طریقه مصرف قرص پروژسترون

طریقه مصرف قرص پروژسترون برای تنظیم قاعدگی!

سلام من پنج ماه بود پریود نمیشدم رفتم دکتر بهم مدروفم مدروکسی پروژسترون داد ده شب شبی دوعدد خوردم دو روز بعدش پریود شدم من بعد از تمام شدن پریودم بازم باید بخورم و اگ بخورم چجوری و از چه زمانی باید شروع کنم؟؟، طریقه مصرف قرص پروژسترون برای تنظیم قاعدگی چگونه است؟، مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد؟

مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام باید از شب ۱۵ سیکل قاعدگی بسته دوم قرص مدروکسی پروژسترون را شروع به مصرف کنید. اگر دکترتان دو بسته ۵ ورقی برایتان تجویز کرده یعنی ۵ دوره باید استفاده کنید. قرص مدروکسی پروژسترون، نوعی استروژن سنتتیک است. پروژسترون یکی از هورمون هایی است که سیکل قاعدگی و تخمک گذاری را کنترل می کند و ماهانه یک تخمک را از تخمدانها آزاد میکند. پروژسترون همچنین به آماده سازی دیواره رحم برای بارداری کمک کرده و در هر ماه بعد از اینکه بارداری اتفاق نمی افتد دیواره رحم فرو میریزد و شما پریود میشوید.

مطلب پیشنهادی: چند روز بعد از مصرف قرص مدروکسی پروژسترون پریود میشویم؟!

مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن، قرص مدروکسی پروژسترون برای چه خوب است

مطلب پیشنهادی: آیا قرص مدروکسی پروژسترون باعث لکه بینی میشود؟!

طریقه مصرف قرص مدروکسی پروژسترون

بهترین روش مصرف قرص مدروکسی پروژسترون دستوری است که پزشک متخصص شما تجویز کرده است. توصیه می شود از استفاده مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر و همچنین مصرف طولانی تر قرص پروژسترون پرهیز شود. اما طریقه مصرف قرص مدروکسی پروژسترون بصورت استفاده از آن برای چند روز متوالی است و همانطور که اشاره شد باید قرص را در روز مشخصی از چرخه قاعدگی مصرف کنید. نکته ایی که در رابطه با مصرف قرص مدروکسی پروژسترون باید به آن توجه کنید این است که از معاینات منظم فیزیکی بویژه بررسی توده های سینه غافل نشوید.

فراموشی یک دوز مصرف قرص مدروکسی پروژسترون

اگر مصرف یک وعده از قرص مدروکسی پروژسترون را فراموش کرده اید و تا نوبت بعدی فاصله زمانی زیادی دارید بهتر است به محض یادآوری قرص را مصرف کنید، اما اگر مدت زمان زیادی به نوبت بعدی قرص باقی نمانده است، بهتر است از نوبت فراموش شده صرف نظر کنید. از مصرف همزمان ۲ قرص به منظور جبران دوز از دست رفته جدا پرهیز کنید.

چرا قرص مدروکسی پروژسترون تجویز میشود؟

رایج ترین قرص برای درمان اختلالات مختلف مربوط به سیکل قاعدگی است که اغلب بدلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد میشود. این اختلالات شامل خونریزی غیر طبیعی و نامنظم رحم، آمنوره (قطع شدن پریود)، اندومتریوز و خونریزی شدید و یا زمانی که سلول تخم خارج از رحم در حال رشد است، می باشد. مدروکسی پروژسترون اغلب برای القا خونریزی و یا پریود شدن در زنانی که بطور منظم پریود نمی شوند استفاده میشود و یا گاهی به مدت کوتاه برای باردار شدن به همراه سایر داروهای تحریک کننده تخمدان مانند کلومیفن تجویز میشود.

قرص مدروکسی پروژسترون و تحریک تخمک گذاری

زمانی این قرص در زنانی که قصد باردارشدن دارند تجویز میشود، معمولا به مدت ۱۰ روز این قرص را مصرف می کنند. بعد از آن، باید از ۲ تا ۱۰ روز بعد انتظار خونریزی داشته باشید. این روال معمولا برای خانم هایی که قصد باردار شدن دارند در ابتدا یک پریود مصنوعی توسط قرص مدروکسی پروژسترون ایجاد میشود و بعد از آن می تواند داروهای محرک باروری مانند کلومیفن را شروع کرد.کلومیفن در روز سوم، چهارم و یا پنجم سیکل قاعدگی تجویز میشود و به تخمک گذاری کمک میکند.

همچنین این قرص به منظم شدن پریود ها کمک کرده اما با تخمک گذاری ارتباط بهتری دارد. بطور معمول، قرص مدروکسی پروژسترون برای مدت زمان کوتاه و در شرایط خاص تجویز میشود و بطور دائم برای زنان با قصد باردار شدن استفاده نخواهد شد. زیرا مصرف طولانی آن، خود با توقف تخمک گذاری و ضخیم شدن دیواره رحم شده و لانه گزینی رویان با مشکل انجام خواهد شد.

تاثیر قرص مدروکسی پروژسترون در بارداری

اگرچه این قرص در باردار شدن کمک میکند اما در دوران بارداری توصیه به مصرف آن نمیشود. مدروکسی پروژسترون نوعی پروژسترون است که برای توقف خونریزی پریودی تجویز میشود و وقتی دارو قطع شود، خونریزی برمی گردد. پس این دارو در بارداری استفاده نمیشود در حالیکه شکل های دیگر پروژسترون ممکن است در طول بارداری استفاده شود.

مدروکسی پروژسترون منظم کردن پریود را بر عهده دارد و زن باردار مصرف آن را باید قطع کند.

عوارض جانبی قرص مدروکسی پروژسترون

عوارض آن شبیه عوارض بارداری است و شامل:

  • تهوع
  • استفراغ
  • حساس شدن سینه ها
  • سردرد

اما اگر شما احساس کردید که این علائم بارداری است حتما به پزشک اطلاع دهید. قرص مدروکسی پروژسترون باعث سقط جنین نمیشود، اما تعدادی از مطالعات نشان میدهد که ارتباطی بین این قرص و نقص سیستم ایمنی در مادرانی که در سه ماهه اول بارداری این دارو را مصرف می کرده اند دیده شده است. این دارو در طبقه بندی دارویی جز داروهای ممنوع در بارداری است. اگرچه این قرص روی تخمک گذاری تاثیر می گذارد و باروری را بهبود می بخشد اما توصیه نمیشود که جایگرین سایر روش های درمان ناباروری شود.

منبع خبر : ooma

اشتراک‌گذاری
26 نظر
  1. سلام آدرس مطب خودتونومیخوام

  2. با سلام و وقت بخیر من دختری ۳۳ ساله هستم سوالم این هست که به خاطر مسافرتی که در پیش داشتم از قرصهای ال دی برای جلوگیری از پریود استفاده کردم همیشه هم پریودهام ۱۵ روزه یکبار اتفاق میوفته حالا که قرصها وبعداز اون پریودم تموم شده لکه بینی به شکل خون یا زرد و قهوه ای دارم از کارشناس ماما پرسیدم گفت باید از روز اول پاکی شبی یک قرص پروژسترون بخورم تا پریو د بعدی قطعش کنم تا دو ماه بهمین صورت بگذره تا پریودم تنظیم بشه آیا درست گفته ؟ پس چرا یه عده میگن باید از روز ۱۵ پریودی مصرف بشه اونم شبی دو تا ؟ کدوم درست میگن لطف میکنید دقیق راهنماییم کنید؟ با سپاس .منتظر پاسخ شما هستم .

    1. سلام مشکل شما از عوارض عقب انداختن پریود خود با دارو بوده است این مشکل برای یک ماه طبیعی است اگر مجدد تکرار شد برای منظم شدن پریود خود بهتر است از شب پنجم قاعدگی شروع به مصرف قرص جلوگیری کنید.

  3. سلام خسته نباشید من ۱۱روزپیش آی یو آی شدم ودکترم ۱۷تاشیاف پروژسترون نوشت سوالم اینه که وقتی شیاف روتموم کنم آیا پریود میشم یعنی شیاف پروژسترون مثل آمپول وقرص پروژسترون عمل میکنه یانه؟؟
    چون من طبیعی پریود نمیشم فقط باقرص پروژسترون میشم

    1. سلام اگر باردار شده باشید خیر پریود نمی شوید .

  4. سلام
    مجردم و پزشک متخصص برایم قرص مدروکسی پروژسترون تجویز کرد که از روز ۱۴ به مدت ۱۲شب،شبی دوعدد مصرف کردم. از زمان قطع قرص ۱۱روز هست که میگذرد و پریود نشدم،
    حالا باید چی کار کنم؟ ایا مشکلی هست
    درضمن من میخوام ده روز دیگه هم به مسافرت برم، باید چی کار کنم تا سریع تر پریود بشم

    1. سلام اگر باردار نباشید نهایتا تا یک هفته دیگر پریود خواهید شد .

  5. سلام روزتون بخیر من به مدت ۲ ماه پریودم و مثل روز اول ازم خون میره میخواستم بپرسم به چه مدت و طریقه مصرف مدروکسی به چه شکل هست ؟

    1. سلام باید اول به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما با انجام سونوگرافی و آزمایشات هورمونی بررسی شود و دارو نیز تجویز شود.

  6. با سلام و خسته نباشید
    من الان از روز ۱۵ پریود به بعد قرص مدروکسی رو مصرف میکنم (دکتر برای ده روز و روزی دو تا تجویز کرده بودند.) ولی روز هشتم از مصرفش خونریزی دارم، الان باید دیگه قطع کنم مصرف دارو رو؟دو روز مونده از مصرق قرص.

    1. سلام بله باید مصرف قرص را قطع کنید .

  7. سلام خسته نباشید دکتر برای من مدروکسی تجویز کردن ازشب ۱۵بخورم ولی نگفتن تاکی من ۱۵روزه دارم استفاده میکنم تاوقتی پریود میشم باید استفاده کنم یادیگه ادامه ندم تاپریودشم؟ممنون ازپاسخگوییتون

    1. سلام باید مصرف قرص را قطع کنید .

  8. سلام دکتر برای من قرص مدروکسی تجویز کرده من دو شب هست ک فراموش کردم اونو بخورم ایا از امشب مجدد میتونم مصرف و ادامه بدم؟؟؟

    1. سلام بستگی به تعداد قرص مصرف شده دارد.

  9. سلام قرص مدروفم پنج رو به من گفته روزی دوتا بخورم.از ۱۶عادت.تا ده روز
    کلا قرصهام برای دوماه هست ولی ورقه قرص پنج تایی؟
    اگه روزی دوتا بخورم ،یعنی هر دوازده ساعت اون وقت پنج روز میشه؟و تا ده روز قرص ندارم…
    چه کار کنم؟اشتباه متوجه شدم؟

    1. سلام در مجموع باید ۲۰ عدد قرص یعنی دو بسته از قرص را مصرف کنید .

  10. سلام من کلا سالی یک بار یا چندماهی یکبار پریود میشم رفتم دختر سونو وآزمایش دادم مشکلی نداشتم دکتر واسم سه بسته ۱۰ تایی قرسص مدروکسی پروژسترن تجویز کرد وگفت ازروز ۱۶ پریودی تا ۱۰ روز روزی یک عدد…این یعنی چی؟؟؟وقتی پریود نمیشم و پریودی خانوما ۷ روزه هست پس روز ۱۶ پریودی تا ۱۰ روز یعنی چی؟

    1. سلام باید از روز اول پریود بشمارید بیایید جلو و از شب ۱۵ سیکل قاعدگی شروع به مصرف قرص مدروکسی پروژسترون کنید به مدت ۱۰ شب شبی دو عدد استفا ده کنید .

  11. سلام خسته نباشین من برای عقب انداختن مکرر به پزشک زنان مراجعه کردم برام قرص مدروفم تجویز کردن و گفتن روزی دوعدد مصرف کنم ساعت مصرف مهم؟یعنی باید۱۲ساعت یکبار باشه؟

    1. سلام خیر فرقی ندارد می توانید هر شب قبل از خواب ۲ عدد از قرص را مصرف کنید .

  12. سلام خسته نباشی من قرص پرژسترون خوردن تا۲ماه ک عادت تنظیم بشه الان ماه بهمن نخوردم ک باید۱۸ عادت میشدم ک نشدم سینه سمت راستم دردمیگیره .. ایابایدب خوردن قرص ادامه بدم یان…ممنون میشم پاسخموبدین..؟؟

  13. سلام دکتر برای من قرص مدروکسی پروژسترون رو تجویز کردن برای ۳ ماه روزی دو عدد من کلا الان چند ماهه پریود نشدم گفتن از فردا بخورم اگما درست متوجه نشدم چند روز باید بخورم تا پریود بشم؟! و چند روز بعد از پریودیم باید دوباره مصرف قرص رو شروع کنم؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

  14. سلام من سقط کردم دکترم برای منظم شدن پریودیم قرص مدروفم۵ تجویز کرده والان دارم استفاده میکنم.امروز رابطه مشکوک داشتم میتونم قرص اورژانسی لونژیل ۱ونیم بخورم؟؟تورو خدا ج بدین نمتونم برم دکتر. منتظر جوابتونم

  15. توروخدا ب ایمیلم جواب بدین
    سلام من سقط کردم دکترم برای منظم شدن پریودیم قرص مدروفم۵ تجویز کرده والان دارم استفاده میکنم.امروز رابطه مشکوک داشتم میتونم قرص اورژانسی لونژیل ۱ونیم بخورم؟؟تورو خدا ج بدین نمتونم برم دکتر. منتظر جوابتونم

  16. سلام ببخشید من چندساله تنبلی تخمدان دارم ودارو مصرف میکنم دوماهه که پریود نشدم دوهفته پیش دکتر بهم قرص مدروکسی پروژسترون دادن باید این قرص قطع کنم که پریود بشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *