علائم پایین آمدن جنین در بارداری

علت پایین آمدن جنین در بارداری و چگونگی درمان آن

در طول یک ماه قبل از زایمان، ممکن است یک خانم متوجه بشود شکمش به نظر پایین تر آمده و ناگهان تنفس راحت تر شده است. این احساس به خاطر اصلی است که جنین پایین آمده، یا درون لگن قرار گرفته است. به این حالت پایین افتادن رحم نیز گفته می شود. این پدیده اساساً دو تا سه هفته قبل از زایمان، در خانم هایی اتفاق می افتد که اولین فرزند خود را باردارند. در کسانی که پیش از این بچه داشته اند، ممکن است این پایین آمدن جنین تا زمان زایمان صورت نگیرد. در ادامه این مطلب قصد داریم از علائم پایین آمدن جنین در بارداری بگوییم و راه هایی درمان آن را بررسی کنیم.

علائم پایین آمدن جنین در بارداری

یکی از علائمی که در اواخر دوران بارداری، مادران با آن مواجه می شوند، احساس قرار گرفتن جنین درون لگن و آماده شدن او برای بیرون آمدن از رحم مادر می باشد. نوع قرارگیری نوزاد یا پایین آمدن جنین داخل لگن قبل از زایمان با نام لایتنینگ خوانده می شود.

ممکن است متوجه پایین آمدن شکم خود نشوید. دکتر شما در طول معاینات دوران بارداری، ممکن است با انجام معاینه ی داخلی یا خارجی قادر باشد به شما بگوید که سر بچه چقدر پایین آمده، و اینکه داخل شده است یا نه؟ که به این معناست که سر جنین به سطح خارهای ورکی، که منطقه های مشخص استخوانی در لگن شماست رسیده، و در طول معاینه ی داخلی حس می شود.

هنگامی که سر جنین به این سطح برسد، در موقعیت صفر قرار دارد. اکثر پزشکان لگن را در موقعیت های پایین آمدن، از ۵- تا ۵+ تقسیم می کنند (اگرچه بعضی ها از ۳- تا ۳+ استفاده می کنند). اغلب حین شروع درد، ممکن است سر در محل ۴- یا ۵- باشد (نسبتاً زیاد است – گاهی اوقات شناور نیز گفته می شود، زیرا سر جنین هنوز در کیسه ی آب شناور است). زایمان تا زمانی که سر تا ۵+ پایین بیاید، زمانی که وضع حمل شروع می شود، ادامه می یابد.

زمانی که سر جنین در داخل لگن قرار می گیرد، نفس کشیدن برای مادر راحت تر می شود ولی فشار بر روی مثانه مادر بیشتر می شود که باعث احساس نیاز بیشتر به ادرار می شود. هنگامی که پایین آمدن جنین اتفاق می افتد، شاید احساس کنید به طور ناگهانی راحت تر شده اید. رحم شما مانند گذشته به دیافراگم یا معده ی شما فشار نمی آورد، بنابراین نفس کشیدن راحت تر می شود، و ترش کردن نیز ممکن است برطرف شود.

به هر حال، در همین زمان، ممکن است احساس فشار بیشتری در منطقه ی مبهل خود بکنید؛ بسیاری از خانم ها در این نقطه احساس سنگینی می کنند. بعضی ها با تکان خوردن سر بچه و فشار آوردن بر روی مثانه و پایین لگن، از احساس عجیب و تیرکشیدنی شدید خبر می دهند. اگر سر بچه قبل از درد زایمان داخل تنگه ی بالایی لگن شده باشد، به احتمال زیاد، زایمان طبیعی انجام می دهید، گرچه هیچ تضمینی وجود ندارد.

همین طور گرچه وضعیت سر در حالت شناور (داخل تنگه ی لگن قرار نگرفته باشد) آرزوی هر متخصص زایمانی نیست، به این معنا نیست نتوانید زایمانی کاملاً طبیعی داشته باشید. در صورتی که فرزند دوم یا بیشتر خود را به دنیا می آورید، ممکن است سر بچه تا زمان مرحله ی کامل درد، داخل لگن قرار نگیرد.

مطلب پیشنهادی: چه موقع جنین وارد لگن می شود و چطور متوجه آن شویم؟

علت پایین بودن جنین در رحم مادر، علت پایین آمدن جنین در بارداری، پایین بودن شکم در بارداری ، پایین آمدن جنین در ماه ششم ، پایین آمدن جنین در ماه پنجم، پایین آمدن جنین در ماه چهارم ، پایین آمدن جنین در ماه هشتم، درمان پایین بودن جفت در طب سنتی

درمان پایین بودن جنین در شکم

شکم بند بارداری ماههای آخر بارداری سبب کاهش درد در ناحیه شکم، کمر و پاها می شود. همچنین شکم بند بارداری با ایجاد نگه دارندگی مناسب به منظور جلوگیری از افتادگی شکم و پارگی لایه های زیرین پوست و عضلات شکم به کار می رود. و همچنین مادران به هیچ عنوان از گن بارداری به دلیل فشاری که بر روی جنین وارد می نماید، استفاده نکنند.

علایم زایمان کدامند؟!

برخی از زنان علایم خاصی از زایمان را تجربه می نمایند. بسیاری از تغییرات هورمونی و جسمانی می تواند نشان دهنده ی شروع زایمان باشد. وجود انقباضات، پاره شدن کیسه ی آب، پایین آمدن حنین و … .

 پایین آمدن جنین به سمت لگن

پایین آمدن جنین در لگن، زمان کوتاهی پیش از شروع زایمان را لایتنینگ گویند. این حالت ممکن است چند هفته قبل از شروع زایمان و یا در فاصله ی چند ساعت قبل از شروع زایمان، اتفاق بیافتد. از آنجاییکه پایین آمدن جنین باعث فشار به مثانه می شود، در نتیجه مادر باردار مکرراً نیاز به دفع ادرار خواهد داشت.

افزایش ترشحات مادران باردار

ترشح های موکوزی در دوران بارداری در پشت دهانه رحم جمع می شوند. در هنگام شروع زایمان این ترشحات به خارج از واژن هدایت می شوند.

 انقباضات رحمی از دیگر علایم زایمان

طی انقباضات رحمی، شکم مادر سفت می شود. در حین انقباضات مادر باردار در ناحیه ی کمر و زیر شکم خود احساس درد می کند. البته شدت درد انقباضات رحم در افراد مختلف متفاوت است.

تفاوت انقباضات واقعی و کاذب مادران باردار

در صورتیکه درد ناشی از انقباضات رحمی مادر با تغییر موقعیت کاسته شود، احتمال دارد که این انقباضات کاذب باشند. در اغلب موارد درد ناشی از بروز انقباضات رحمی مادر باردار با تغییر حالت مادر قطع نمی گردد.

پارگی کیسه ی آب

از دیگر علایم بروز زایمان می توان به پارگی کیسه ی آمینوتیک اشاره نمود.
در صورتیکه مادر احساس کند که مایعی از بدن وی خارج می شود، باید به میزان آن دقت نماید.در صورتیکه کیسه ی آمینوتیک پاره شود و نوزاد برای مدت طولانی در کیسه ی آمینوتیک بماند، احتمال بروز عفونت وجود دارد.
باز شدن دهانه ی رحم نیز نشاندهنده ی زمان زایمان است.
دهانه ی رحم در صورتیکه کامل باز شود، سر نوزاد می تواند از واژن عبور کند و در نتیجه زایمان اتفاق می افتد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *