علت سوزش مقعد

علت سوزش مقعد پس از خروج مدفوع چیست؟ درمان طبیعی سوزش مقعد

احساس سوزش و درد پس از دفع مدفوع یک حس ناخوشایند است که اکثر افراد آن را تجربه می کنند. افراد و به خصوص خانم ها معمولا از بیان این مساله خودداری کرده و آن را خجالت آور می دانند و جهت درمان آن اقدام نمی کنند. اما این موضوع در میان افراد شایع است و نباید از بیان کردن و درمان آن اجتناب کرد. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص علل سوزش مقعد پس از دفع مدفوع صحبت کرده و روش هایی برای رفع این مشکل ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

علت سوزش مقعد پس از دفع مدفوع

سوزش مقعد دلایل مختلفی دارد که از شایع ترین آنها می توان به هموروئید، شرایط غیر بهداشتی، بارداری و … اشاره کرد. در ادامه دلایل مختلف سوزش مقعد پس از دفع مدفوع را توضیح می دهیم:

۱- هموروئید یا بواسیر

هموروئید همان التهاب یا ورم رگ های درون روده بزرگ است که می تواند باعث دردناک شدن دفع مدفوع نیز شود. این مشکل با برخی شرایط ناخوشایند دیگر مانند خونریزی، سوزش، خارش و درد و التهاب همراه است.

مطلب پیشنهادی: وازلین، بهترین پماد خانگی برای درمان خارش مقعدی!

۲- شرایط غیر بهداشتی

عدم رعایت مناسب بهداشت در ناحیه اطراف مقعد می تواند باعث ایجاد سوزش در ناحیه رکتوم شود.

سوزش مقعد پس از دفع مدفوع و اسهال

۳- پروکتیت

پروکتیت با التهاب رکتوم یکی از علل اصلی احساس سوزش در این ناحیه محسوب می شود.

۴- بارداری

زنان در دوران بارداری علائم سوزش در ناحیه رکتوم را تجربه می کنند که پس از زایمان برطرف خواهد شد.

سوزش مقعد پس از دفع مدفوع دوران بارداری

۵- سندروم روده تحریک پذیر

اسهال و یبوست و پاکسازی خشن و پرفشار ناحیه مقعد در ابتلا به هموروئید نقش داشته و می توانند باعث سوزش مقعد بعد از دفع مدفوع شوند.

۶- فشار بیش از حد در هنگام دفع مدفوع

فشار بیش از حد به مقعد در هنگام دفع مدفوع می تواند باعث ایجاد التهاب در سیاهرگ های مقعد شود و همین عمل به طور ناخواسته منجر به سوزش در هنگام دفع مدفوع خواهد شد.

۷- مصرف محصولات حاوی کافئین و شکر

این محصولات می توانند در صورت مصرف بیش از حد باعث ایجاد احساس سوزش در ناحیه رکتوم شوند.

مشکل سوزش مقعد پس از دفع مدفوع

۸- مصرف غذاهای چرب و تند

مصرف پیش از حد غذاهای چرب و تند باعث ایجاد سوء هاضمه، ناراحتی، اسهال و استفراغ و سوزش ناحیه مقعد می شود. یبوست ایجاد شده در اثر مصرف این غذاها نیز در سوزش مقعد نقش دارد.

۹- اندومتریوز

در برخی از زنان بافت اندومتر وارد کانال روده بزرگ می شود که در این صورت عبور مدفوع همراه با سوزش خواهد بود. علائم ابتلا به اندومتریوز شامل حرکات دردناک روده ای در دوران قاعدگی است که در صورتیکه این علائم را تجربه می کنید، باید به دکتر زنان مراجعه کنید.

۱۰- رابطه مقعدی

رابطه جنسی از راه مقعد می تواند باعث ایجاد زخم و خراش و پارگی در ناحیه اطراف مقعد شود. اگر این رابطه جنسی محافظت نشده باشد، می تواند باعث ابتلا به بیماری های جنسی مثل سیفلیس و کلامیدیا شود. همه این موارد می تواند در سوزش مقعد در هنگام دفع مدفوع نقش داشته باشد.

۱۱- زگیل تناسلی

اگر سوزش مقعد به علت هیچ کدام از شرایط بالا رخ نداده باشد، ممکن است دلایل دیگری از جمله سرطان داشته باشد. ویروس اچ پی وی یا زگیل تناسلی تنها باعث سرطان دهانه رحم نمی شود و در برخی موارد باعث سرطان مقعد نیز خواهد شد. اگر علائم سوزش مقعد و یا درد در مقعد را همراه با کاهش وزن تجربه می کنید، این احتمال وجود دارد که به سرطان دچار شده باشید.

درمان سوزش مقعد بعد از دفع

علائم شایع همراه با سوزش رکتوم چیست؟

اگر به هموروئید دچار باشید، علائم زیر را تجربه می کنید:

  • خونریزی
  • سوزش
  • خارش
  • درد
  • التهاب

اگر به سندروم روده تحریک پذیر دچار باشید، علائم زیر را تجربه می کنید:

  • یبوست
  • اسهال
  • درد شکم
  • حالت تهوع

اگر به اختلالات معده دچار باشید، علائم زیر را تجربه می کنید:

  • سوء هاضمه
  • ناراحتی
  • اسهال
  • استفراغ

درمان سوزش مقعد پس از دفع مدفوع

بر اساس علت بروز این مشکل، روش های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. در صورتیکه مشکل سوزش مقعد یک مساله ساده باشد، می توانید جهت درمان آن از روش های خانگی کمک بگیرید. در ادامه چندین درمان خانگی را برای حل این مشکل ارائه می کنیم:

۱٫درمان سوزش مقعد پس از دفع مدفوع با تخم گشنیز

تخم گشنیز یک روش درمانی موثر برای هموروئید و علائم مربوط به آن است. می توانید قبل از خواب کمی تخم گشنیز را در آب خیس کرده و صبح روز بعد به شکل نوشیدنی میل کنید. این روش درمانی در تسکین سوزش و خونریزی رکتوم موثر است. تخم گشنیز دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و تسکین دهنده اسپاسم است که آن را تبدیل به یک درمان موثر برای سوزش ناحیه مقعد می کند.

درمان سوزش مقعد با تخم گشنیز

۲٫درمان سوزش مقعد پس از دفع مدفوع با مغز هسته انبه

مغز هسته انبه را خشک کرده و سپس آن را پودر کنید. کسانی که از مشکل سوزش معده رنج می برند، می توانند دو مرتبه در روز و هر بار حدود دو گرم از این پودر را با عسل مخلوط کرده و مصرف کنند. این یک روش ساده خانگی برای درمان هموروئید است و در کشورهایی مثل هند رواج دارد. هسته انبه دارای ترکیبات ضد التهابی است که می تواند در رفع سوزش مقعد موثر باشد.

درمان سوزش مقعد با مغز هسته انبه

۳٫ درمان سوزش مقعد پس از دفع مدفوع با موز

مصرف ترکیب پوره موز با یک فنجان شیر جوشیده شده می تواند به کاهش احساس سوزش در رکتوم کمک کند. پتاسیم موجود در موز می تواند به عنوان رگ گشا عمل کرده و به کاهش استرس و فشار در سیاهرگ های اطراف رکتوم کمک کند. همچنین پتاسیم به عنوان یک قابض عمل می کند که بافت های بدن از جمله بافتی که به واسطه تحریک رکتوم ملتهب شده را جمع و تنگ می کند.

درمان سوزش مقعد با موز

۴٫درمان سوزش مقعد پس از دفع مدفوع با انجیر

انجیر یکی از رایج ترین روش های درمانی برای تسکین درد و سوزش مقعد است. حداقل چهار انجیر را در یک لیوان آب خیس کرده و صبح روز بعد آن را مصرف کنید. انجیرها را با معده خالی مصرف نمایید. در یک روش دیگر می توانید از برگ های انجیر یک جوشانده تهیه کرده و آن را به شکل موضعی بر روی این ناحیه اعمال کنید.

درمان سوزش مقعد با انجیر

۵٫درمان سوزش مقعد پس از دفع مدفوع با دانه های زیره

زیره سبز می تواند به کوچک شدن هموروئید کمک کند. در نتیجه سطح تحریک شده کاهش پیدا کرده و احساس سوزش را تسکین می دهد. برای این منظور پودر دانه های زیره را با آب سرد ترکیب کرده تا یک خمیر غلیظ ایجاد شود. سپس این خمیر را به آرامی بر روی ناحیه مقعد قرار دهید. این خمیر می تواند به کاهش دما و احساس سوزش در این ناحیه کمک کند.

درمان سوزش مقعد با زیره

۶٫درمان سوزش مقعد پس از دفع مدفوع با آبلیمو و نعناع

آبلیمو به عنوان ضد التهاب عمل کرده که می تواند تورم و سوزش را تسکین دهد. آب نعناع نیز یک اثر تسکین دهندگی و بی حسی طبیعی داشته که می تواند حس سوزش و خارش را برطرف کند. با ترکیب آبلیمو با آب نعناع و عسل و نوشیدن آن به شکل سه مرتبه در روز ناراحتی های رکتومی را برطرف کنید.

درمان سوزش مقعد با آبلیمو نعنا

۷٫ درمان سوزش مقعد پس از دفع مدفوع با تربچه

تربچه سرشار از فیبر است که می تواند حرکات روده و ترشح شیره های گوارشی را تنظیم کند. این شرایط می تواند عبور مدفوع و عمل دفع را آسان تر کرده که از تشدید هموروئید جلوگیری کند. می توانید تربچه را به شکل رنده شده مصرف کرده و یا آب آن را با کمی نمک میل کنید.

درمان سوزش مقعد با تربچه

۸٫ درمان سوزش مقعد پس از دفع مدفوع با آلوئه ورا

آلوئه ورا را به واسطه خواص دارویی فوق العاده اش می شناسیم. می توانید از آلوئه ورا به شکل موضعی برای کاهش احساس سوزش در مقعد استفاده کنید. آلوئه ورا دارای خواص تسکین دهنده و ضد التهاب است و یک درمان رایج برای آفتاب سوختگی و سایر التهاب ها نیز محسوب می شود.

درمان سوزش مقعد با آلوئه ورا

تشخیص سوزش مقعد

در صورتیکه با رعایت اصول بهداشتی و با استفاده از درمان های خانگی نتوانستید سوزش ناحیه مقعد را درمان کنید، باید برای بررسی بهتر به مطب پزشک مراجعه کنید. برای این منظور می توانید به متخصص روده یا متخصص گوارش مراجعه کنید. پزشک با انجام آزمایش ها و معاینات می تواند علت این مشکل را تشخیص داده و جهت درمان اقدام کند.

سخن آخر

سوزش مقعد در هنگام دفع مدفوع یک مشکل شایع است که افراد زیادی آن را تجربه می کنند. سوزش مقعد می تواند علل مختلفی داشته باشد که از هموروئید و بارداری تا سرطان مقعد را شامل می شوند. در این مقاله چندین روش خانگی برای تسکین سوزش مقعد ارائه شد. با این حال اگر سوزش مقعد با درمان های خانگی برطرف نشد و یا تشدید شده و با علائم دیگری همراه است، باید جهت تشخیص و درمان به مطب پزشک مراجعه کنید. اگر هر گونه سوالی در خصوص سوزش مقعد پس از دفع مدفوع داشتید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *