علت پریود بعد از چند سال یائسگی!/ آیا خطرناک است؟!

بعد از آخرین دوره عادت ماهیانه (پریود) فرد دچار یائسگی می‌شود. یائسگی ۱۲ ماه بعد از آخرین پریود اتفاق می‌افتد. خونریزی بعد از این دوران خونریزی بعد از یائسگی نامیده می‌شود. در بیشتر مواقع دلایل خونریزی بعد از یائسگی ساده و قابل درمان است اما گاهی اوقات نشانه یک بیماری جدی است که اگر به موقع تشخیص داده شود می‌تواند قابل درمان باشد. در ۱۵ درصد مواقع، خونریزی بعد از یائسگی به دلیل وجود سرطان رحم یا گردن رحم است…

علت پریود بعد از چند سال یائسگی، درمان خونریزی بعد از یائسگی،  ایا میشود بعد از یائسگی پریود شد،  درمان خونریزی پس از یائسگی در طب سنتی،  لکه بینی بعد از یائسگی،  درمان خونریزی قبل از یائسگی،  لخته خون بعد از یائسگی،  آیا خونریزی بعد از یائسگی خطرناک است

در دوره‌ یائسگی اهمیت خونریزی‌های غیرطبیعی بیشتر می‌شود به این دلیل که خطر بیماری‌های بدخیم در این سن بیشتر است البته باید به این موضوع نیز اشاره کنم که در دوران نزدیک یائسگی مثل سال‌های اولیه بلوغ عدم‌تخمک‌گذاری نیز بسیار شایع می‌شود چون این سیستم کم‌کم پیر می‌شود و اصطلاحا به دوره بازنشستگی خود وارد می‌شود.

در این دوران علائم تخمک‌گذاری بسیار زیاد است ولی باز هم به‌دلیل مسائل بدخیمی که به‌مرور زمان نقش‌شان پررنگ می‌شود حتما بررسی بیشتری موردنیاز است. بعد از یائسگی خونریزی غیرطبیعی بسیار مهم می‌شود چون از خانمی که یائسه می‌شود انتظار داریم دیگر به هیچ عنوان خونریزی غیرطبیعی نداشته باشد اگرچه در اکثر موارد خونریزی غیرطبیعی بعد از دوره یائسگی به‌ دلیل خشکی رحم و واژن است.

درواقع از میان علل مختلفی که برای این خونریزی‌ها درنظر می‌گیریم ۳۰درصد موارد به‌خاطر خشکی دستگاه تناسلی و ۳۰درصد موارد به‌دلیل استروژنی است که برای درمان این خشکی استفاده می‌شود و در ۱۵درصد موارد نیز بدخیمی رحم و واژن ممکن است باعث خونریزی غیرطبیعی شود.

پولیپ داخل رحم یا دهانه رحم و هایپرپلازی آندرومتر که موجب افزایش ضخامت لایه داخلی می‌شود و سلول‌های داخلی رحم رشد بی‌رویه می‌کنند و زیاد می‌شوند نیز از عوامل ایجاد خونریزی‌های غیرطبیعی هستند.

خانم‌های عزیز باید توجه داشته باشند اگر بعد از دوره یائسگی دچار خونریزی شوند حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا از دهانه و داخل رحم‌شان نمونه‌برداری شود. در مجموع در همه سنین اگر دچار خونریزی غیرطبیعی شدیم باید چند کار مشابه ‌صورت بگیرد؛ بررسی هورمونی و تصویربرداری مثل سونوگرافی و معایناتی که از دستگاه تناسلی خارجی و رحم صورت می‌گیرد که در هرسنی یکی از این موارد از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

چه دلایلی سبب ایجاد خونریزی بعد از یائسگی می‌شود؟

التهاب و نازک شدن پوشش واژن (واژینیت آتروفیک)
داشتن پولیپ
ناهنجاری‌های رحم یا گردن رحم
هنگامی که فرد خونریزی بعد از یائسگی دارد باید به پزشک مراجعه کند.

پزشک معالج سوالاتی در مورد تاریخچه سلامتی بیمار می‌پرسد:
فرد را معاینه می‌کند.
از فرد آزمایش خون می‌گیرد.
درون واژن و دهانه گردن را معاینه می‌کند و تست پاپ اسمیر از فرد می‌گیرد.
نوع درمان فرد بسته به اینکه علت خونریزی چه باشد می‌تواند متفاوت باشد.

واژینیت آتروفیک و نازک شدن اندومتر معمولا با داروهایی مانند هورمون استروژن درمان می‌شوند که می‌تواند به صورت قرص، ژل واژینال یا یک حلقه انعطاف پذیر نرم باشد که در داخل واژن قرار داده می‌شود.
پولیپ‌ها معمولا از طریق جراحی براشته می‌شوند. اندازه و مکان پولیپ مهم است. بسته به اندازه آن، جراحی یا در کلینیک با استفاده از بیهوشی موضعی انجام می‌شود یا در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد.
ضخیم شدن اندومتر معمولا با مصرف داروهایی چون هورمون پروژسترون یا عمل جراحی درمان می‌شود.

قبل از شروع درمان، تعدادی آزمایش از بیمار گرفته می‌شود:

سونوگرافی از لگن به منظور گرفتن عکس از رحم، دهانه گردن رحم و تخمدان‌ها.
نمونه برداری یا آزمایش بیوپسی از آندومتر.
هیستروسکوپی برای گرفتن عکس از دهانه رحم و آندومتر.
آزمایش D & C به منظور بررسی آندومتر.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. سلام یکی از بستگان ک۵۳ سالشه و حدودا۳ یا۴ سال پیش یائسه شده جدیدا دل درد و کمردرد داره و لکه میبینه دلیلش چی میتونه باشه اگه کسی میدونه لطفا بگه ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *