علت تکرر ادرار در اوایل و اواخر بارداری!/ چگونه مي شود دفعات ادرار كردن را كم كرد؟!

تكرر ادرار جزو شايعترين علائم اوليه حاملگي است كه در حدود هفته ششم حاملگي شروع مي شود. عمده ترين دليل تكرر ادرار افزايش حجم خون در حاملگي است كه سبب افزايش ادرار مي شود. بزرگ شدن رحم در ادامه حاملگي نيز ممكن است سبب فشار بر روي مثانه و تكرر ادرار شود.
بعضي عقيده دارند كه در سه ماهه دوم با رشد رحم به خارج از لگن تكرر ادرار كمتر مي شود ولي تحقيقات شواهدي در اين زمينه نشان نداده اند. واقعيت اين است كه تكرر ادرار در سه ماهه دوم ممكن است اصلاً كم نشود. در يك مطالعه كه در آن زنان حامله دفعات و حجم ادرار خود را اندازه مي گرفتند، محققين دريافتند كه هم تعداد دفعات و هم حجم ادرار در طول حاملگي افزايش مي يابد و كاهشي در سه ماهه دوم ديده نمي شود.

چگونه مي شود دفعات ادرار كردن را كم كرد؟

سعي كنيد چاي و قهوه كمتر مصرف كنيد زيرا اين مواد تا حدي مدر (زياد كننده ادرار) هستند. همچنين براي اينكه تعداد دفعات دستشويي رفتن در شب را كم كنيد روزها مقدار زيادي آب بنوشيد ولي در ساعات قبل از خواب آب ننوشيد. يك راه ديگر اين است كه هنگام ادرار كردن كمي به جلو خم شويد تا مثانه كاملاً تخليه شود. بيشتر از اينها كار ديگري نمي توان كرد. به قول يكي از مادران "طبيعت به اين شكل دارد مادر را به بيدار شدن هاي شبانه بعد از بدنيا آمدن كودكش عادت مي دهد!"

چه زماني تكرر ادرار مشكلي جدي محسوب مي شود؟

در صورت وجود درد و سوزش هنگام ادرار كردن و يا در صورتيكه بعد از ادرار كردن همچنان احساس نياز به دستشويي رفتن داريد به پزشك مراجعه كنيد. اينها ممكن است علائمي از عفونت ادراري باشند. عفونت هاي ادراري شايعترين عفونت هاي باكتريال در زنان حامله هستند و در صورتيكه درمان نشوند مي توانند سبب عفونت كليه و زايمان زودرس شوند.

آيا "نگه داشتن" ادرار سبب بي اختياري مي شود؟

بسياري از زنان در طول حامگي دچار "بي اختياري فشاري" مي شوند. در اين نوع بي اختياري، هنگام سرفه، خنده، عطسه و بلند كردن اجسام سنگين مقداري ادرار از مثانه خارج مي شود. اين عارضه در سه ماهه سوم شايعتر است. براي جلوگيري از اين عارضه بهتر است قبل از پر شدن بيش از حد مثانه، به دستشويي برويد.
انجام ورزش هاي كگل كه سبب تقويت عضلات كف لگن مي شود نيز مي تواند به كاهش بي اختياري فشاري كمك كند. بهتر است ورزش هاي كگل را در اويل حامگل شروع كنيد و تا بعد از زايمان ادامه دهيد . (در واقع اگر غير از زمان حامگلي نيز اين ورزش ها را انجام دهيد بسيار مفيد خواهد بود.) به خاطر داشته باشيد كه قبل از شروع ورزش مثانه خود را تخليه كنيد. در صورت نياز مي توانيد از پد نيز استفاده كنيد.

تكرر ادرار تا چه زماني ادامه مي يابد؟

تكرر ادرار به فاصلي كوتاهي پس از زايمان برطرف مي شود. چند روز اول بعد از زايمان حجم و دفعات ادرار زياد مي شود زيرا بدن در حال دفع مايعات اضافي است كه در طول حاملگي در بدن جمع شده است. ولي بعد از چند روز وضعيت به حالت زمان قبل از حاملگي بر مي گردد.

منبع خبر : ninisite

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. تغییرات هورمونی ایجاد شده باعث می شوند تا جریان خون در ناحیه کلیه افزایش پیدا کند. این مساله باعث می شود تا مثانه خیلی سریع پر شود و شما مجبور هستید خیلی زود به زود دستشویی بروید. این نشانه از اوایل هفته ششم در سه ماهه نخست آغاز می شود. تکرر ادرار در طول بارداری ادامه خواهد داشت و بعد از ۳ ماهگی بتدریج بهبود می یابد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.