علت بزرگ شدن شکم بعد از سزارین

علت بزرگ شدن شکم بعد از سزارین چیست؟!

بزرگ ماندن شکم بعد از سزارین می تواند برای آن دسته از مادرانی که به تناسب اندام خود اهمیت می دهند مشکل بزرگی است. آنها نمی دانند با این شکم بزرگ بعد از عمل سزارین چه کنند و این سوال را مطرح می کنند که چرا بعد از سزارین هنوز شکمم بزرگ است؟ علت آن چیست؟ در ادامه این مطلب قصد داریم علت بزرگ ماندن شکم بعد از سزارین را بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

علت بزرگ ماندن شکم بعد از سزارین

بزرگ شدن شکم بعد از سزارین کاملا طبیعی است. ماهیچه‌های زیر شکمی هنوز درست کار نمی‌کنند، رحم سنگین و افتاده شده و دچار اضافه وزن دوران بارداری هستید. چند هفته زمان لازم است تا رحم به جای اولش بازگردد و شکم کوچک شود. چه باید کرد؟ به کمر بخوابید، زانوهایتان را خم کنید و زیر سرتان بالشی بگذارید به طوری که چانه به سینه بچسبد. آرام و عمیق نفس بکشید. این تمرین را ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید. از گن‌های مخصوص هم برای رفع بزرگ شدن شکم می‌توانید استفاده کنید.

مقابله با بزرگش شدن شکم بعد از سزارین

اگر علت شل شدن شکم چربی است، باید با استفاده از ورزش و رژیم غذایی سالم و کنترل شده به تناسب اندام اولیه خود برگردید. اگر پوست شکم شما آویزان شده، تنها عمل جراحی میتواند شما را به آرزویتان برساند.

همین طور می توانید به فعالیتها و ورزش های ایروبیک مانند، دوچرخه سواری، شنا و … بپردازید. این حرکتها برای قلب و عروق بسیار سودمند هستند و در عرض چند دقیقه، ضربان قلب را افزایش میدهند و بدن را وادار به چربی سوزی میکنند. شما با انجام ورزش های شکم میتوانید سرعت آب شدن چربیهای این ناحیه را افزایش دهید. کلید موفقیت شما برنامه منظم ورزشی است. در انجام این حرکات، نظم و ترتیب داشته باشید تا شکم متورم شما در عرض یکی دو ماه کوچک و کوچک تر شود.

مطلب پیشنهادی: چند هفته بعد از سزارین ورزش را شروع کنم؟!

رژیم غذایی برای درمان بزرگ شدن شکم پس از سزارین

بدن مادر پس از تولد نوزاد، بهبود را آغاز کرده و شیردهی هم تا حد زیادی به این فرآیند کمک میکند. بنابراین استفاده از رژیمهای غذایی کم چرب، اصلا کار عاقلانه ای نیست. بدن شما به تمام مواد حتی چربی نیاز دارد. اما قطعا میتوانید مقدار چربی دریافتی خود را کنترل کنید. از مصرف چربی زیاد خودداری کنید تا چربی شکم و وزن کلی بدن شما کم شود، در غیر این صورت در نهایت از چربی شکم شما چیزی کم نخواهد شد.

رژیمهای غذایی سرشار از پروتئین داشته باشید. پروتئینها تا مدت زمان طولانی شما را سیر نگه میدارند و برای سیر بهبود بدن پس از عمل لازم هستند. همچنین آب فراوان بنوشید. آب، تقویت کننده مؤثر متابولیسم است. متابولیسم سریع به افزایش سرعت چربی سوزی در بدن کمک میکند. در برنامه غذایی خود فیبر فراوان بگنجانید. فیبر نیز به شما احساس سیری میبخشد و مانع پرخوری میشود. فیبر که در میوه ها و سبزیها به وفور یافت میشود، تقویت کننده دیگری برای متابولیسم است.

انقباضات رحم بعد از تولد نوزاد تمام نمی شود و علت آن واضح است. در هنگام زایمان رحم به اندازه یک هندوانه ۲/۱ کیلوگرمی است که تقریبا ۲۵ برابر اندازه رحم غیر باردار است. درعرض چند دقیقه پس از زایمان رحم شروع به جمع شدن و کوچک شدن می کند و الیاف متقاطع آن به همان صورتی که برای خارج کردن جنین منقبض میشوند، سفت می شوند. این انقباضات کرامپ هایی ایجاد می کند که پس درد نامیده می شوند.

رحم در حال رشد در دوران بارداری بسیاری از اعضای داخلی نظیر معده، روده کوچک، روده بزرگ، مثانه و قلب را به بالا و به طرفین می راند. پس از تولد نوزاد طولی نمی کشد که اعضای داخلی بدن شما به محل قبل خود باز می گردند. این حرکت اعضای داخلی ممکن است یکی از دلایل بی اختیاری دفع ادرار یا مدفوع پس از زایمان باشد. معمولا این بی اختیاری موقتی و کوتاه است و درعرض چند هفته همه چیز به حالت عادی باز خواهد گشت.

مطلب پیشنهادی: چگونه بعد از زایمان سزارین لاغر شویم؟!

چرا بعد از سزارین شکم بزرگ می ماند

چرا بعد از سزارین درد شکم دارم؟

اگر زایمان دوم یا سوم شماست، به‌طور حتم دلیل آن انقباض‌های شدید رحمی است که به ‌خصوص بعد از سزارین دردناک‌تر هم است و ۳ تا ۴ روز ادامه خواهد داشت اما اگر چند روز اول را پشت‌سر گذاشته‌اید و هنوز درد دارید، ممکن است علت آن متفاوت باشد. مثلا شاید نفخ یا یبوست دارید.

چه باید کرد؟ موادغذایی نفاخ را از برنامه‌غذایی‌تان حذف و از موادغذایی یا داروهای رونده بیشتر استفاده کنید. شاید رحم از حد طبیعی پایین‌تر افتاده است که در این صورت توصیه ما به شما بعد از اتمام هر وعده شیردهی مصرف استامینوفن است. برخی تمرین‌های تنفسی به بازگشت سریع‌تر رحم به مکان طبیعی خود کمک می‌کند. اگر بعد از ۳-۲ هفته هنوز درد داشتید با پزشکتان مشورت کنید.

چرا بعد از سزارین خونریزی شدیدی دارم؟

این موضوع طبیعی است و حدود ۳ هفته ادامه خواهد داشت. طی ۴۸ ساعت اول خونریزی شدیدتر از حالت عادی و رنگ خون روشن است. به مرور میزان آن کمتر و رنگ خون قرمز قهوه‌ای خواهد شد.چه باید کرد؟ در ۳ روز اول پس از زایمان به دلیل شدید بودن خونریزی نوارهای بهداشتی پهن و ضخیم و شورت‌های یکبار مصرف استفاده کنید. هرگز شورت یا شلوار تنگ نپوشید زیرا رحم را به پایین فشار می‌دهد و این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز شود.

چرا بعد از زایمان دچار بواسیر شده‌ام؟

۲۰ درصد زنان بعد از زایمان به‌خصوص ۶ هفته نخست دچار همورویید (بواسیر) می‌شوند. چه باید کرد؟ اگر قسمت پایینی روده و مقعد دردناک است و خونریزی دارید، حتما با پزشکتان تماس بگیرید. برای تسکین دردتان می‌توانید از توصیه‌های ذکر شده در مورد هفتم استفاده کنید.

چرا بعد از زایمان یبوست گرفته‌ام؟

دلیل این موضوع ترشح هورمون پروژسترون است. پروژسترون باعث کاهش اجابت مزاج در طول بارداری می‌شود و اثر آن تا چند هفته بعد از زایمان باقی می‌ماند. از طرفی رحم روده‌ها را تحت‌فشار قرار داده و آنها هنوز به حالت اولیه خود برنگشته‌اند. اگر سزارین کرده باشید، داروهای بیهوشی و بی‌حسی نیز می‌توانند یبوست را شدیدتر کنند. نکته دیگر اینکه بعد از زایمان به دلیل درد و ترس از پاره شدن بخیه‌ها معمولا اجابت مزاج را به تاخیر می‌اندازیم و همین موضوع باعث تشدید یبوست می‌شود.چه باید کرد؟ میزان آب و فیبر مصرفی‌تان را افزایش دهید. حجم وسیعی از آب دریافتی صرف تولید شیر می‌شود. میوه ها، سبزی‌ها و غلات کامل را به برنامه‌غذایی‌تان اضافه کنید.

چرا بعد از زایمان کمردرد دارم؟

اضافه وزن بعد از بارداری و کشش‌های هنگام زایمان عامل این دردهاست. کمردرد شما به مرور و با استراحت بهتر می‌شود به شرطی که خودتان آن را شدت نبخشید. چه باید کرد؟ فرزندتان را درست در آغوش بگیرید و در وضعیت صحیح به او شیر دهید. موقع نشستن حتما از زیرپایی استفاده کنید.

چرا بعد از زایمان سوزش ادرار دارم؟

سوزش، درد در ناحیه زیر شکم و تمایل به ادرار مکرر از جمله علایم عفونت ادراری است. احتمال بروز عفونت ادراری بعد از زایمان بسیار بالاست. از یک سو در دوران بارداری مثانه پایین آمده و چون کامل خالی نمی‌شود احتمال تجمع باکتری‌ها در آن بالاست و از سوی دیگر اگر طی زایمان به شما سوند وصل شده باشد، ممکن است دچار عفونت شده باشید.

تغییرات هورمونی بعد از زایمان

تنظیم کننده تغییرات بدن در دوران بارداری و پس از آن نوعی ماده فعال بیو شیمیایی است که هورمون جنسی نام دارد. در دوران بارداری، استروژن باعث شل شدن و کش آمدن سلول ها و احتباس آب در آنها می شود و کاهش ناگهانی آن پس از زایمان (در عرض سه ساعت اول پس از زایمان میزان استروژن تا ۹۰% کاهش می یابد) باعث نرم و مرطوب شدن بافت ها می گردد. هورمون پروژسترون سلول های عضلات رحم را تا موقع زایمان در حال آمادگی کامل نگه می دارند. وقتی پس از زایمان سطح پروژسترون در خون بطور ناگهانی کاهش یابد، بسیاری از فرآیند های بدن که در دوران بارداری کند و یا متوقف شده بودند، به کار می افتند. مثلا ریزش طبیعی موی سر؛ بسیاری از خانم ها سه ماه پس از زایمان دچار ریزش شدید می شوند.

هورمون های بارداری تغییراتی نیز در پستانها بوجود می آوردند و باعث می شوند که شبکه ای از مجاری درونی، پمپ سلولی و حباب های مولد شیر بوجود آیند. به محض آنکه پس از تولد سطح استروژن و پروژسترون در خون کاهش می یابد، هورمونهایی که پرولاکتین و اکسی توسین نامیده می شوند همراه با عمل مکیدن نوزاد، تولید شیر را تحریک می کنند. اگر در اولین دفعات شیر دهی دچار کرامپ های شکمی شوید به این دلیل است که اکسی توسین باعث انقباضات رحم نیز می شود. تغییرات هورمونی بعد از زایمان بر دستگاه عصبی مرکزی نیز تاثیر می گذارد و باعث تحریک احساسات مادر در ماه های اول پس از زایمان می شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *