طول دوره قاعدگی چگونه محاسبه میشود؟!

طول قاعدگی چیست و چگونه محاسبه می شود؟!

از زمان شروع یک قاعدگی تا شروع خونریزی قاعدگی بعدی که معمولا ۲۸ روز طول می کشد، را طول قاعدگی می گویند.

به عنوان مثال اگر اولین روز قاعدگی شما در اول بهمن باشد و قاعدگی بعدی ۲۹ بهمن شروع شود طول قاعدگی شما ۲۸ روز است. البته اگر در فاصله زمانی ۲۱ بهمن تا ۵ اسفند هم قاعده شوید باز هم از طول قاعدگی طبیعی برخوردار هستید. زیرا ۷ روز کمتر یا بیشتر از ۲۸ روز هم طبیعی محسوب می شود. به عبارتی طول قاعدگی ۲۱ روز تا ۳۵ روز طبیعی است.

طول دوره قاعدگی چگونه محاسبه میشود

بنابراین این مدت در افراد مختلف متفاوت است. طول مدت قاعدگی حتی در یک نفر هم همیشه عدد ثابتی نیست و در اثر عوامل مختلفی مثل اضطراب، تغییر آب و هوا، مسافرت، چگونگی وضعیت تغذیه ای و … تغییر می کند. البته این نکته را هم باید به خاطر داشت که از شروع اولین قاعدگی تا زمانی که قاعدگی ها منظم شود ممکن است دو سال زمان ببرد. به یاد داشته باشید: لازم است در هر ماه تاریخ روز اول قاعدگی خود را در تقویم علامت بزنید.

مقدار و طول مدت خونریزی قاعدگی

قاعدگی در حالت طبیعی مقدار خونریزی قاعدگی در هر دوره بطور متوسط ۳۰ تا ۶۰ میلی لیتر (کمتر از یک استکان) است. خون قاعدگی معمولا به آهستگی و بتدریج و بین ۳ تا ۷ روز خارج می شود. بیشترین میزان خونریزی در بین روزهای اول تا سوم قاعدگی بوده و در بقیه روز ها کاهش یافته و یا حتی به شکل لکه بینی خواهد بود. لازم به ذکر است که در طول قاعدگی، در اثر تغییرات هورمونی در بسیاری از دختران، ترشحات دیگری به غیر از خون قاعدگی خارج می شود. این ترشحات معمولا زرد کم رنگ یا سفید و یا بی رنگ هستند و بدون بو بوده یا بوی کمی دارند. اگر این ترشحات قهوه ای یا سبز شود و یا بوی شدید داشته باشند و یا باعث خارش و سوزش شوند. باید به پزشک مراجعه شود.

اختلالات پیش از قاعدگی معمولا چند روز قبل از شروع قاعدگی تغییراتی در برخی از افراد دیده می شود. این تغییرات شامل تغییرات جسمی و تغییرات روحی هستند. ممکن است بعضی ها هیچ تغییری را حس نکنند و برخی دیگر چند مورد از این تغییرات را تجربه نمایند.

تغییرات جسمی مثل کاهش یا افزایش اشتها، خستگی، بزرگی و حساس شدن پستان های يبوست، ورم، سردرد و سرگیجه و تغییرات روحی مانند بدخلقی، افسردگی، خواب آلودگی و بی حوصلگی هستند.

شدت این علایم در افراد مختلف متفاوت بوده و معمولا خودبخود از بین می رود. در صورتیکه این علایم شدید باشد و یا در فعالیت های روزمره فرد اشكال ایجاد کند، بهتر است که به پزشک مراجعه شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *