تا ۳۶۰۰ گرم باشد، کمتر از ۴۵۴ گرم (۱ پوند) کم می شود. این پدیده کاملا عادی و معمولا به دلیل از دست دادن مایع از طریق ادرار، مدفوع و عرق است.

علت کم شدن وزن نوزاد بعد از تولد

در طول اولین روزهای زندگی، یک نوزاد معمولی مقدار بسیار کمی غذا با آب برای جایگزین کردن وزن از دست رفته مصرف می کند. نوزادان نارس بیش از نوزادانی که دوره ی کامل را پشت سر گذاشته اند وزن کم می کنند، و ممکن است برای جبران مجدد وزن زمان بیشتری طول بکشد.

در عوض، نوزادانی که نسبت به سن دوران بارداری کوچک هستند، ممکن است به سرعت وزن اضافه کنند. به طور کلی، اکثر نوزادان تا روز دهم عمر، وزن هنگام تولد خود را مجددا به دست می آورند. در پنج ماهگی، احتمالا دو برابر وزن هنگام تولد وزن می گیرند و در پایان یک سالگی، وزن آنها سه برابر می شود.

همانطور که گفتیم معمولا نوزادان در چند روز اولِ پس از تولد وزن کم می‌کنند و سپس حدود ۱۰ روز بعد به وزن خود در هنگام تولد برمی‌گردند. مارچاند می‌گوید اگر غیر از این باشد، پزشک باید نوزاد و نحوه‌ی تغذیه‌ی او را بررسی کند.

علت کم شدن وزن نوزاد بعد از تولد

این مسأله به دو علت رخ می دهد:

در رحم مادر، جنین دائماً مایع آمنیوتیک را می بلعد، بنابراین با مقدار زیادی مایع درون بدن خود متولد می شود. طی این دو هفته او درواقع آب اضافی را از دست داده و وزنش کم می شود.

پس از ۹ ماه تغذیه با خون مادر از طریق بند ناف، اکنون تغذیه از طریق شیر آغاز شده. تطبیق با شرایط جدید در حدود دو هفته طول خواهد کشید.

در ۳ ماه اول نوزاد باید به‌طور میانگین ۱۴۰ تا ۲۱۰ گرم در هفته وزن اضافه کند. 

بین ۳ و ۶ ماهگی میانگین سرعت وزن گیری نوزاد به چیزی بین ۱۰۵ تا ۱۴۷ گرم در هفته کاهش می‌یابد.
بین ۶ و ۱۲ ماهگی میانگین سرعت رشد نوزاد بین ۷۰ تا ۹۱ گرم در هفته است.

 والدین باید بدانند که وزن نوزاد در هنگام تولد بیشتر به رژیم غذایی مادر و تغذیه در دوران بارداری و همچنین سلامت مادر درطول دوران بارداری بستگی دارد تا به ژنتیک نوزاد. برای نمونه، احتمالا مادری که به دیابت بارداری مبتلاست، نوزادی با وزنی بیش از میانگین وزن نوزادان خواهد داشت، حتی اگر ژنتیک آن نوزاد موجب شود که در بزرگسالی جثه‌ی کوچکتری داشته باشد.

بعضی از نوزادان نیز با جثه‌ای کوچک‌تر از حد متوسط متولد می‌شوند، درحالی‌که از نظر ژنتیکی استعداد تبدیل شدن به افرادی بلندقد در بزرگسالی را دارند. بنابراین بعضی از نوزادان باید به‌سرعت وزن اضافه کنند تا کمبود وزن‌شان را جبران کنند، درحالی‌که بعضی دیگر باید با سرعت کمتری وزن اضافه کنند.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. دقیقا وزن یه نوزاد طبیعی و سالم چقدره؟

  2. نوزاد كمتر از ۲۵۰۰ گرم كم وزن قلمداد می‌شه
    تازه سالم بودنش به قد و دور سرش هم بستگی داره ?

  3. تغذیه باشه مشکل زیادی پیش نمیاد شرایطی که نیاز به بررسی داره اینکه ؛ نوزاد پس از ۲ هفته بیش از ۱۰ درصد از وزنش را از دست بده، وقتیکه شیر نخوره و ادرارش کم شه انوقته که در آخر ۱ ماهگی به وزن موقع تولدش نمیرسه …?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *