علائم کیست پستان در خانمها/ چگونه پیشگیری کنیم؟!

عامل اصلی بروز بیماری فیبروکیستیک هنوز ناشناخته است ولی تغییرات هورمون‎های زنانه استروژن و پروژسترون در ایجاد آن بی تاثیر نیست…

علائم کیست پستانی، درمان گیاهی كيست سينه در زنان،  كيست سينه و بارداري،  درمان فيبروكيستيك سينه،  درمان كيست سينه با رازیانه،  کیست کمپلیکه پستانی،  كيست سينه در مردان،  اندازه كيست سينه،  فرق کیست با توده  Page navigation

برخی از خانم‎ها در قسمت سینه توده‎هایی دارند که در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی‎کند و به نوعی ساختار طبیعی بدن است اما در برخی موارد این توده‎ها به فیبروکیستیک تبدیل شده و دردسرساز می‎شود. بیش از نیمی از خانم‌ها تغییرات مربوط به این بیماری را تجربه می‌کنند و تا حدی این تغییرات عادی است که بسیاری از افراد آن را بیماری نمی‎دانند.

کیست‌ها، کیسه‌های پر از مایع هستند که با اتساع و گشاد شدن مجرا ایجاد می‌شوند. این توده‌ها ممکن است نرم یا سفت باشند و با فشار دست حرکت کنند.

عامل اصلی بروز بیماری فیبروکیستیک (FCC) هنوز ناشناخته است ولی تغییرات هورمون‎های زنانه استروژن و پروژسترون در ایجاد آن بی تاثیر نیست.

علائم کیست سینه؟
علائم بیماری در افراد مختلف فرق می‎کند اما برخی علائم زیر شایع‎تر است:
• وجود توده‎های ریز در پستان؛ غالبا تراکم آن در قسمت بالا و به سمت خارج پستان بیشتر است.
• احساس درد و ناراحتی در یک یا هر دو پستان که می‎تواند به طور ثابت و یا دوره‎ای باشد. در برخی افراد با نزدیک شدن به دوره قاعدگی درد بیشتر می‎شود و در برخی دیگر در تمام طول ماه درد وجود دارد.
• وجود ترشحات از نوک پستان؛ رنگ این ترشحات می‎تواند زرد، سبز، خاکستری و یا قهوه‎ای باشد.
• تورم و احتباس آب در سینه

شباهت علائم کیست سینه با سرطان_سینه، بیشتر خانم‎ها را دچار نگرانی می‎کند. ولی جای نگرانی نیست چون بر خلاف تصور اغلب زنان، سرطان سینه معمولا درد ندارد. این سرطان معمولا با وجود توده_در_پستان یا زیر بغل، ترشح از نوک سینه یا فرو رفتگی، یا تغییرات پوست آن مشخص می‌شود. برای اطمینان از سلامت و عدم ابتلا به سرطان با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

پیشگیری از کیست سینه ممکن است؟!
• سیگار و کافئین مهم‎ترین عوامل تشدید کننده کیست_سینه هستند. سیگار کشیدن را ترک کنید و مصرف چای و قهوه را نیز کاهش دهید. کافئین در قهوه، چای، شکلات و نوشابه وجود دارد.

• رژیم غذایی روزانه‎تان را اصلاح کنید؛ چربی سم است بهتر است از غذاهای کم چرب استفاده کنید تا علاوه بر پیشگیری از این بیماری از بیماری‎های قلبی و عروقی نیز در امان بمانید. ماهی را جایگزین گوشت قرمز نمایید و یا مصرف آن را افزایش دهید. مصرف نمک را کاهش دهید، استفاده بیش از حد از نمک، احتباس آب در سینه‎ها را افزایش می‎دهد و موجب درد و تورم می‎شود.

• ورزش کنید؛ کم تحرکی، عامل بسیاری از بیماری‎هاست. پیاده‎روی، ساده‎ترین و کم هزینه‎ترین ورزشی است که به شما کمک می‎کند.

• استرس و اضطراب را از خود دور کنید. استرس علائم بیماری را تشدید می‎کند.

• ماموگرافی را فراموش نکنید. زنان بالای ۳۵ سال باید سالیانه ماموگرافی انجام دهند. بهتر است هفته اول قاعدگی ماموگرافی انجام دهید.

در درمان بیماری از داروهای تنظیم کننده هورمون‎های زنانه برای منظم ساختن هورمون‎ها و داروهای مسکن جهت کاهش درد ناشی از این بیماری استفاده می‎شود. گیاه گل مغربی نیز تا حدودی در درمان این بیماری موثر است.

با معاینه شخصی به صورت ماهیانه از سلامت سینه‎ها اطمینان حاصل کنید و در صورت لمس توده و یا علائم دیگر آرامش خود را حفظ کرده و با متخصص مشورت کنید. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *