علت جوش روي نوک سينه زنان چیست؟

آیا وجود جوش روی نوک سینه طبیعی است؟

در بسیاری از موارد جوش و برآمدگی روی نوک سینه زنان کاملاً خوش خیم است. وجود برآمدگی های کوچک و بدون درد روی هاله پستان مسئله شایعی است. جوش ها و فولیکول های موهای زیر پوستی نیز طبیعی هستند و می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. برآمدگی ها به شکل لکه هایی روی پوست نوک پستان پخش شده اند، در حالی که جوش ها به شکل برجستگی های سفید ظاهر می شوند. اگر برآمدگی ها دردناک یا خارش دار باشند و با علائمی مانند ترشح، قرمزی یا بثورات پوستی همراه باشند، می تواند نشانه ای از بیماری های دیگری باشد که نیاز به درمان دارد.

علت به وجود آمدن جوش های روی نوک سینه چیست؟

بسیاری از افراد متوجه برآمدگی ها یا جوش هایی روی نوک سینه خود می شوند. برآمدگی ها یا جوش های پستان می تواند دلایل زیادی داشته باشد. برخی از آن ها خوش خیم و بسیار شایع هستند. برخی دیگر می توانند عوارضی مانند آبسه نشان دهد.

غدد هاله ای: غدد هاله ای یا غدد مونتگومری، برآمدگی های کوچکی روی هاله پستان هستند که ترشحاتی از جنس چربی دارند که برای نرم شدن پوست این ناحیه است. این غدد بسیار شایع هستند. بسیاری از افراد آن را دارند، اگرچه اندازه آن در هر فرد متفاوت است.

عفونت مخمری: اگر جوش های روی پستان شما با بثورات همراه باشد، می تواند ناشی از یک عفونت مخمری باشد. این عفونت ها می تواند به سرعت پخش بشوند. دیگر نشانه های آن شامل قرمزی و خارش است.
آکنه: آکنه می تواند در هر قسمتی از بدن ظاهر شود، که نوک پستان را هم شامل می شود. آکنه روی سینه اغلب به شکل جوش های سر سفید است. این جوش ها می تواند در هر سنی ایجاد شود و بخصوص در زنانی که ورزش می کنند، به خاطر تعریق زیاد سینه در سینه بند ورزشی بسیار شایع است. همچنین ظاهر شدن آن ها قبل از دوره ماهیانه نیز متداول است.

فولیکول های موهای زیر پوستی: همه افراد دارای فولیکول های مو روی هاله پستان هستند. این فولیکول های مو می توانند مسدود شده باشند و در نتیجه موهای زیر پوستی یا جوش ها ایجاد می شوند. فولیکول های مسدود شده به طور معمول می تواند به راحتی برطرف شود. در موارد نادر، موهای زیر پوستی موجب آبسه می شوند.

آبسه زیر هاله پستان: آبسه های زیر هاله پستان تجمع چرک است که در بافت پستان ایجاد می شود. آن ها بیشتر در اثر ورم پستان ایجاد می شود که با شیردهی مرتبط است. اما این حالت می تواند در زنانی که در حال حاضر شیردهی نمی کنند نیز اتفاق می افتد. آبسه های زیر هاله به صورت توده هایی متورم در زیر غده هاله ای ظاهر می شوند. این توده ها دردناک هستند. در زنانی که شیردهی نمی کنند، این می تواند نشانه ای از سرطان پستان باشد.

سرطان پستان: در موارد بسیار نادر، برآمدگی های روی پستان ممکن است نشانه سرطان پستان باشد. این برآمدگی ها ممکن است با ترشح خون یا چرک همراه باشد.

رفع جوش نوک سینه

درمان برآمدگی های روی نوک سینه بستگی به علت به وجود آمدن آن دارد. در بسیاری موارد، آکنه و جوش ها را می توان ندیده گرفت. اگر دائماً روی نوک پستان و سینه خود آکنه را تجربه می کنید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک هایی با دوز کم مانند داکسی سایکلین (ویبرامایسین، آدوکسا) تجویز کند، که به درمان آن کمک کند. عفونت های مخمری که می تواند باعث درد ناگهانی شود را می توان با کرم های ضد قارچ موضعی درمان کرد. در صورت تغذیه کودک با شیر مادر، احتمالاً کودک شما به عفونت مخمری یا برفک مبتلا است. مطمئن شوید که پزشک معالج هر دو را درمان می کند. آبسه های زیر هاله پستان با تخلیه بافت آلوده درمان می شوند. همچنین برای جلوگیری از عفونت بیش تر به شما آنتی بیوتیک داده می شود. در صورت بازگشت آبسه، غدد آلوده ممکن است با جراحی برداشته شوند. اگر فرد مشکوک به سرطان پستان باشد، ممکن است پزشک دستور ماموگرافی و بیوپسی را بدهد. چنان چه تشخیص پزشک سرطان پستان باشد، احتمالاً درمان های زیر را توصیه کند:

شیمی درمانی و پرتونگاری
جراحی برای برداشتن تومور
ماستکتومی یا برداشتن جراحی بافت سینه

زنان در مقایسه با مردان
برآمدگی های روی نوک پستان هم در مردان و هم در زنان ایجاد می شود. زنان به احتمال زیاد آکنه های مرتبط به تغییرات هورمونی را نیز تجربه می کنند. همچنین احتمال تجربه آبسه های زیر هاله پستان، به خصوص ناشی از ورم پستان و عفونت های مخمری در دوران شیردهی بیش تر است. از آن جایی که مردان نیز می توانند به سرطان سینه و عوارض دیگری مانند آبسه دچار شوند، مهم است که توسط پزشک معاینه شوند تا علت درد و ورم برآمدگی های سینه مشخص شود. مردان در مقایسه با زنان بافت سینه ای کمتری دارند، بنابراین هر توده ای که ایجاد می شود درست زیر یا اطراف نوک سینه خواهد بود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر در نوک سینه خود هر نوع برآمدگی یا جوش دارید که ورم کرده، دردناک است یا به سرعت تغییر می کند باید به پزشک مراجعه کنید. برآمدگی هایی که همراه قرمزی یا بثورات پوستی ظاهر می شود می تواند نشانه ای از عفونت مخمری یا در موارد نادر سرطان سینه باشد. برآمدگی های متورم زیر نوک سینه می تواند نشانه ای از آبسه باشد که اغلب دردناک هستند و عموماً احساس ناخوشایندی ایجاد می کنند. صرف نظر از جنسیت، اگر هر یک از علائم ذکر شده را علاوه بر نشانه های متداول سرطان سینه مشاهده کردید، باید فوراً توسط پزشک معاینه بشوید. این علائم عبارتند از:

سایر توده ها یا ورم ها در بافت سینه
نوک سینه شما به سمت داخل جمع شود
درهم کشیده شدن یا گودی روی پستان
ترشحات از نوک پستان
قرمزی یا پوسته پوسته شدن روی نوک پستان

جلوگیری از به وجود آمدن جوش روی نوک سینه

موثرترین راه برای جلوگیری از مشکلات نوک سینه، رعایت سبک زندگی سالم و بهداشت درست است. لباس های راحت بپوشید و این ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید. بعد از ورزش فوراً لباس های آغشته به عرق را تعویض کنید، به خصوص اگر سینه بند ورزشی دارید و بلافاصله دوش بگیرید. زنانی که در حال شیردهی هستند برای جلوگیری از بیماری نوک پستان باید از اقدامات احتیاطی اضافی را در نظر بگیرند:

دست ها را با آب و صابون بشویید، از جمله قبل و بعد از شیردهی.
اگر برآمدگی نگران کننده ای دارید، مدت زمان کمتری شیردهی کنید.
به طور مساوی از هر دو سینه به کودک شیر بدهید، این کار می تواند به جلوگیری از ورم پستان کمک کند.
سینه را به طور کامل خالی کنید تا از مسدود شدن مجاری شیر جلوگیری شود.

بسیاری از موارد برآمدگی روی نوک سینه کاملاً خوش خیم و بسیار متداول است، مانند غدد مونتگومری و جوش های حاصل از موهای زیر پوستی. اگر متوجه برآمدگی هایی شده اید که ناگهان تغییر می کند، دردناک یا خارش دار است یا با ترشح همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

منبع خبر : برگرفته از salamdonya

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.