علت زگیل در کودکان چیست؟

زگیل، برآمدگی کوچک پوستی است که بر اثر آلودگی به نوعی ویروس ایجاد می‌شود. عامل زگیل ویروسی به نام پاپیلوما بوده که لایه خارجی پوست را درگیر می­کند و به صورت توده­ای برجسته با سطح نامنظم همراه با نقاط سیاه روی آن قابل مشاهده است. زگیل‌ها معمولا به رنگ پوست، سفید، صورتی یا قهوه­ای مایل به زرد هستند، سطحی ناهموار دارند و جز خارش عارضه­ دیگری ندارند.

 این ویروس از فردی به فرد دیگر از طریق دست دادن، دستگیره در آلوده، استخر، کیبورد کامپیوتر، حوله و دمپایی انتقال پیدا می­کند و در صورت خراشیدن پوست می­تواند سبب ابتلا شود. کندن گوشه ناخن با دندان‌ها و خراشیدن پوست می­تواند موجب ابتلا شود. به طور کلی زگیل انواع مختلفی دارد که شامل زگیل معمولی، زگیل پا، زگیل مسطح، زگیل تناسلی، زگیل نخی و زگیل قارچی است که بیشتر در کف دست‌ها، پاها، کناره ناخن، پشت دست و حتی داخل دهان دیده می‌شود. سن شایع ابتلا به زگیل دوران کودکی و نوجوانی است.

افرادی که به اگزمای مزمن مبتلا هستند بیشتر استعداد ابتلا به این بیماری و عدم کنترل آن را دارند. در كودكان، معمولا زگيل، بدون درمان و پس از طي دوره‏اي چند ماهه تا چند ساله ناپديد مي‏شود. با اين حال، از آنجا كه احتمال گسترش زگيل به ساير نواحي بدن فرد مبتلا يا انتقال آن به افراد ديگر وجود دارد، درمان زگيل منطقي به نظر مي‏رسد. به ويژه هنگامي كه زگيل‏ها باعث ناراحتي يا درد شوند، درمان ضرورت مي‏يابد. مکان‌های شایع  ابتلا عبارتند از: انگشتان، دست‌ها وکنار ناخن­ها، زانو­ها، آرنج­ها وکف پاها.

ضرورت درمان زگیل در کودکان                                            

درمان زگیل بستگی به محل ابتلا و میزان آزاردهندگی‌ آن دارد. در بیشتر موارد به خصوص دوران کودکی زگیل نیاز به درمان ندارد و خودش با ارتقا سطح سیستم ایمنی بدن(طی ۲ تا ۳ سال) بهبود پیدا می­کند ولی چون در طی زمان با خراشیده شدن سطح آن منتشر و بزرگ­تر می­شود، هرچقدر ضایعه کوچک‌تر و محدودتر باشد برداشتن آن ساده­تر است. بهتر است برای درمان هر چه زودتر اقدام شود.

روش‌های درمان زگیل:

-در صورتی‌که ضایعه به تعداد کم باشد، دور ضایعه را لاک ناخن یا پماد اکسید روی زده و از محلول اسیدی که با تجویز پزشک ساخته شده یا به صورت آماده در داروخانه­ها به فروش می‌رسد، می­توان استفاده کرد. (درمان خانگی)

– درمان توسط پزشک: استفاده از کوتر یا کرایو برای سوزاندن یا فریز کردن که توسط پزشک صورت می­گیرد. لازم به ذکر است قبل از کوتر کردن، ابتدا ضایعه بی­حس می­شود.

جراحی اغلب در درمان زگیل­هایی که به روش‌های درمانی پاسخ نداده ­اند به کار می­رود.

 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *